Loading...
Recenzije

OSVRT I PREPORUKA – YOUNIVERSAL VOICE – ETHEREAL RIFFIAN

ethernal-riffian

Ethereal Riffian je ukrajinski bend osnovan 2010. godine. Svoju kratku glazbeno stvaralačku povijest nisu trošili na pokušaje i pogreške, već su odmah stvorili kvalitetan, sadržajan i perpektivan materijal koji točno prenosi ideju koju su htjeli. Ako ćemo ih strpati u neku žanrovsku ladicu, možemo reći da sviraju stoner doom metal, iako oni sami za sebe, sasvim opravdano, dodaju i epitete „experimentalno“, „psihodelično“, „progresivno“. U skladu s tim, oni su sve. I jesu. Ali su i apsolutno neprepoznati. S tek 2 tisuće lajkova na Facebook stranici i po isti broj pregleda na youtube-u, kronično i nezasluženo im nedostaje publike. Pogotovo u Hrvatskoj. Posjetili su nas na početku ove godine u Hard Place, održavši zadnji koncert na svojoj turneji baš u Zagrebu, a publika je brojila tek 20-ak (slučajnih?) gostiju. To je vrlo poražavajuća činjenica, s obzirom na to da su u nekim stranim recenzijama uspoređivani sa Stoned Jesus, koji imaju milijunske pratitelje na društvenim mrežama. Usprkos tome, njihov nastup bio je toliko cjelovit i ekspresivan da ta manjkavost nije bila značajna. Rastezljivi, duboki stonerski tonovi, teške, mračne melodije ljepile su se po zidovima Hard Place-a i stvarale nadnaravnu, psihodeličnu atmosferu. Sve to uz klasično distorzirane gitare Maxa Yuhimenka i basa Alexandera Korneva, bubnjeve kojima Nikita Shipovskoi stvara atmosferu, monotoni, plemenski vokal Vala Korneva u kojem se izmjenjuju  pripovjedački glas, poneki growl šapat ili čisti krik, daju dojam da je cijeli nastup zapravo jedna skladba bez prekida.

Live album iz 2016., Youniversal Voice, koji je predmet ove recenzije, zapravo je mix pjesama s dva studijska albuma (Shaman’s Visions iz 2011. i Aeonian iz 2014.) i jednog epa (I AM. Deathless iz 2016.), tako da, kad odslušate ovaj Youinversal Voice, znate sve što trebate znati o Ethereal-u. Slušajući bilo koji od njihovih albuma, slušatelj usvaja ideju koju nam ovaj kvartet želi poslati: da postoje suptilnija područja življenja i postojanja, oja svato vidi iz svoje perspektive, a kroz ovakvu ekperimentalnu muziku i tekst se stvarnost i realnost percipiraju na dubljoj razini.

Ovako napisano ne zvuči ni jednostavno, ni komplicirano, a upravo takvi su njihovi i tekstovi i glazba. Nisu teški, ali su zahtjevni i iziskuju svjesnost i prisutnost (koncept mindfulnes-a) kao ključne u razumijevanju i stvaranju ovakve vrste umjetnosti, a u konačnici, kroz svojevrsnu meditativnu atmosferu svom slušatelju šalju misao:  „Da, to je ono što mi je trebalo, napokon!“. Težini pjesama doprinosi i njihovo trajanje, koje nerijetko doseže do 8, 10 pa i  12 minuta. Tekstovi se ponekad sastoje od tek par misli, no toliko su vješto, maglovito istkani kroz izmjene pripovijedanja i pjevanja, strelovitog ritma i sporog tempa, bubnjeva koji se sudaraju s gitarom, a zatim sporo odlaze u tišinu, mračnog doom-a i hiperaktivne psihodelije.

1. Sword of the Deathless
2. Beyond (The Search)
3. Thugdam (Sensation)
4. Wakan Tanka (Awareness)
5. March of Spiritu (Rise of Sheol)
6. Voice of Reason (The Enlightenment)
7. Anatman (Oneness)
8. Drum of the Deathless

Album je okrunjen EP-om I AM Deathless koji u dvije  pjesme sadrži pravu malu psihologiju svjesnog i nesvjesnog. Ideja EP-a je obraditi temu „ratnika, ali ne onih koji se bore protiv vanjskih neprijatelja, već protiv onih unutarnjih – pohlepe, potkupljivosti, ignoriranja“.

Shaman’s Vision je kroz Youniversal Voice obuhvaćena pjesmama Beyond i Voice of Reason, dok u originalu još ima tri dijela: Whispering of the Ancients (The Awakening), Yax Imix Che (The Path) i Light of Self (The Truth). Kroz ove se skaldbe može vidjeti zrelost u pisanju i stvaranju glazbe i ideje koja stvara tu posebnu transcendentalnu, psihodeličnu, glazbu punu kontrasta, a koju su „brusili“ u svojim ranim počecima, kad još nisu službeno postojali kao Ethereal Riffian.

Thugdam (Sensation), March of Spiritu (Rise of Sheol), Wakan Tanka (Awareness) i Anatman (Oneness) su s drugog albuma Aeonian u kojem nas, u skladu i s imenom, provode kroz različite dijelove svjesnosti i bivanja, koje su neuhvatljive, nemjerljive. Thugdam nije klasični intro, već nas baca u srž cijelog albuma i najavljuje kakvu dinamiku i žestinu možemo očekivati kroz ova 4 dijela, tj. pjesme. Na ovom albumu posebnoj atmosferi doprinose i gostujući majstori na flauti, bunjevima djembe, didžeridu i violončelu.

Ovaka bend zaslužuje puno više pažnje i divljenja, nego što je do sad dobio i ako želite uživati u nečem novom, a prekrasno kvalitetnom, priuštite si ovu uživanciju.

Tekst: Kaja Žulić

Odgovori