2012

SINGL

Blur je bend osnovan 1988. u Londonu i čine ga frontmen, tekstopisac, klavijaturist i povremeni gitarist Damon Albarn, gitarist i povremeni vokal koji uz Albarna kreira glazbeni izražaj Graham Coxon, basist i back vokal Alex James, te bubnjar i back vokal Dave Rowntree. Kroz skoro 25 godina postojanja bend je imao niz uspona i padova, mijenjanja žanrova i stila sviranja, dugi period neaktivnosti i veličanstveni povratak uz novu singlicu Under The Westway koji uz istoimenu pjesmu sadrži i The Puritan, te najavljuje veliki koncert koji će se održati 12. kolovoza u čast zatvaranja Olimpijskih igara. No, prije nego što se osvrnemo na povratak Blura u vrh svjetske glazbene scene krenimo od početka.

Bend je osnovan pod imenom Seymour prema imenu romana J.D. Salingera, a mijenjaju ga u Blur 1990. na nagovor diskografske kuće. Promjena imena je vjerojatno bila dobra ideja, samo je zanimljivo da im se u to doba diskografska kuća zvala Food (Hrana) što je također poprilično smiješno ime, al znate onu staru – rugala se sova sjenici. Svoj prvi album Leisure izdaju 1991. koji je polučio solidan uspjeh, dobio uglavnom pozitivne kritike ali je sam Albarn kasnije izjavio kako je album užasan te je nakon njega bend učinio neke žanrovske promjene ponukani neuspješnom američkom turnejom. Najdojmljivije s ovog albuma je ta što je pjesma “Sing”, koja je snimljena još 1988. kao demo za Seymour, 1996. završila na soundtracku Trainspottinga.

U naredna tri albuma Blur ulazi u takozvani Britpop žanr što će kasnije dovesti do natjecanja s Oasisom koji je nemaštovito nazvan “Borba Britpopa”. Drugi album, Modern Life is Rubbish, izdaju 1993. no s njim postižu samo umjereni uspjeh ne uspijevajući izbaciti pravi hit. No, to je bilo samo zagrijavanje za ono što slijedi, a to je bio Parklife koji je, otkad je izdan u travnju 1994., 90 tjedana bio na vrhu Britanskih ljestvica pomognut hitovima poput Girls & Boys, te Parklife. Ovaj album se smatra jednim od najboljih ikad i torpedirao je Blur u vrh britanske glazbene scene, iako je svjetska slava i dalje bila izvan dosega. S četvrtim albumom The Great Escape dolazi i borba Britpopa s Oasisom. Ovaj sukob je bio sinonim za borbu radničkog sjevera i otmjenog juga koji je kulminirao izdavanjem singlova oba benda na isti dan. Na kraju tjedna je Blurov Country House s prodanih 274,000 primjeraka nadmašio Oasis što im je priskrbio prvi broj 1 na ljestvici singlova u karijeri. No, to se pokazalo Pirovom pobjedom pošto je Oasis sa svojim albumom (What’s the story) Morning Glory? postigao planetaran uspjeh, Albarna pretvorio u gubitnika u očima okrutnih britanskih medija i prisilio bend na promjenu glazbenog izričaja.

Nakon sukoba u bendu, Albarn i ostali odlaze na Island, odbacuju Britpop i dobar dio svojih fanova koji su im priskrbili komercijalan uspjeh, te rade komercijalno samoubojstvo, tj. rečeno im je da će se to desiti ali razvoj događaja je ipak bio malo drugačiji. Svoj peti album su nazvali imenom benda što se često radi s prvijencima, ali njihov zvuk se toliko promijenio da se slobodno i može nazvati svojevrsnim prvijencem. U veljači 1997. izlazi Blur i prvi single Beetleburn. Oboje zasjedaju na broj 1 britanskih ljestvica. Iako ovaj album nije bio toliko komercijalno uspješan na Otoku kao prošli, priskrbio im je svjetsku slavu, posebice zahvaljujući njihovom najprepoznatljivijem hitu Song2. U svibnju 1999. Blur izdaje album jednostavnog imena 13 koji također dospijeva na broj 1 na Otoku i daje veliki hit Tender kojeg je jedino pojava, tada mlade nade, Britney Speary s hitom …Baby One More Time spriječila da postane treći Blurov singl koji je došao na vrh ljestvice.

