blacksabbath_13coverIzdavač: Vertigo, Universal
Datum izlaska: 7. 6. 2013.

Produkcija: Rick Rubin
Žanr: heavy metal, doom
Ocjena: 8/10

Malo tko je mislio da će Black Sabbath nakon dugo vremena snimiti album koji će ih približiti originalnim zvucima s početka 70-ih. Tony Iommi, Geezer Butler i legendarni „kum heavy metala“ Ozzy Osbourne ujedinili su snage i snimili album koji vjerni fanovi Black Sabbatha neće zaobići. Fanovi su dugo s nestrpljenjem iščekivali okupljanje članova originalne postave jer je „13“ prvo izdanje nakon albuma „Never Say Die!“ iz 1978. na kojem su zajedno radila spomenuta trojica. Bend je s producentom Rickom Rubinom na albumu počeo raditi još 2011. „13“ svakako jest relevantno izdanje, koje je u velikoj mjeri opravdalo očekivanja, ali moramo uzeti u obzir da su članovi benda, iako iskusni glazbenici, katkad instrumentalno, ali i vokalno podlegli repetitivnosti, a Ozzy kojem vokal u zadnjih nekoliko godina sve više hlapi (dobro, znamo što je čovjek sve prošao, ne možemo očekivati isti stupanj vitalnosti kao prije 40-ak godina), ne može pjesmama dati na nekim mjestima očekivan old school heavy metal intenzitet. Za zanimljive tekstove pjesama i jezivu atmosferu koju stvaraju te zbog kojih u interpretativnom smislu karakter pjesama dobiva još više na kvaliteti, zaslužan je basist Geezer Butler. Bubnjarske palice na ovom albumu izlizao je izvrsni Brad Wilk iz Rage Against The Machine (ex-Audioslave) koji je svoj stil uspješno prilagodio klasičnom heavy i doom stilu benda. U prvoj pjesmi „End Of The Beginning“ na samom početku turobni rifovi doom karaktera podsjetit će vas na početke benda, a odlične gitarske dionice Iommija i nešto brži ritmički upadi u sredini smještaju pjesmu među favorite na albumu. Vrlo spora, pesimistična i dugotrajna „God Is Dead?“ prava je doom uspješnica s odlično usklađenim ritmovima bubnjeva i rifovima gitara. Svakako jedna od pjesama koje preporučujem, pogotovo zato što se dobar dojam pojačava pakleno bučnim i žestokim rifovima pri kraju pjesme. „Loner“ također vraća u 70-e, ali ima malo prespore i prerepetitivne dijelove i vokalne dionice iako Ozzy uspijeva na njoj doći do viših tonova svog registra uvjerljivo i uspješno. „Age Of Reason“ svakako potvrđuje briljantnost Tonyja Iommija, a zbog vrlo nepredvidljivog zahuktavanja atmosfere u sredini odličnim rifovima za kojima uši ne prestaju vapiti, i savršeno uklopljene solaže koja izaziva erupciju oduševljenja, ova se pjesma također smjestila među favorite na albumu. Unatoč Ozzyjevoj vokalnoj jednoličnosti koja je ovdje zapravo dobrodošla, sve uši su uperene na Iommijev gitaristički posao. „Live Forever“ još je jedna odlično ritmički usklađena rock skladba s ljuljajućim i vrlo privlačnim rifovima koji potvrđuju pravu vrijednost zvuka 70-ih i podsjećaju zašto ljudi toliko vole rock’n’roll. Svakako možemo reći da se radi o dinamičnoj pjesmi s vrlo pamtljivom melodijom, nenadmašnim rifovima i solom na kraju. Ako ste tražili ponešto brži tempo i atraktivne rock’n’roll vibracije, ova će vam pjesma pružiti visoku dozu adrenalina. „Damaged Soul“ opet zadovoljava jer Sabbathi ne odustaju od vjernosti svom ranom zvuku, iako ima blues utjecaja, a Iommi ponovno potvrđuje svoje odlične gitarističke vještine. Ozzyjev spor i indiferentan vokal također je ostavio dobar dojam. Pjesma ima odlične blues rifove zbog kojih ćete ju zasigurno zavoljeti. Album završava s „Dear Father“ u kojoj je ostavljeno Ozzyju dosta prostora da se vokalno izrazi. Ok, možemo se složiti da je po boji to stari Ozzy na kojeg smo navikli, to je ta specifična boja, interpretacija koja daje pjesmama dozu pesimizma i melankolije, sve je to na mjestu, ali ipak fali intenziteta kakvog je on znao imati i u najboljim danima svoje solo karijere što ipak i nije bili toliko davno. Na malo dinamičnijem, više rokerskijem kraju, dojam se ipak popravlja. U cjenini, moram priznati da me „13“ dosta ugodno iznenadio i da ću rado posezati za njim i uvrstiti ga među najvažnija izdanja ove godine. Iako se radi o ljudima koji su već u godinama, oni znaju i dalje svoj posao i sposobni su stvarati zvuk kakav ih je proslavio. Stari fanovi Sabbatha svakako neka nabave album, a za kraj, moram napomenuti da su pjesme koje ćete obavezno htjeti iznova slušati „End Of The Beginning“, „God Is Dead?“, „Age Of Reason“, „Live Forever“ i „Damaged Soul“.

1. End Of The Beginning (8:07)
2. God Is Dead? (8:54)
3. Loner (5:06)