ayreon_theory_coverIzvođač: Ayreon
Album: The Theory Of Everything
Izdavač: InsideOut Music
Žanr: Rock Opera/Progressive Metal
Ocjena: 10/10

Arjen Anthony Lucassen je nizozemski skladatelj, tekstopisac, multi-instrumentalist, pjevač i producent između ostalog. U svojoj karijeri izdao je preko 20 studijskih albuma, 2 live albuma, 4 EP-a i 17 singlova, no imajte na umu da su to samo albumi na kojima je bio član ili frontman. Ako uključimo i albume na kojima je surađivao brojka studijskih albuma ide preko 50. Ima nekoliko projekata poput Star One, Guilt Machine ili Ambeon, ali najpoznatiji je po svojim rock operama koje stvara pod imenom Ayreon.
Objavio je 7 albuma prije ovog – The Final Experiment, Actual Fantasy, Into The Electric Castle, Universal Migrator Part 1: The Dream Sequencer, Universal Migrator Part 2: Flight Of The Migrator, The Human Equation i 01011001. Tu su također dva kompilacijska albuma – Ayreonauts Only i Timeline. Ako nikad niste slušali Ayreona, Timeline bi mogla biti stvar za vas pošto na 3 CD-a sažima cijelu priču koja se dešava na prethodnim albumima.
Nakon zadnjeg albuma Lucassen je uzeo pauzu od Ayreona i nije bio siguran da li će uopće snimiti novi album jer je završio priču koju je razvijao kroz 7 albuma, no prošle godine je na oduševljenje fanova odlučio da će novog Ayreona ipak biti. Doduše, odlučio je napraviti novi “svemir” umjesto da novi album uklapa u stari tako da je priča na The Theory Of Everything nevezana uz prijašnje albume. Slušanje Ayreonovih albuma je iskustvo koje se može usporediti s čitanjem dobre knjige. Može ga slušati s pola uha i svidjet će vam se, ali ako uzmete vremena da stanete s tim što radite i uronite u glazbu dobit ćete iskustvo zbog kojeg ćete albume preslušavati mnogo puta. Najbolje ih je doživjeti u zatamnjenom prostoriju sa slušalicama, minimalnim distrakcijama i malo mašte.
Moram vas upozoriti, prije nego nastavite čitati, da ću davati spoilere. Možda zvuči neobično da vas upozoravam na to ali pošto je ovo novi svemir s novim likovima i zapletima najbolje je da ga iskusite sami i tada svoje dojmove usporedite s drugima umjesto da samo pročitate što se dešava na albumu. Vjerujte mi, dobit ćete osjećaj velikog zadovoljstva kada po deseti put poslušate album i konačno spojite sve komadiće priče u cjelinu koja nije postojala prije par slušanja. Iako postoje glazbenici koji rade slične projekte, moje mišljenje je da se nitko od njih ne može mjeriti s Lucassenom.

The Theory of Everything je Ayreonov osmi studijski album i ujedno jedan od njegovih najboljih. Teme na većini albuma se mogu opisati kao znanstvena fantastika, no iako je tema albuma znanstvena, ipak najviše sličnosti ima s The Human Equation što je po meni izvrsno jer smatram kako je jedna od najvećih Lucassenovih snaga davanje života likovima o kojima piše što ih na neki način čini dijelovima vašeg života za vrijeme slušanja, a često i nakon njega. Kao i u operi svaki vokalist pjeva ulogu jednog lika, a na ovom albumu Lucassen ima impresivnu postavu. Ne mogu reći da je ovo najbolja postava jer je radio s toliko izvrsnih glazbenika da je bespredmetno raspravljati o tome koja je najbolja. Jedino što mogu reći je da je postava izvrsna, ali prije nego što dođem do njih spomenuti će vrhunske glazbenike koji su doprinjeli albumu.
Lucassen je nabavio vrhunske glazbenike da sviraju dijelove albuma. Tri klavijaturista – Keitha Emersona (Emerson, Lake & Palmer), Ricka Wakemana (Yes) i Jordana Rudessa (Dream Theater), Steve Hacketta (Genesis) na gitari i Toma Donockleya (Nightwish) na puhaljkama. Uz njih tu su još Ed Warby (bubnjebi), Ben Mathot (violina), Siddharta Barnhoorn (orkestracije), Maaike Peterse (čelo), Jeroen Goossens (flaute svih oblika i veličina), Michael Mills (irski bouzouki) i naravno sam Lucassen koji svira pet žičanih instrumenata, analogni sintesijzer i orgulje.
The Theory Of Everything je dvostruki CD s 42 pjesme. Naravno, 42 se odnosi na Vodič za autostopere kroz galaksiju Douglasa Adamsa. Te 42 stvari su razdvojene u 4 faze ili čina. Svaka faza je ep u trajanju od oko 22 minute. Iskreno, broj stvari je mogao biti mnogo manji ali pošto se album treba slušali sekvencijalno, to i nije posebno bitno. Jedini problem koji bi se mogao javiti što postoji pauza od dijelića sekunde između stvari što je često iritantno jer razbija ugođaj slušanja, ali pošto je to jedina zamjerka albuma neću se posebno osvrtati na to, a ne bi trebali ni vi jer ćete vjerojatno preslušati album i više od nekoliko puta pa ćete se posve naviknuti na to; ili će vam česti prekidi toliko ići na živce da će album postati neslušljiv zbog čega ćete propustiti nevjerojatan album.

