Ovogodišnji EXIT festival, 13. po redu, održan je na svima poznatoj lokaciji, Petrovaradinskoj tvrđavi od 12.-15. srpnja. Raznovrstan program na 22 bine i naravno najatraktivnija imena nastupila su na Main Stageu, i to Gossip, Duran Duran, New Order, Plan B, Suicidal Tendencies, Erikah Badu i Guns N’ Roses.

Exit je imao par iznenađenja za posjetitelje ove godine. Na mjestu gde je do prošle godine bio lociran Explosive stage, organizatori su napravili frizerski salon, gdje su posjetitelji mogli besplatno dobiti neobične frizure, a sa druge strane je bilo “Kreativno ćoše”  koje je pružalo body art usluge.  Premijeru na Exitu je doživio i Peep Show stage, koji je bio smješten na nekadašnjoj lokaciji Roots & Flowers stage-a (samo za 18+). Najavljen kao ”prava poslastica za sve ljubitelje skrivenog, za sve voajere i wannabe voajere, za one koje bi zavirili s one strane ključaonice”,  Peep Show Stage je predstavio najdekadentniji program na Exit festivalu. Pored svakodnevne projekcije umjetničkih erotskih filmova, nastupali su i DJ-evi i bendovi, a šlag na tortu je bio nastup plesačica. I ove godine, veliku pažnju je privukao JDX-Jack Daniels Experience Backstage, koji je smješten iza Main stage-a. Vrhunski viski i dobra muzika primamili su veliki broj posjetitelja festivala, koje je bilo odlično mjesto za opuštanje. Organizatori su ove godine odlučili nagraditi najvjernije posjetitelje festivala. Organizirane su nagradne igre za članove Exit tribe-a, a par sretnika je dobilo priliku i upoznati neke od ovogodišnjih izvođača kao sto su Gossip i Duran Duran.

PRVA VEČER, 12.07.

Prvu večer na glavnoj bini obilježili su nastupi američkog indie rock benda Gossip i legendarnog britanskog bend Duran Duran.

Gossip smo imali prilike čuti i 2008. godine, kad su doživjeli svoje vatreno krštenje na Exitu. Nakon četiri godine su se vratili u Novi Sad, gdje su izveli i pjesme s posljednja dva albuma. Predvođeni karizmatičnom pjevačicom Beth Ditto, Gossip je započeo svoj jednosatni nastup s pjesmom “Love Long Distance”. Beth je tijekom čitavog nastupa bila odlično raspoložena, neprestano komunicirala s publikom, a mnogobrojni posjetitelji su uživali u raskošnom glasu ove pjevačice. Svoj nastup završavaju sa jednim od svojih najvećih hitova “Heavy Cross”, kojeg je Beth otpjevala zajedno s obožavateljima ispred bine.

Nakon Gossipa, došlo je vrijeme za kratki predah na JDX-u i prikupljanje energije prije Duran Duran. Petnaestak minuta prije ponoći bilo je vrijeme za pokret kako bi se zauzela dobra mjesta pred glavnom binom. Međutim, pažnju mi je privukla Beth Ditto, koja se družila i pričala sa svojim fanovima. Nakon fotografiranja odlazim do Main stagea i strpljivo, s tridesetak tisuća ljudi, isčekujem nastup Duran Duran. Desetаk minuta nakon ponoći bend izlazi na binu i otpočinje svoj dvosatni nastup s pjesmom s posljednjeg albuma “Before the Rain”. Nakon toga kreću hitovi “Planet Earth”, “A View To A Kill”, “All You Need Is Now”, “The Reflex”… Bend tijekom čitavog nastupa je imao odličan kontakt s publikom, koja je cijelo vrijeme pjevala zajedno sa Simonom Le BonomVrhunac nastupa je trenutak kad na binu izlazi upravo Beth Ditto, koja zajedno sa Simonom izvodi čuveni hit “Notorious”. Nakon “Wild Boys”, bend napušta binu, dok su se u publici čuli povici “We want more!“. Par minuta kasnije se vraćaju na scenu i izvode “Girls on Film”. Poslije pjesme “Rio”, bend se naklanja publici, što je označilo kraj koncerta.

Pošto je glavni program na Main stageu bio završen, bilo je vrijeme da se vidi šta se još nudi na tvrđavi. Naravno, prvo što je privuklo pažnju je famozni Peep Show stage. Na moje iznenađenje, tu večer je bilo malo ljudi tamo. U tom trenutku se prikazivao erotski film, ali oni koji su se našli tamo su se uglavnom odmarali i nisu toliko obraćali pažnju na film. Ljudi su se uglavnom šetali po tvrđavi, ili su bili na Dance areni gdje je jedino bila gužva jer je nastupao poznati švedski DJ Tim Bergling poznatiji pod imenom Avicii.

DRUGA VEČER 13.07.