Nakon njega bend uzima stanku gdje se članovi okreću svojim projektima, najpoznatiji među njima je zasigurno virtualni, animirani band Gorillaz koji je Albarn stvorio s crtačem stripova Jamiem Hewlettom. Pauza traje do 2003. kada bend snima Think Tank, no ovaj put u promijenjenoj postavi jer je gitarist Graham Coxon zamoljen da napusti bend. Ovo je značilo da je Albarn preuzeo potpunu kreativnu kontrolu i okrenuo se više elektronskom i atmosferičnom zvuku uz jednostavne gitarske dionice, dok su drugi instrumenti služili da prikriju rupu nakon Coxonova odlaska. Album je dobio izvrsne kritike i sjeo na prvo mjesto britanske ljestvice, a cover je dizajnirao popularni umjetnik Banksy. Singl Out of Time je najuspješnija stvar s albuma koji unatoč uspjehu nije urodio velikim hitom.

Nakon toga bend nestaje sa scene i većinom se bavi svojim projektima te ne nastupa do 2. srpnja 2009. kada imaju koncert u Hyde Parku, no pošto je preko 50,000 karata za koncert planulo u manje od dvije minute nakon puštanja u prodaju, odlučili su odraditi i drugi koncert slijedećeg dana. Poslije njega sviraju na festivalima i uglavnom oduševljavaju publiku svojim nastupima, no novih materijala nije bilo do 2010. kada su izdali singl Fool’s Day koji su izdali u 1000 primjeraka, a slijedeći dan su ga objavili na svojoj stranici i omogućili fanovima da ga besplatno preuzmu. Iako je početkom 2012. Albarn najavio novi album čini se da trenutno od toga neće biti ništa pošto je u travnju najavljen izašao box set Blur 21 sa sedam albuma, četiri diska neobjavljenih rariteta i tri DVD-a. Ovaj box set bi trebao izaći 30. srpnja ove godine i sigurno će biti prava poslastica fanovima.

Nakon svega ovoga dolazimo do osvrta na novu singlicu Under the Westway. Na njoj se nalaze dvije stvari. Prva je istoimena pjesma Under the Westway dok je druga The Puritan. Sam Westway je cesta, dio obilaznice koji je izgrađen kako bi se smanjila gužva u centru Londona i nalazi se na coveru singlice. Under the Westway je objavljen početkom ovog mjeseca i izveden uživo putem Twitter live feeda za željne fanove benda. Under the Westway je polagana i nježna pjesma koja odlikuje melankolijom i ne trenutke vrlo lijepim tekstom. Pjesma je vrlo ugodna uhu, no ostavlja dojam da je Albarn nakon dugo godina htio puno tema stisnuti u jednu pjesmu tako da je zapravo teško procijeniti što je zapravo htio reći. The Puritan počinje kao pjesma Gorillaza i odlikuje elektro zvukom koji nije stran Bluru. I ovdje se dobija dojam da je Albarn htio reći puno toga u par minuta, pa nije jasno da li je ovo kritika modernog društva, sjedilačkog života ili gomila nabacanih linija teksta. No, osim konfuznih tekstova Under the Westway je izvrstan i teško je povjerovati da bend nije svirao u ovoj postavi oko 10 godina, te da nisu izdali album od 2003. Novi album je najavljen, čini se da dečki imaju želju za stvaranjem novih stvari i preostaje nam samo da dočekamo njihov novi uradak. Ako ovu singlicu možemo smatrati najavom toga, trebao bi biti izvrstan.

Ako želite čuti Blur uživo, 12. kolovoza će u Hyde Parku održati koncert za zatvaranje olimpijskih igara tako da skoknite do tamo ako ste u Londonu, a za nas ostale ostaje stream.

Recenzija: Matija Marković