(SPV/Steamhammer, 22. 11. 2012.)

Žanr: progressive metal

7/10

Švedski majstori progressive metala, Evergrey, u studenom prošle godine izdali su best of kompilaciju „A Decade Anda A Half“ koja solidno predstavlja presjek njihove petnaestogodišnje karijere. Ovo izdanje na dva CD-a predstavlja europski progressive metal zvuk i stil kombiniranja klavijatura, žestokih rifova i emotivnih, strastvenih i mračnih clean vokala te pokazuje koliko se solidno ovakav podžanr u Europi može mjeriti s američkim velikanima koji slijede sličan stil kao što su primjerice Symphony X, iako Evergrey po mom mišljenju ipak ne dostižu tu kvalitetu skladanja i strast izvedbe (sorry, možda meni kod Evergreyja ipak ne odgovara u potpunosti tolika melankolija i manjak ritmičke brzine). Na početku treba istaknuti da su pjesme izuzetno dobro odabrane i to su fanovima vrlo dobro poznate pjesme sa svih osam studijskih albuma benda. Ne znam koji je razlog tome što su to najčešće prve pjesme na albumima benda, ali istina jest da su upravo one obično među najboljima. To što su uspjeli pokriti svih osam studijskih albuma i stvoriti sliku o tome što su sve radili tijekom svog postojanja je pravo iznenađenje, s obzirom da bendovi katkad pod pritiskom diskografske kuće odabiru koji su im albumi najbolji i koji će se hitovi naći na best of izdanjima. Imam osjećaj da s Evergrey to nije bio slučaj, nego su solidno pokrili cijelu svoju karijeru ovim izdanjem. Starim fanovima ovaj album možda neće imati neku preveliku vrijednost, ali će novijim ljubiteljima progresivnog zvuka dati dobru sliku onoga što benda radi. Ako je nekima od vas dosta buke i scream vokala gothenburške scene inače, Evergrey će vam, zbog svog unikatnog melodičnog progressive metal zvuka sa emotivnim i snažnim muškim clean vokalom svakako sjesti. Nakon prve pjesme s prvog diska „The Masterplan“ koja vas odmah tjera da se trgnete iz rutine, slijedi izvrsna live izvedba „Blackened Dawn“ a albuma „The Dark Discovery“ (1998.). Tom izvedbom uživo Evergrey su svakako pokazali koliko su vrsni glazbenici. Pjesme s prvog diska koje svakako treba istaknuti su „Rulers Of The Mind“ sa „In Search Of Truth“ (2001.) koja posjeduje virtuozno izvedene klavijaturske pasaže, te fanovima dobro poznata „A Touch Of Blessing“ s „Inner Circlea“ (2004.). Pjesma koja će mnoge vjerne fanove razveseliti i podsjetiti zašto vole izričaj Evergreyja je i „Broken Wings“ s „Torna“ (2008.). Iznenadila me akustično uživo izvedena „Wrong“ (na drugom disku ju pronalazimo u studijskoj verziji), posljednja na prvom disku. Ponovno oduševljava emocionalna i bez greške vokalna izvedba Toma S. Englunda. Akustična gitara, refren koji vam se urezuje u pamćenje, dvoglas, solo izvedba na akustičnoj gitari, klavijaturske dionice, sva ta odlična organizacija unutar same pjesme i njezino preslikavanje u „unplugged“ verziju otkriva drugu, manje predvidivu i mnogima teško predočivu dimenziju zvuka benda. S drugog diska treba posebno istaknuti reprezentativne za zvuk benda „The Great Deceiver“ i „Still In The Water“, hitoidnu i pjevnu „Monday Morning Apocalypse“, te naposljetku izvedbu efektne „Frozen“, također uživo u „unplugged“ verziji. Ovaj album mogu preporučiti svim onim fanovima metala koji cijene melodičnost, ali s dozom melankolije i mračnim ugođajem, koji posebnu pažnju pridaju virtuoznosti i profesionalnosti kod bendova jer Evergrey definitivno posjeduju i jedno i drugo, iako ovaj prvi faktor bend ne ističe uvijek niti im je najbitnije da on dominira nad mračnom atmosferom koju sporost tempa i melankolija u vokalu učestalo stvaraju, iz albuma u album (osobno smatram da bi neki manijakalni solo na klavijaturama ili gitari ili s nadovezivanjem jednog na drugo totalno namamio fanove na preslušavanje nekih pjesama iznova i iznova, ali što je tu je). S obzirom na odabir pjesama, ima tu dosta kontrasta koji će se svidjeti zahtjevnijim slušateljima, a koji su to kontrasti, otkrijte sami slušajući ovaj best of album.

CD 1
1. The Masterplan
2. Blackened Dawn (live)