Tijekom Phase I: The Singularity upoznajemo većinu postave čija imena neću prevoditi nego ću ostaviti orginalne nazive. Na neke trenutke će to možda zvučati čudno, ali smatram kako ih je bolje ostaviti tako nego prevoditi na hrvatski. The Prodigy (Tommy Karevik iz Kamelota) je briljantni mladi čovjek koji posjeduje razumijevanje matematike prema kojem Will Hunting izgleda kao tukac koji ne zna zbrojiti dva i dva. The Prodigy nije u stanju to prikazati jer je zarobljen u vlastitom umu. Približan opis toga bi bio “Kišni čovjek” iz kojeg je Lucassen crpio dio inspiracije za tekstove. On je savant, najvjerojatnije autist koji trpi od teške socijalne aknsioznosti koja ga spriječava da pokaže svoj talent. The Mother (Cristina Scabbia iz Lacune Coil) je jedini lik koji bez pitanja kroz cijeli album podupire svog sina. Nepopustljiva je i dobrobit njenog sina je jedino što ju zanima. Želi poseći duboko u njegovu psihu i “izvući” ga van kako bi mogao pokazati svijetu da se u njemu skriva nešto posebno. The Father (Michael Mills iz Toehidera) je čista suprotnost majci. On je genijalan znanstvenik opsjednut s Teorijom svega i zapostavlja svoju ženu i posebno svog sina. Smatra kako je The Prodigy mentalno zaostao i po mojem mišljenju krivi majku za to. Također upoznajemo The Teacher (JB iz Grand Magusa) koji otkrije dar The Prodigya. Nakon tog otkrića upoznajemo i The Giral (Sara Squadrani iz Ancient Bardsa) koja se suprotstavlja The Rivalu (Marco Hietala iz Nightwisha) koji je zavidan na daru The Prodigya i strahuje kako će njegova genijalnost sada biti zanemarena. The Teacher nakon žustre rasprave uspijeva nagovoriti The Fathera da pomogne The Prodigyu. Phase I završava tako da The Mother i The Father odluče odvesti svog sina na terapiju. Tijekom te rasprave vidimo kako je The Mother motivirana time da pomogne sinu dok The Father samo vidi potencijalnu dobit kroz sinov novo otkriveni talent.

Phase II: The Symmetry počinje konzultacijom u kojoj upoznajemo The Psychiatrista (John Wetton iz Asia-e) koji priča s The Prodigyem i potvrđuje njegov talent. Nudi roditeljima eksperimentalni lijek koji bi trebao pomoći, ali također može uzrokovati teške deluzije. The Mother to izravno odbija, ali The Father i The Psychiatrist ga odluče dati The Prodgyu u interesu “znanstvene znatiželje”. Također vidimo da skoro svi oko The Prodigy žele nešto od njega. Bilo to da iskoriste njegov um za svoje ciljeve, da steknu slavu ili nešto treće, za razliku od The Mother koja mu želi pomoći. The Girl također ima najbolje namjere prema The Prodigyu, ali kao što vidimo kasnije njena ljubav nije bezuvjetna. Ovaj dio završava s probijanjem The Prodigya iz oklopa vlastitog uma i predikcijom The Mother kako će sada pokazati svima kakav je genij. Toliko je sretna što je prvi put dobila svog sina da u potpunosti zanemaruje kako takva nagla promjena ne može biti prirodna.

