Brain Rasic1Peti, jubilarni Dani fotografije Arhiva Tošo Dabac u Muzeju Suvremene Umjetnosti u Zagrebu organiziraju niz stručnih predavanja domaćih i stranih predavača, dajući teorijski uvid u širi spektar vizualnih umjetnosti (fotografija, film, video) kao i u aspekte zaštite, čuvanja i vrednovanja fotografije u muzejskim foto zbirkama.

Prvo od mnogih predavanja sinoć je održao Brian (Branislav) Rašić, umjetnik svjetskog glasa i službeni fotograf The Rolling Stonesa. Brian je rodom iz Beograda, ali su se začeci njegove profi karijere desili upravo u Zagrebu: kada je davne 1976. godine prvi put fotografirao one kojima će kasnije postati i službeni fototgraf: The Rollings Stones.

Predavanje, točnije prezentacija fotografija pod nazivom “IT’S ONLY ROCK AND ROLL BUT I LIKE IT” održana je u Dvorani Gorgona uz prisustvo i nekih naših rock glazbenika, Majki i Akija Rahimovskog.

Brian Rašić2Brian Rašić je svoju karijeru započeo fotografirajući lokalne bendove, vrlo brzo probio se na polju glazbene fotografije fotografirajući velika glazbena imena poput Davida Bowieja, Davida Gilmoura (Pink Floyd) te, naravno, The Rolling Stonesa. U Beogradu je surađivao s glazbenim časopisom Džuboks, najprodavanijim časopisom toga vremena (Juga dakako).

Krajem sedamdesetih nastavlja svoju karijeru u Londonu gdje je tijekom godina fotografirao umjetnike svih glazbenih žanrova, od rocka i popa do jazza i bluesa, pa je tako dio prezentacije io posvećen i fotografijama iz drugih, ne samo rock žanra.

Njegovi radovi objavljivani su u brojnim novinama, časopisima i knjigama diljem svijeta. Pretprošle je godine Brane, kako ga mi “poznati” zovemo, boravio u Zagrebu u sklopu promocije fenomenalne autobiografske knjige Keitha Richardsa “Life” za koju je Rašić radio fotografije, meni osobno jednu od najbolji arty fotografija ikad (vidi dolje!), a preksinoć je u Rockmark knjižari u Zagrebu predstavljeno novo The Rolling Stones multimedijalno izdanje u kojem se također našle Rašićeve fotografije.

Brian Rašić4Mapu Rašićevih radova čini velik broj izuzetnih fotografija od kojih svaka ima svoju priču i pozadinu, a o kojima smo sinoć nešto više čuli.

Brian Rašić3 Možda i naimpresivnija i najjača priča, kao i nevjeojatno pogođen trenutak: “biti u pravo vrijeme na pravom mjestu” bila je ona kada je Rašić gotovo ekskluzivno fotografirao pokojnu Amy Winehouse na prvom i zadnjem koncertu njene posljednje turneje (i posljednjem koncertu uopće prije smrti) u Beogradu 2011. – triptih fotografija koje su obišle svijet ujedno su tužne, šokantne, impresivne i već sada dio glazbene povijesti.

Kao netko tko je uslikao također veliki broj svjetskih zvijezda i kao netko tko poznaje istovremeno i draž, šarm i neodoljivu prvlačnost, kao i često teške uvjete ovakvog fotografiranja sve što mogu reći jest da je to bila sjajna večer retrospektive glazbene povijesti i da mi je drago da mogu Brianu čestitati što je našao svoje mjesto ne samo u svjetskoj glazbenoj industriji nego i u Muzeju suvremene umjetnosti, što mu je bilo prvo predavanje ovakve vrste ikad.

Izvještaj: Anastazija Vržina

Fotografije: MSU, Ognjen Karabegović, Brian Rašić