carcassDatum izlaska: 13. 9. 2013.
Produkcija: Colin Richardson
Žanr: extreme death metal
Ocjena: 9/10

Prošlo je sedamnaest godina od posljednjeg albuma „Swansong“ i na oduševljenje mnogih, pretežito starih fanova, Carcass su se vratili s vrlo raznovrsnim i glazbeno izuzetno složenim povratničkim uratkom „Surgical Steel“.

Svi su se pitali što mogu očekivati nakon toliko dugog izbivanja sa scene, na ovom albumu naime nema Michaela Amotta, koji je dao značajan doprinos najvažnijim izdanjima benda, a sad se zbog obaveza u Arch Enemyju čovjek očito nije uspio posvetiti povratničkom projektu benda. Mnogi od vas će se ugodno iznenaditi postignutim rezultatom. Sa „Surgical Steel“ dobili smo jednako žestok, zlokoban i nesmiljen Carcass zvuk kao u 90-ima, gitaristička preciznost gitarista Billa Steera na ovom albumu je najvažnija stavka, a reski vokali basiste/pjevača Jeffa Walkera isti su kao prije dvadesetak godina, jednako siktavi i s dozom agonije i panike. Ovaj je album glazbeno blizak klasicima kao što su „Symphonies of Sickness“ iz 1989. i „Necroticism: Descanting the Insalubrious“ iz 1992. pa i neizostavnom „Heartwork-u“ koji je postao sinonim za kombiniranje ekstremnog death metala s grindom na britanski način koji još ojača zahvaljujući nevjerojatno melodičnim solo dionicama. Upravo je „Heartwork“ utjecao na mnoge bendove kasnije i obilježio jednu svijetlu eru evolucije ekstremnog zvuka u devedesetima.

U silnom bespuću raznih subžanrova, ovaj mi je album osobno došao kao naručen – veliko osvježenje. Odrasla sam na „Heartworku“, to mi je bio prvi njihov album koji sam čula u tinejdžerskim danima i slušajući moderne metal bendove, mnogo sam puta rekla „Gle, kako ovi metal- i ini coreovci pokušavaju kopirati Carcass.“ Moderna produkcija i izbalansirana istaknutost svake komponente na šestom studijskom albumu benda, produkt su ubojitoj tandema; Colina Richardsona kao producenta i Andyja Sneapa koji je cijeli album izmiksao i zahvaljujući svom znanju i iskustvu, zvuk albuma doveo do savršenstva. „Surgical Steel“ nudi najbolje od Carcassa, jednu sirovu žestinu, ali vješto izbalansiranu i pregršt izvrsnih melodičnih solo dionica Billa Steera, u kojima ćete doista uživati.

Ukoliko ste upoznati s radom benda otprije, postat ćete puno puta nostalgični. Ima tu i dosta dobrih breakova uz koje biste se rado raspametili na koncertu. Nakon melodičnog uvoda u pjesmi „1985“, dobivamo pravi udar u „Thrasher’s Abattoir“. Tu bijes, brzina i hrapavi scream vokali fino isprepleteni s gitarskim vratolomijama ne staju niti na odličnoj Cadaver Pouch Conveyor System“ koja je oličenje prave moći benda kakvu je imao u 90-ima. Tu se ne mogu ne osvrnuti na odličan bubnjarski posao za koji je zaslužan mladi bubnjar Dan Wilding. Originalni bubnjar Ken Owen, koji je nažalost pretrpio izljev krvi u mozak 1999., na ovom se albumu pojavio kao gostujući vokal. Ta je pjesma zaista uspješna mješavina thrash galopiranja na gitarama i bubnjevima te grindcore prizvuka kroz vokalni bijes. Nakon nešto sporije i ujednačenije „A Congealed Clot of Blood“  što ne umanjuje njezinu kvalitetu jer na mnogo mjesta izvrsni bubnjevi ulaze u prvi plan, stiže nam opet nešto brža „The Master Butcher’s Apron“ s nekoliko odličnih breakova, koji kontrastiraju ubojito brzom početku čija vas brzina, najblaže rečeno, iznenadi. Ono što će se mnogima u vezi albuma svidjeti, vjerojatno već nakon prvog slušanja, jest to da pjesme ni u kom slučaju nisu predvidljive, a kamoli jednostavne.

Možda „Surgical Steel“ nije album za kojim ćete posezati baš svaki dan, ali će vas gitarističko i bubnjarsko umijeće ostaviti bez riječi. „Noncompliance to ASTM F 899-12 Standard“ meni je jedna od dražih jer me opet mnogi dijelovi pjesme, pogotovo dupla bas pedala uz složene gitarske bravure, podsjećaju na rane radove benda. Jest da je nešto duža, ali s njom dobivate sve, i reski scream Jeffa Walkera i jedinstveno sjedinjenje bubnjeva i gitarskih dionica. „The Granulating Dark Satanic Mills“ pokazuje jednu glazbenu zrelost benda. Malo se odmiču od surove ekstremnosti i sporijim tempom cijele strukture pjesme dozvoljavaju svakom instrumentu da se istakne ravnopravno. Sljedeća „Unfit For Human Consumption“ također je jedna od jačih pjesama na albumu; vrlo promjenjiva u svojoj strukturi i s glavnom solo dionicom koja će vam se urezati u pamćenje, mogla bi vam postati jedan od favorita. „316 L Grade Surgical Steel“ po meni je jedna od najspecifičnijih na albumu. U prvom dijelu pjesme imate jedinstven hard rock ritam, zatim u sredini slijedi njihova karakteristična ekstremnost, da bi se zatim opet vratili zaraznim hard rock ritmovima koji im itekako dobro leže. Sredina pjesme je mjesto na kojem Steer pokazuje svoj izniman gitaristički smisao za estetiku. Walker je također dao svoj maksimum glede vokala. „Captive Bolt Pistol“, prva pjesma puštena u javnost prije izlaska albuma, na ovom albumu simbolizira „prave“ Carcasse. Opet izuzetna dominacija brzih gitara s kojima je združen blastbeat, na tipičan način benda, doista je impresivan. Posljednja 8-minutna „Mount Of Execution“ s akustičnim i pomalo neočekivanim početkom ima posebnu progresivnu notu i iako bi neke mogla iznenaditi jer se bend odmiče od brzog i ekstremnog pristupa skladanju, smatram da pjesma dosljedno zaokružuje album kao cjelinu. Ukratko, za sve Carcass fanove, uvijek vam za sve postoji razlog. Dobro je da su se Carcass, jedan od najznačajnijih europskih ekstremnih metal bendova 90-ih, vratili sada kad se utapamo u moru predvidljivosti. Svaka pjesma na albumu je jedinstvena, nema ponavljanja, a u najjačima od njih osjetit ćete sve od hard rocka do grinda, preko melodičnog death metala pa čak i progresive. Unatoč dužem izbivanju sa scene, ovim je albumom bend pokazao glazbenu zrelost na vrlo visokom stupnju.

„Surgical Steel“ je album za uživanje i došao je u pravom trenutku. Album je uvjerljivo simbol glazbenog umijeća iskusnog benda u modernom (ne baš svijetlom) dobu metal glazbe.

01. 1985
02. Thrasher’s Abattoir