(Napalm Records, 2010.)

90/100

Morten Veland jedan je od pionira Gothic Metala, čovjek čije se ime u tom svijetu mračne, ali duboke glazbe često spominje kao utemeljitelja Sirenie te kao jednog od velikih umova iza Tristanie nekada. No Morten Veland ime je i iza benda nazvanog Mortemia i albuma „Misere Mortem.“ A da se Mortemia može smatrati nazivom imaginarnog svijeta u kojemu živi ovaj iznimni umjetnik dokazuje i to što je album“Misere Mortem“ u potpunosti njegov uradak – od pisanja pjesama preko sviranja (ili programiranja) svih instrumenata do produkcije. I to u svom vlastitom studiju. A, ovo je Morten Veland show,  njegova glazbena vizija pretočena izravno iz glave u najčišću glazbenu formu. A svijet Mortena Velanda pod novim nazivnikom vrlo je blizak Gothic metal zvuku koji smo upoznali kroz Sireniu i još bliži Tristanijinom klasiku „Beyond The Veil“ (ako već vapite za usporedbama). No s velikom razlikom kada je riječ o vokalima jer ovdje nema upečatljivih muško-ženskih vokalnih spojeva. Pjesme su dramatične, popraćene impresivnim zborskim refrenima koji prate prepoznatljiv Mortenov hipnotizirajuće dubok ‘režeći’ glas, zvuk bogat, razgranat, mračan, atmosferičan. Veland je još jednom uspio spojiti lovljive melodije u duboki mračni metal te istovremeno izbjeći ponavljanje i provjerene forumule, izbalansirati sve elemente potrebne za album koji će pametnim riffovima i impresivnim vokalnim rješenjima osvojiti ciljanu publiku. U odabiru od devet pjesama istog raspoloženja (što je jedini istinski nedostatak albuma, malo poigravanja paletom sumornih misli) ističu se „The One I Once Was“ koja bogatim zborskim refrenom gotovo da može parirati Gregorianu, „The Pain Infernal And The Fall Eternal“ pitkom i lovljivom uvodnom gitarističkom notom na koju se vrlo balansirano nadovezuje zbor pa Velandov uravnotežen growl ili „The Chains That Weild My Mind“ sa dramatičnošću glasova na vrhuncu.  Po čemu se poznaje dobar album? Ne po tomu što iza njega stoji istinski dobar producent sa svojom vizijom već zato što iza njega stoji istinski talentirani glazbenik. Morten Veland – kakav tip!  Bez pretjeranih analiza, usporedbi, pametovanja kada je riječ o prvom album njegovog side projecta ne mogu si pomoći nego samo uživati. Jer gotovo svaka pjesma dokazuje da gothic metal po forumuli: gitare, bass, bubnjevi, klavijature i pomalo zbora čini čuda. Pa zašto onda nisu svi dobri poput Velanda ili Moonspella? Kako god, Veland se još jednom pokazao kao pouzdan suradnik kada je riječ o Gothic metalu pa u poplavi razno-raznih pokušaja izlazi kao pobjednik čega god da se dohvati.  Gothic Metal…. glazbeni smjer koji uz glazbenike poput ovog talentiranog Norvežanina zaista ima šanse ostati punokrvni, iskonski, nerazrijeđen! Nadam se da će Veland sa ovom svojom pomalo ambiciozno ludom vizijom uspjeti krenuti na turneju jer prva sam u redu koju bi zanimalo kako Velandovo Gothic metal ludilo i Mortemia zvuče uživo!

Recenzija: Ivana Sataić