(FV Musics / Dallas Records, 2010)

9/10

O tome koliko je Borhesia sa svojim pogledom na kapitalizam i neoliberalnu agresiju gotovo 30 godina od osnivanja i dalje bend zanimljiv ne samo poklonicima koji su ih pratili od početaka već i novoj generaciji EBM fanova govori podatak da je nedavno objavljena kompilacija radova jednog od najutjecajnijih bendova sa prostora bivše Jugoslavije gotovo rasprodana te ju očekuje objavljivanje druge serije.

No, uzmemo li u obzir činjenicu da govorimo u bendu koji je uz velike Nitzer Ebb koje smo nedavno imali prilike vidjeti u Zagrebu prije Depeche Mode te na samostalnom koncertu Ljubljani te Front 242 stvarao europsku EBM scenu taj podatak doista ne iznenađuje. Tim više što su se već početkom 80.-ih zajedno sa Laibachom, Teatar Scipion Nasice i generalno Neue Slowenische Kunst profilirali u jedan od najvećih slovenskih izvoznih proizvoda. A čini se da su, iako se u godinama zatišja od posljednjeg studijskog albuma objavljenog 1995. godine do ovog izdanja to možda i nije tako činilo, to i ostali.

Borghesia predvođena dvojcem u sastavu Aldo Ivančić i Dario Seraval koji su iz Hrvatske u Sloveniju otišli studirati i tamo ostali nedavno se, nakon više od desetljeća studijskog mirovanja, opet okupila i za početak nove ere izdala dvostruki CD “20th Century – Selected Works” koji je sabrao najznačajnije trenutke svoje karijere, od uratka “Divlja horda” iz 1984. godine, preko i više nego kultne “Goli uniformirani mrtvi” iz 1988. bez koje nijedan domaći alter party to naprosto nije pa sve do “Scream” iz 1995. godine. Time je Borhesia još jednom pokazala u čemu je početkom 80.-ih godina prošloga stoljeća bila posebnost stvaranja elektronske glazbe no i dokazala svoju posebnost kao glazbenog video projekta, unatoč činjenici što uz spomenutu dvostruku kompilaciju ne dolazi  niti jedan bendov video uradak i to je jedini minus ovom izdanju. Tim više što je njihove nastupe od samih početaka karakterizirala tada u potpunosti  nova vizualizacija koju su činile video instalacije vrlo često na rubu eksperimentalnog filma. Borghesia je oduvijek bila, kako je Aldo Ivančić izjavio, «sveobuhvatni medij» i stoga je prava šteta što je ovo izdanje samo jedan od njih – compact disc bez dodatka DVD-a. No unatoč tomu, najnovije Borghesijino ‘best of’ izdanje na prvom će vam disku koji je nazvan ‘There Is Rebellion In The Wind’ ponuditi pjesme koje je izabrao i remasterirao Aldo Ivačnić dok se na drugom, nazvanom ‘When The Revolution Comes’, nalaze instrumentali. “20th Century – Selected Works” idealan je pregled radova koji su izdržali test vremena i spremni su ga još jednom položiti. Jer, intelekt koji se tada cijenio sada – trebamo.

Recenzija: Ivana Sataić