Laibach-SpectreIzdavač: Mute
Datum izlaska: 03.03.2014.
Žanr: industrial / pop-art
Ocjena: 7/10

Slovenski Laibach nakon šest godina od albuma ”Volk” objavljuje novi studijski album naziva ”Spectre”. I ma koliko željela konstatirati da su se nakon desetljeća glazbenog rada Laibach ponovno otkrili u samima sebi, svojoj glazbi, filozofiji i ideologiji ne mogu se oteti dojmu, ni nakon nekoliko upornih preslušavanja u razmaku od nekoliko dana, da je ”Spectre” samo sjena snage koja je Laibach bio ne samo na području bivše države već i puno, puno šire. ”Spectre” definitivno je politički manifest u glazbenoj formi i društveno angažirani album i Laibach su u tom značenju ostali vjerni sebi i svojoj ideologiji, no glazbeno je ”Spectre” daleko od bendovih mogućnosti i vrhunaca.

Kao i uvijek na tragovima minimalističkog industriala kojega je kasnije u mnogo razgranatijoj formi do planetarnih razmjera popularizirao njemački Rammstein, Laibach na ”Spectre” donose novu formu provokativnog pop-arta, na trenutke na tragu elektroničke glazbe koja je vrhunac popularnosti doživjela tijekom 90.-ih godina prošlog stoljeća, no mnogo sofisticiranijeg i modernog produkcijskog lica. U aranžmanskom smislu album donosi mnogo više minimalizma nego smo od Laibach navikli te mnogo više ženskih vokala koji se vrlo dobro stapaju sa standardno mirnim i upečatljivim glasom Milana Frasa dozirano prilagođenim novom bendovom zvuku orijentiranom više na instrumentalizaciju. No ipak, pjesme poput ”Americana” ili ”Eurovision” vraćaju Laibach svojim brzim bitovima i isprogramiranim bubnjevima na staze electro-wave zvuka dok je tematski teško ne govoriti o svim značenjima i podznačenjima njihovih riječi, posebice o vrlo upečatljivom refrenu ”Europe is falling apart” netom spomenute pjesme ”Eurovision”.

”Spectre” je album koji donosi sve klasične Laibach elemente:  koračnice, zviždanje, bogate instrumentalizacije, elektronski zvuk i kada ga se promatra s te strane ovaj je album doista jedan ozbiljan i produkcijski odlično upakiran album. No svejedno album koji ostavlja dojam nedorečenosti i nedosljednosti. Čak i unatoč jasnim društvenim i političkim vizijama, i optimističnoj ”Koran” ili ljubavnog predznaka ‘‘We Are Millions And Millions Are One”. Laibach su uvijek bili, i to su i sa albumom ”Spectre” mnogo više od benda, no sa ovim albumom teže ih je shvatiti ozbiljno.

Recenzija: Ivana Sataić – ivana@venia-mag.net