SCHENGENFEST 2014 – Slovenija, Vinica, 1.-3.8.2014.

Sedmo izdanje “malog, slatkog” fesa tamo preko Kupe na granici sa Slovenijom, u Vinici, više nije mala stvar. Doduše i dalje je negdje između “zabave i/ili festival”, neprecizno profiliran i adekvatno tome programski i organizacijski manjkav, no polako ipak prerasta u ozbiljan trodnevni glazbeni skup, ne nužno pravi festival. Svakako je zabavan, jer čak i kada se dese zbrke priliko ulaska publike u prostor ili omogućavanje semdoj sili rad – nekako te ponese cijela pozitivna vibra “kampiranja i izletničkog kaosa”.

Morcheeba_03082014-2905Koncept izuzetno različite glazbe, te uključivanje jednog ili više jakih regionalnih imena možda je totalno neprofilirana priča za jedan zaista ozbiljni festival ali je očito pogodak. To je ujedno i razlog što smo posjetili samo treći dan festivala, no publika koja gravitira toj lokaciji ne čuje često izvođače koji su na Schengenfest line-upu.
Termin od 1.-3.8. donijelo nam je i slatke glavobolje, toliko je glazbene ponude bilo u Hrvatskoj i susjednim državama istih dana.

Tri dana, oko 26.000 posjetitelja i zaista odličan line-up, dva dana prepuna sunca i topline, te gadan “kišni potop”, blato i reorganizaciju trećeg dana što na kraju nikog nije smetalo, obilježili su ovogodišnji festival.

Prvog dana, u petak, sakupilo se i najviše publike, mahom radi velikog broja stranaca koji su potegli do Vinice da vide nastup južnoafričke atrakcije Die Antwoord, buduži da im je to bio jedini nastup u ovom dijelu Europe (druge su otkazali) a koja je po pričama prisutnih i napravila najveći lom iako ima samo dva velika hita. U petak je prije njih nastupio i kultni slovenski Laibach kojeg smo i u Hrvatskoj imali nedavno prilike čuti, te bendovi Moveknowledgement, High 5 i Kuga.

Morcheeba_03082014-2873Druga večer bila je rezervirana za regionalne zvijezde: naša crossover atrakcija 2Cellos, te stari dobri rock’n’roll u obliku Bajage & Instruktora koji je u Zagrebu prije nekoliko mjeseci tri puta rasprodao Tvornicu Kulture. U subotu su nastupili još i poznati slovenski bend Strojmachine i Zmelkoow.

Nedelja je osim već spomenutog vremenskog osvježenja donijela i neozaobilazne preinake u redoslijedu i satnici, uz zagrijavanje publike uz Zebru Dots za najveæa imena festivala: britanski pop trip hop bend Morcheebu, nama takoðer dobrih znanaca, te uz finske gothic rockere HIM.
Dobrih znanaca nikad dosta pa smo i ovoga puta jako uživali u kvalitetnoj svirci i ležernom i milom pjevušenju presimpatične Sky Edwards, koja se negdje na pola nastupa i posve oslobodila prvobitne male rezerviranosti te je plesala na pozornici, smijala se i uživala, a publika ju HIM_03082014-3034je lijepo popratila. Morcheeba nije nužno festivalski bend što je pokazao njihov nastup na Inmusicu prije nekoliko godina te ovaj na Schengenu, ali fino sjeda in definitivno ima dosta fanova u ovoj regiji.

I na kraju vrhunac dana i festivala uz dugo očekivane HIM. Bend se nakon podužeg mirovanja ponovo okupio i 2013. snimio studijski album “Tears on Tape”, kojeg je Venia-Mag označila i kao album toga mjeseca, nastupi su se prilično teško očekivali jer je bend u ovim krajevima bio prije punih deset godina. Iako smo prije Schengena čuli priče da bend i nije pokazao ništa posebno na posljednjim nastupima, koliko su Ville Valo i co. bil nestrpljivo očekivani bilo je jasno već na prvoj pjesmi: publika je zagrmila i jasno dala do znanja što očekuje. Teško da ovakva, pretpostavljam pomalo neočekivana dobrodošlica ne bi izazvala osmijeh i dobro raspoloženje i pravim mrgudima, a kamoli ne i HIM_03082014-3044prije svega Villeu. Ville se osmjehivao od uha do uha gotovo tijekom cijelog nastupa koji je bio vrlo dojmljiv i za one koji su ih već prije gledali i slušali a kamoli ne za nas koji nismo. Vrhunska svirka, u šestoj brzini, “deranje” riffova, odsvirane sve bitne pjesme, Join me, Gone with the sin, Wicked Game… Ville se predstavio u posve drugačijem, fizički, svjetlu, bez šminke oko očiju, “zakukuljen” u kapu i šal – vlaga je ipak dala svoj doprinos, očito je Villeu bilo najvažnije da dobro zvuči i da mu glas ne zakaže. I nije. Nekdašnji seks simbol i dalje je interesantan lik, ali se u Vinici predstavio prvenstvno kao odličan pjevač koji ništa nije izgubio na kvaliteti i kojemu godine nisu učinile ama baš ništa nažao. Bez obzira na sve pozitivne odlike HIM nastupa, on je ipak djelovao malo neupečatljivo, rekla bih klasični festivalski nastupi su uvijek nekako takvi.

Sve u svemu, Schengenfest ima možda malo “prepolitično” i nepopularno ime, ali ako se organizatori prime pomnog promišljanja u kojem smjeru žele ići nadalje (nadamo se pravom festivalskom), ovaj glazbeni skup mogao bi postati znaèajan manji festival u regiji.

FOTO GALERIJA – KLIK!

Izvjestaj i foto: Anastazija Vrzina