TO/DIE/FOR

IV

(Spinefarm Records, 2005)

85/100

U razdoblju od 1999. do 2005. To/Die/For izdali su album svake dvije godine. Od posljednjeg albuma “Jaded” objavljenog 2003. postav benda prošao je gotovo temeljitu promjenu, od originalnih članova ostao je samo pjevač Jape Perätalo no to gotovo nipošto nije uzrokovalo korijenitu promjenu u glazbenoj orijentaciji benda.
Album “IV” četvrti je album ovog gotovo tipičnog finskog Gothic Rock/Metal benda i na njemu nipošto nemojte očekivati žestoke gitare i vrišteće vokale već topao i pomalo sumoran vokal pjevača kojeg su ranije često uspoređivali sa Stivom Batorsom iz Lords Of The New Church.
Pjesme na albumu rock ugođaja su i samo potvrđuju bendov ranije izgrađeni glazbeni identitet. “Autumn Forever” počinje potpuno drugačije od svih drugih To/Die/For uvodnih pjesama i nesumnjivo je da će postati instant klasik. “This World Is Made For Me” ima jednu od najimpresivnijih klavijaturističkih dionica koje sam čula u posljednje vrijeme dok je “Chaotic Me” pjesma koja religioznom tematikom pomalo iznenađuje jer o toj temi Jape vrlo rijetko progovara. No, sa naglašenim gitarama i lako pamtljivim stihovima jedna je od najboljih pjesama na albumu i najsličnija pjesmama sa albuma “Jaded”. Njezin gothic uvod sa klavijaturama i ‘prigušenim’ gitarama koje staju kako bi Jape zapjevao apsolutno su dobitna kombinacija dok se u pjesmi “Little Deaths” isto može reći za bubnjeve. Cjelokupno, ovaj album ne zvuči kao To/Die/For ranije, donosi više metal nego gothic ugođaj ali opet ne izlazeći suviše iz današnjeg prosto-proširenog shvaćanja definicije gothic glazbe. Tim više što na albumu ima trenutaka kao što su pjesme “Lies (For Fools)” ili “Last Breath” u kojem bend ni ne pokušava odmaknuti od karakterističnog melankoličnog raspoloženja. “IV” donosi i jednu obradu, pjesmu “New Year’s Day” grupe U2 koja i u ‘novom ruhu’ zvuči jako dobro.
Pa iako će ovaj album privući širok krug publike, između ostalog i fanove Anatheme ili doom opusa Lacrimas Profundere nema sumnje da će se i fanovi rock zvuka osamdesetih u dugim kožnim kaputima kao i neki new wave/gothic fanovi pronaći u albumu “IV”.

Recenzija: Ivana Sataić