Bruce Springsteen The PromiseIzdavač: Columbia/Sony Records
Objavljeno: studeni 2010, DVD
Žanr: rock
Ocjena: 10/10

Trebalo je proći 30.-tak godina pa da The Boss osjeti da je vrijeme da dio one enormne količine pjesama koje je napravio sa E-Street Bandom tijekom snimanja kultnog albuma „Darknes on the edge of town“ konačno ugleda svjetlo dana u punijem obimu nego je to napravio proteklih godina kada je par istinskih pop hitova poput „Because the night“ i „Fire“ dao je ili prepustio drugima da ih snime čak još za vrijeme snimanja „Darknessa“, nekolicinu je pjesama iz tog razdoblja objavio na sljedećem albumu „The River“, a neke još i kasnije – iako ih je više manje sve uživo izvodi već godinama na koncertima, naročito kultnu i jednu od najboljih stvari koje je u tom razdoblju oko „Darknessa“ napisao – „The Promise“. Dio tih rock’n’roll dragulja možete čuti na lani objavljenom duplom albumu „The Promise“.

DVD odnosno film „The Making of Darkness…“ nam daje autentičan i vanredno ekskluzivan uvid u stanje duha i tijeka misli u kojem se tada nalazio Springsteen – opterećen i nesretan radi sudskog spora i trogodišnje zabrane, nemogućnosti snimanja nasljednika legendarnog albuma „Born to Run“ koji m se Springsteen konačno probio u velikom stilu, a tada iznimno cijenjeni kritičar, kasnije njegov mananger, Jon Landau ga je proglasio „budućnošću rock’n’rolla“.

Dokumentarac od 90.-tak minuta, koji je režirao je Grammyjem i Emmyem ovjenčani Thom Zimny je fascinantna kolekcija do sada neobjavljenih snimaka iz gotovo dvogodišnjeg perioda kućnih proba s pratećim mu bendom u Springsteenovoj roditeljskoj kući i studijskih sessiona i snimanja pjesmama od kojih je samo šačica, nakon njegovih brojnih „razgovora sa samim sobom“ i rigoroznih filtriranja vlastitih procjena s čime je i koliko zadovoljan i što na novom albumu želi reći i kako se predstaviti, ugledala svjetlo dana na „Darknessu“. Arhivske snimke iskombinirane su sa novijim intervjuima sa svim orginalnim članovima E Street Banda (Danny Federici je nedugo nakon toga preminuo, kao i Clarence Clemons ove godine), dugogodišnjim menadžerom i producentom Jonom Landauom, nekadašnjim menadžerom Mike Appelom s kojim je Springsteen vodio spomenuti mučan sudski spor oko, pojednostavljeno rečeno, kontroliranja Springsteenovog materijala i karijere, a koji je trajao tri godine, iznimno frustrirajuće kako za Springsteena tako i za E- Street Band od izdavanja „Born to Run“ albuma. Sve to zajedno povezuje Springsteenov iskreni , na trenutke čak i samoironičan i samokritičan „storytelling“ tog perioda.

Film će biti zanimljiv i Springsteenovima nefanovima jer na izvanredan način daje uvid u vrlo posebnu Springsteenovu osobnost i pojašnjava zašto su njegovi albumi takvi kakvi jesu. Na primjer, priča o tome koliko je Springsteen u biti lako pisao pop hit pjesme a koje nikad nije želio staviti na albume (do „Born in the U.S.A.“) , odnosno kada bi shvatio da je stvorio siguran pop hit, svi su znali da ta neće ugledati svjetlo dana, da ide u ladicu, jer nije želio da niti njega niti njegove albume određuje jedna hit pjesma.
Ili priča o tome što ga i dan danas muči kada piše pjesme i radi nove albume…te stalne borbe sa samim sobom kako da svoju bit i nasljeđe, obitelj i okolinu otkuda je potekao, sve te veze sa ljudima prije slave, ne samo da ne pogubi nego kako da te veze ojača, a istovremeno im da časno mjesto u svoji pjesmama i u svom životu. Ili kako je sam Springsteen o tome rekao: „Mnogi velikani kojima sam se divio a koji su postali velikani upravo radi svoje biti i nasljeđa, te su veze iskidali postajući slavni, odvojili su se od onoga što ih je proslavilo, jer da toga nije bilo, ni njih ne bi bilo.“

Kada napravim digresiju i fast forward u recentne godine njegove karijere i skeniranje par posljednjih albuma oko kojih se niti svi fanovi niti kritičari (ili jednostavno promatrači) ne mogu složiti da li su „na njegovom nivou ili ne“, malo razvodnjeni ili „uvijek isti“ ili ne – sada i ti albumi baš takvi kakvi jesu dobivaju smisao u nekoj „bigger picture“ (većoj slici) Springsteenovog opusa, jer ako nikada do sada u ovm dokumentarcu čujete iskrenu Springsteenovu izjavu što je njegova ambicija koja ga je gurala sve ove godine naprijed – a to je da „Više od toga da budem bogat slavan, pa čak i sretan… oduvijek sam želio biti Velik.“
I zaista – on to jest!

Bonus materijal na disku uključuje nekoliko pjesama sa izuzetno toplog i intimnog koncerta za fanove nazvan “Songs From the Promise“ a sadrži pjesme: „Racing in the Street (’78)“, „Gotta Get That Feeling“, „Ain’t Good Enough For You“, „The Promise“ i „Blue Christmas“ – jer je sniman u prosincu 2009. pred blagdane.
Drugi je bonus Springsteenovo gostovanje u studiju SiriusXM u New Yorku (koji emitira na E-Street Radio Station) „A Conversation With His Fans“, čiji je voditelj muzički kritičar i Springsteenov biograf Dave Marsh, no to nije interview Springsteena i Marsha nego 22-minutna ponovo intimna emisija uz prisustvo 30.-tak fanova, u kojem Springsteen odgovara na njihova pitanja, a koja su Marsh i ekipa odabrali kao najbolja pitanja od čak 3.000 u natjecanju koje je radio stanica provela specijalno za ovu emisiju. Odlična pitanja fanova vezana su uz razdoblje oko stvaranja „Darkness on the Edge of Town“ albuma i pjesama koje su se našle na albumu „The Promise“ , a Springsteen oduševljava naizmjence inteligentnim i duhovitim odgovorima. Pitanja fanova se isprepliću sa snimkama koncerta u Paramount Theatru, te nekolicinom rijetkih arhivskih isječaka iz 1978. godine.

Film je inače pobrao brojne nagrade na filmskim festivalima i to sa razlogom i više nego zasluženo. Ovo je „must have“ u kolekciji svakoga tko se iole ozbiljnije bavi aktivno ili kako drugačije glazbom.

1 DVD:

A. Dokumentarni film, arhivske snimke, koncert u Asbury Parku, NY (prosinac 2009.), razgovor s fanovima u SiriusXM studiju, NY (studeni 2010.)

2 CD