Pablo Picasso se smatra jednim od najvećih umjetnika 20. stoljeća. Osim što je, kao što je većini jako dobro poznato, Picasso bio slikar, bio je posvećen i drugim granama umjetnosti stoga se s pravom naziva i keramičarom, inovatorom i kiparom. Tijekom desetljeća svog stvaranja, Pablo Picasso stvorio je više od 20.000 djela i tako se svrstao u red najvećih umjetnika koji su ikada živjeli.

Pablo Ruiz Picasso (Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Clito Ruiz y Picasso) rođen je 25. listopada 1881. godine u Malagi u Španjolskoj, a osnove svog umjetničkog talenta dobio je od oca, Josea Ruiz y Blasca koji je bio profesor u obrtničkoj školi te kustos Akademije umjetnosti u Madridu.

Picasso-01Gotovo da nema likovnog područja u kojem Picasso nije izrazio svoj umjetnički kreativni genij. Bavio se slikarstvom na platnu i na zidu, skulpturom, grafikom i keramikom, izrađivao kolaže i plakate i u svemu tome bio velik. Bio je jedinstven kao izumitelj oblika te kao izumtelj stilova i tehnika i majstor različitih medija, te jedan on najplodonosnijih umjetnika u povijesti. Radove iz svih umjetničkih faza ovog genija možete vidjeti na izložbi otvorenoj danas u Klovićevim dvorima u Zagrebu.

”Ako je kubizam umjetnost tranzicije, uvjeren sam da je jedina stvar koja će iz njega proizaći neki drugi oblik kubizma.”

Plavi i Ružičasti period; uveritira u kubizam

Picassov golemi opus obuhvaća više stvaralačkih faza: “modru“, “ružičastu“, “kubističku” , te “klasičnu“, “nadrealisitčku” i “ekspresionističku“.

Boemski život na ulicama Pariza fascinirao ga je, a njegova slika Plava soba prikazuje utjecaj označava njegovu evoluciju ka tzv. Plavom periodu tako nazvanom jer različiti oblici plavoga nekoliko narednih godina dominiraju u njegovim radovima.

Uskoro nakon što se nastanio u Parizu, susreće Fernande Oliviera, prvog od mnogih svojih prijatelja koji će utjecati na teme, stil i raspoloženje njegovih radova. Ta sretna veza bila je razlog da Picasso promijeni svoje boje iz plavih u ružičaste i crvene. Godine 1904. i 1905. nazivaju se stoga Ružičastim periodom.

Godinu dana kasnije (1907.) pada u depresiju i psihički oboljeva. Nadahnut francuskim postimpresionističkim umjetnikom Paulom Cézanneom (1908.) Picasso i francuski slikar Georges Braque slikaju krajolike u stilu koji su kasnije kritičari nazvali malom kockom, što je vodilo ka terminu kubizma. Njih dvojica su razvili prvu fazu kubizma zvanu analitički kubizam. Nakon analitčikog kubizma Picasso prelazi na drugu fazu kubizma – sintetički kubizam. Ova druga faza kubizma dekorativnija je, a boje igraju veću ulogu, dok oblici ostaju isfragmentirani i ravni.
Za vrijeme 1. svjetskog rata nastanio se u Rimu radeći kao dizajner. Tu susreće i ženi se s Olgom Koklovom. Oko 1917. načino je nekoliko portreta u realističkom stilu. Riječ je o portretu njegova sina i brojnih prijatelja. Nekoliko slika u kubističkom duhu ranih tridesetih izražavaju prikriveni erotizam i Picassovo zadovoljstvo svojom novom ljubavi Marie Thérése Walter (čiji portret je izložen i u Klovićevim dvorima), koja (1935.) na svijet donosi kćerku Madu. Marie Thérése, koju je često portretirao dok je spavala, također je bila model za čuvenu sliku Djevojka ispred zrcala. Nakon Francovog napada na mjesto Guernica u Baskiji 26. travnja 1937. u vrijeme španjolskog građanskog rata odlučuje naslikati sliku koja će opisati taj događaj. Slika je dovršena za manje od dva mjeseca.

Picasso-DoraMaarU okolicu Pariza povlači se 1932., nedaleko Gisorsa u dvorac koji je netom prije kupio. U Pariz se vraća 1937. i tu pronalazi novu ljubav, umjetnicu hrvatskog podrijetla, koja se bavi fotografijom, Doru Maar (pravim imenom: Henirette Theodora Marković). U Cafe de Flore u pariškom kvartu Saint-Germain-des-Pres prozvali su je “divlja djevojka”. Picasso je umoran od Marie-Thérese te organizira susret rivalki u njegovu ateljeu. Sučeljavanje dovodi do verbalno-fizičkog sukoba između dvije žene te označava kraja veze s Marie-Thérese. Picasso će kasnije prisjećajući se te scene reći: “To je bilo jedno od mojih najdragocjenijih iskustava.”