U Phase III – The Entanglement vidimo uspon i pad The Prodigya. Ulazi u konflikt s ljudima oko sebe što na kraju vodi do njegove izolacije. Nakon što nuspojave lijeka postanu evidentne The Prodigy siječe veze s The Fatherom, ali surađuje s The Rivalom i tjera The Girl u procesu. Ovaj čin prikazuje The Prodigya u drugačijem svijetlu. Pretvara ga u tračignu figuru koja žrtvuje svoj odnos s The Girl da dobije lijek. U jednu ruku hrani svoju ovisnost o lijeku, ali s druge strane ne može funkcionirati u svijetu bez njega.

U Phase IV – Unification The Prodigy odlučuje dokazati svoj genij The Fatheru i svima oko sebe. Povlaiu se u osamu u obnovljeni svjetionik uz pomoć The Teachera gdje ostaje sam raditi na Teoriji svega. Jednog dana ga posjećuje The Father i odluče raditi zajedno kako bi našli riješenje. Ali, The Father je počinio samoubojstvo dan prije nakon što ga je ostavila The Mother i on je samo nuspojava lijeka kojeg je The Prodigy uzeo u opasno velikim količinama. Ta količina vodi do katatoničnog stanja i kada The Teacher, The Girl i The Mother dođu u svjetionik nalaze ga jedva živog, zarobljenog u svom briljantnom umu i ploču punu kompleksnih jednadžbi.

Ovaj album je nevjerojatan. Ima sve što smo voljeli na prethodnim Ayreonovim albumima i više. Postava je izvrsna i kako album napreduje postaju sve bolji. Svi su obavili izvrstan posao, ali posebno moram napomenuti Michaela Millsa. On mi je bio potpuna nepoznanica prije ovog albuma i njegova izvedba je jednostavno zapanjujuća. Dijelovi s Cristinom Scabbiom su fenomenalni i njih dvoje se savršeno nadopunjuju. Mills ne nadglasava svoje pjevačke partnere i svima pušta da dođu do izražaja ali tijekom solo dionice u The Parting oslobađa svoj puni potencijal i snagu svog glasa od koje ćete se naježiti i vjerujem kako je Lucassen dobio najbolju izvedbu Millsove karijere do sada.
Mogao bi mljeti o albumu na još nekoliko stranica ali mislim da je ovo dosta za sada. Također moram napomenuti da je činjenica što je album izašao na vrijeme pravi pothvat jer je Lucassen ozljedio lakat tijekom snimanja i trebat će mu operacija. Odlučio je da će prije toga završiti album tako da mu želimo brz i uspješan oporavak. Nadam se da ćemo dobiti novi Ayreonov album, te da nećemo morati čekati narednih pet godina na njega, ali ako je to cijena remek dijela, neka bude. Ovo je album koji morate imati i nemojte ga propustiti.

Popis pjesama
Phase I: Singularity
I. Prologue: The Blackboard – 01:55
II. The Theory of Everything Part 1 – 03:01
III. Patterns – 01:03
IV. The Prodigy’s World – 01:31
V. The Teacher’s Discovery – 02:58
VI. Love and Envy – 02:39
VII. Progressive Waves – 03:16
VIII. The Gift – 02:38
IX. The Eleventh Dimension – 01:46
X. Inertia – 00:45
XI. The Theory of Everything Part 2 – 01:50
Phase II: Symmetry
XII. The Consultation – 03:49
XIII. Diagnosis – 02:48
XIV. The Argument 1 – 00:24
XV. The Rival’s Dilemma – 02:22
XVI. Surface Tension – 00:57
XVII. A Reason to Live – 00:45
XVIII. Potential – 3:14
XIX. Quantum Chaos – 2:09
XX. Dark Medicine – 1:23
XXI. Alive! – 02:29
XXII. The Prediction – 01:05
Phase III: Entanglement
I. Fluctuations – 01:01
II. Transformations – 03:13
III. Collision – 03:26
IV. Side Effects – 02:59
V. Frequency Modulation – 01:44
VI. Magnetism – 03:54
VII. Quid Pro Quo – 03:09
VIII. String Theory – 01:29
IX. Fortune? – 01:36
Phase IV: Unification
X. Mirror of Dreams – 02:30
XI. The Lighthouse – 03:16
XII. The Argument 2 – 00:49
XIII. The Parting – 03:27
XIV. The Visitation – 03:27
XV. The Breaktrough – 02:00
XVI. The Note – 01:11
XVII. The Uncertainty Principle – 02:09
XVIII. Dark Energy – 00:44
XIX. The Theory of Everything Part 3 – 01:29
XX. The Blackboard (Reprise) – 01:13

Recenzija: Matija Marković