Vlatko Stefanovski SeirALBUM MJESECA – SIJEČANJ 2014
Izdavač: Croatia Records
Objavljeno: veljača, 2014.
Žanr: rock
Ocjena: 8/10

Jedanaest je godina prošlo od zadnjeg solo albuma ”vodeće gitare Balkana”, Vlatka Stefanovskog. Nakon bezbroj odrađenih turneja i gostovanja na albumima svojih slavnih prijatelja glazbenika, došlo je vrijeme da se napokon posveti kantautorskom radu. Stefanovski sam priznaje da se ne trudi biti moderan, da se ne prilagođava i da nema potrebu svidjeti se svima. Ne voli montažu, ne voli editiranje, ne voli tvorničke proizvode obrađene, ispeglane i nabildane u kompjuteru toliko da na kraju izgube svoju suštinu. Vjeruje u tok misli i emocija, u sviranje u jednom dahu, u eksperimentiranje. Upravo je tu umjetnost želio prenijeti u svoj novi album ”Seir”.

Sedam pjesama na makedonskom i tri na engleskom jeziku, uz goste poput Rade Šerbedžije i vrsnih makedonskih glazbenika, predivno se stapaju u jedinstvenu cjelinu koja zaokružuje njegovih velikih četrdeset godina na sceni.

Prvi objavljeni singl Superheroi zabavna je, ležerna i funky posveta strip junacima na koje se Stefanovski ‘palio’ kao klinac. Šerbedžija svojim dubokim govornim sekvencama pokušava unijeti dozu ozbiljnosti u pjesmu, ali i dalje to ostaje veoma simpatičan i ritmičan uradak. U istom tom ‘laid back’ tonu je i druga pjesma ‘Seir’, po kojoj je album dobio i ime. No, što je zapravo ”seir”? Stefanovski to opisuje kao stanje duha ili tijela dok primjerice sjedimo u kafiću i promatramo svijet, s tim da mi nismo prisutni u njemu, mi zeniramo. To je ”balkanski zen” – ”Gledam seir, nemam rabota/Gledam seir, denes je sabota”.

Funky pop zvuk iz uvodne dvije pjesme nadalje se pretvara u hard, pa čak i heavy rock melodiju gitare popraćenu velikim bubnjevima.’ Guitar Tzar’ prva je pjesma na engleskom. Pjeva o svojoj gitari kao o ženi, koliko je ljubi, i kako se carski osjeća kad je ima u rukama, miješajući malu igru riječima u refren – ”I feel like a tzar when I play my guitar”. ‘Love For All’ nastavlja u žešćem i glasnijem zvuku čemu pridonosi odličan ženski back vokal Karolina.

Možda najbolja pjesma na albumu, ‘Fosforna Mesečina’, inspirirana je plastičnim tijelima od fosfora koja svijetle na stropovima dječjih soba. Atmosfera se smiruje, zaoštrava i uozbiljuje, postaje više ‘balkanskija’. Iako je već opjevao svoju veliku ljubav – gitaru, sada je vrijeme i za onu pravu ljubavnu pjesmu. U ‘Fokusiram i Zumiram’ pušta svoj čist glas popraćen melodičnijom gitarom i dobiva zarazan pomalo neuobičajen refren. U ‘Ljubavna Činija’, ‘Točna Adresa’ i ‘Hotel Blues’ ubacuje elemente bluesa i jazza podređujući ih balkanskom pop-rock zvuku toliko uspješno da bi ih mogli nazvati balkanski blues/jazz. Album na najbolji mogući način zatvara ‘Deca Na Sonceto’ napisana za istoimeni igrani film. Sjetna, predivna, nježna. Njegov pogled na ljude i na svijet bez ikakve gorčine i ironije, jer svi smo mi djeca sunca.

‘Seir’ je možda samo prividno balkanski zen, tj. neutralno promatranje svijeta iz daljine. Stefanovski itekako sudjeluje u tom svijetu. Ali svoj doprinos ne daje kroz kritičke i tamne pjesme koje oslikavaju pravo stanje stvari. On, upravo suprotno, veoma neuobičajeno na opušten način sa svojom najvećom ljubavi – gitarom na leđima, hoda kroz taj tmuran i užurbani svijet, ostavljajući za sobom dugu dobrog raspoloženja i zena koji nam je svima, složit ćete se, ponekad itekako potreban.

1. Superheroi
2. Seir
3. Guitar Tzar