U osvit Drugog svjetskog rata i pred samu okupaciju Francuske Picasso je umoran od Dore Maar te ju kao i njezine prethodnice odbacuje. Izašavši iz jedne veze ulazi u drugu, ovaj puta sa slikaricom Françoise Gilot. Picasso ima 62 godine, a ona samo trećinu njegove životne dobi. Veza traje sve do 1954. kada Françoise napušta Picassa s dvoje njihove djece (sin Claude r. 1947. i kćerka Palma r. 1950.). Prije nego ponovo zaplovi bračnim vodama na kratko se zabavlja sa izvjesnom Sylvette David. U lipnju 1955. na velikoj retrospektivnoj izložbi u pariškom Muzeju dekorativne umjetnosti jedan portret prepun svjetlosti pobuđuje pozornost – portret Madam Z. Riječ je o Jacqueline Roques, prodavačici u trgovini keramike u Vallaurisu na jugu Francuske. Ona će postati druga zakonita Pablova supruga. Vjenčali su se 1961. kada je Picasso imao 80 godina. Jedanaest godina kasnije (8. travnja 1973.) Picasso umire u dobi od 92 godine u svojoj vili Notre-Dame-de-Vie pored mjesta Mougins i za sobom ostavlja bogatstvo procijenjeno na 260 milijuna američkih dolara. Pet dana poslije Picassova pokopa njegov unuk Pablito popiti će lužinu. Četiri godine kasnije (1979.) Marie-Thérese se objesila, a druga supruga Jacqueline također se ubila (1986.). Sin Paulo kojeg je Picasso uvijek smatrao beskorisnim umire od alkohola i droga u svojoj 54 godini.

Za vrijeme njegova života Picassovi su radovi izlagani na bezbrojnim izložbama. Najneobičnija je bila svakako ona iz 1971. u Louvreu koja je priređena u čast njegova 90-og rođendana. Prije njega nijedan živi umjetnik nije u Louvreu imao izložbu svojih djela. Velika retrospektiva njegovih djela održana je 1980. u muzeju Moderne umjetnosti u New Yorku.

”Težim dubljoj sličnosti, realnijoj od realnog, onoj koja postaje nadrealna.”

Picasso-02Danas, 23. ožujka u Galeriji Klovićevi dvori otvarena je najveća ikad u ovom dijelu svijeta izložba slika i skulptura Pabla Picassa koja je postavljena u 12 dvorana, a sastoji se od 56 slika i skulptura te četrdesetak fotografija, a razotkriva životnu priču jednog od najvećih umjetnika dvadesetog stoljeća.

Na prvoj retrospektivnoj izložbi Pabla Picassa u Hrvatskoj prikazani su radovi koji prate umjetnički put Picassa od njegovih najranijih djela iz 1895. sve do posljednjih godina njegova bogatog stvaralačkog života. Kronološko putovanje otvara „Muškarac s kačetom“ iz 1895., jedna od malobrojnih slika nastalih na samome početku Picassove umjetničke karijere, kada mu je bilo tek četrnaest godina. Picasso u njoj propituje slikarsko nasljeđe velikih majstora španjolske tradicije, a time se bavi i u „Portretu muškarca“ iz 1902. – 1903., amblematskom djelu plave faze u kojemu se umjetnik portretita kao „prokleti slikar“. Izložba prati glavna razdoblja Picassova polimorfnog stvaralaštva, kao i različite medije njegova istraživanja likovnog izričaja te tako dočarava raznolikost i kompleksnost važnih faza u razvoju ovog velikog majstora moderne: plavu i ružičastu fazu, protukubistička i „afrička“ istraživanja, najvažnije djela sintetičkog kubizma, „klasičnu“ fazu, nadrealistički ciklus, angažiranu umjetnost i ratne slike, „pop“ fazu, varijacije na teme starih majstora, posljednju fazu. Izložba završava autoportretom „Nedjelja“, koji je svojevrsni hommage Velázquezu, Rembrandtu i Goyi, a koji Picasso završava 1971. godine, dvije godine prije smrti.

Ova izložba Picassovih remek-djela stiže iz Pariza, a u posljednje tri godine koliko traje rekonstrukcija palače Hotel Sale u kojoj su djela smještena, izložba je posjetila sve dijelove Europe, Bliski Istok, Japan, Rusiju, SAD, Tajvan, Australiju, Kinu i Hong Kong. Svoje putovanje, prije povratka u renovirani pariški muzej, završava upravo u Zagrebu. Izložba je ostvarena zahvaljujući Ministarstvu kulture Republike Hrvatske i Francuskog veleposlanstva u Republici Hrvatskoj te otvorena uz pristustvo mnogih istaknutih ličnosti iz hrvatskog kulturnog i političkog života. Potrebno je spomenuti i da je ovo najskuplja izložba ikada koja je kročila na hrvatsko tlo te je osigurana na vrtoglavih 690 milijuna eura.

Izložba će biti otvorena do 07. srpnja, a cijene ulaznica su sljedeće:
70 kn – pojedinačna ulaznica za odrasle
60 kn – grupe odraslih (najmanje 15 osoba, uključeno je besplatno stručno vodstvo)