Druga večer – petak 13. Za praznovjerne dan kad bi najradije ostali kod kuće. Za Exitovce odlična prilika da se ovaj zanimljiv datum obilježi maskenbalom. Od onih maskiranih mogli su se vidjeti klaunovi, vampiri, anđeli, dobre vile…

Fusion bina je drugu večer otela slavu Main stageu, gdje je pozitivnu energiju širio hrvatsko-slovenski sastav Lollobrigida. Zatim su atmosferu dodatno zagrijali engleski punkeri Toy Dolls. Jedina svijetla točka Main stagea te večeri je bio New Order, ogranak nekadašnjeg Joy Divisiona  koji su započeli svoj nastup s pjesmama “Elegia” i “Crystal”, te obuhvatili “Regret”, “Love Vigilantes”, “Isolation”. Za sam kraj su izveli najpopularnije “Blue Monday” i “Temptation”. Na bisu su uslijedile Joy Divisionove “Transmission” i “Love Will Only Tear Us Apart”.

Kad je Explosive stage u pitanju, on je ove godine bio na novoj lokaciji i to preko puta starog mjesta. U pola tri iza ponoći je bilo skoro prazno, jer je program polako privođen kraju. Posljednji bend te večeri je bio talijanski Crysalys, pioniri novog muzičkog spoja nazvanog “post opera”. Prelijep glas Chiare Malvestiti vraća malobrojnu publiku korijenima talijanske opere. Ekstravagantna modna kreatorica Marija Margoth i njena grupa Hysteria spremili su posebno iznenađenje za posjetitelje Explosive bine, jer su zajedno sa bendom Crysalys izveli performans i publici ponudili poseban vizualni užitak. Polako se približava kraj nastupa, a samim tim i druga večer Exit festivala.

TREĆA VEČER, 14.07.

Treća večer Exita, po nepisanom pravilu, najposećenija, a program, za razliku od prethodnih godina, najslabiji.

Glavne zvijezde treće večeri na Main stageu su bili britanski hip-hoper Plan B i soul diva Erykah Badu. DJ i ritam sekcija slavne soul dive prave uvod koji traje 30 minuta, nakon kojeg se ona konačno pojavljuje u velikom stilu. Zanimljiv nastup pjevačice je nekima pokvarilo prisustvo laptopa koji je odbrojavao minute do kraja nastupa. Čim je brojač došao do nule, Erykah završava svoj nastup i napušta binu, a prisutna publika polako odlazi i tumara po ostalim stagevima.

Na Explosive bini najviše publike je privukao poznati njemački trash metal trio Sodom, koji je vjerojatno priredio najbolji nastup na Explosivu. Ipak najveća gužva je bila na Dance Areni gdje su posjetitelji uživali u 3D efektima i nastupima poznatih DJa do ranih jutarnjih sati. Tu je, kao i prošlih godina, veliku pažnju privukao i Silent Disco, koji iz godine u godinu postaje sve popularniji među Exitovcima. Sve u svemu, najslabija večer 13. Exita po pitanju programa.

ČETVRTA VEČER, 15.07.

Exit se za posljednju večer vodio izrekom “Save the best for last”, jer je ono bilo rezervirano za rock ikone Guns N’ Roses. Prvi put u povijesti festivala je Main stage bio promijenjen zbog nekog izvođača. Već u jutarnjim satima su na tvrđavu stigli šleperi sa opremom. Budući da je nastup trebao trajati tri sata, DJ koji je trebao da nastupi  na Mainu nakon Gunsa je prebačen na drugu binu.

Čim su se vrata otvorila u 18:00h, najvjerniji fanovi su zauzeli svoje pozicije u prvim redovima i strpljivo čekali 23:00h. Na potpuno preuređenoj bini je prvi nastupao beogradski rock sastav Žene Kese, a nakon njih veterani srpkog rocka Partibrejkersi. Priliku da se predstave u najboljem svjetlu su dobili australijski rockeri Wolfmother, koji su iskoristili svojih ‘pet minuta’ na Exit festivalu i sigurno pridobili ljude svojim nastupom. Kako se njihov nastup približavao kraju, tako se prostor ispred bine počeo puniti i do 23:00h bilo je nemoguće približiti se prvim redovima. Poslije 40 minuta čekanja, svjetla se gase, a iz zvučnika dopire uvodna “Splitting the Atom“ Massive Attacka. Bend ne gubi vrijeme i otvara svoj trosatni nastup s “Chinese Democracy”, poslije koje slijedi “Welcome to the Jungle” i kaos u masi ispred bine. Slijede “It’s So Easy”, “Mr Brownstone”, “Sorry”. Axl je plijenio svojom pojavom, uprkos nedostatku kontakta s publikom, kojoj se obratio tek poslije par pjesama. Za razliku od njega ostatak benda to definitivno nadoknađuje svojim energičnim nastupom. Axl se u par navrata povlačio s bine i tada su priliku da pokažu šta znaju dobili Richard Fortus i kasnije DJ Ashba, koji je bez ikakve sumnje dostojno zamenio Slasha. Nakon korski otpjevane “Sweet Child O’ Mine”, slijedi Axlov klavirski solo i izvođenje Pink Floydove “Another Brick In The Wall”. Emotivno  izvođenje “November Rain” i “Don’t Cry” smiruje atmosferu, a publika zajedno sa Axlom pjeva ove hitove.

Nakon “Nightrain”, bend se povlači nakratko, a na bisu izvode “Madagascar”, “Patience”, za kraj “Paradise City” i naklon publici. Riječi su stvarno suvišne poslije ovakvog koncerta. Gunsi su priredili pravi rock spektakl i njihov nastup je bio sigurno jedan od najboljih u povijesti festivala, ako ne i najbolji. Iako ima onih koji smatraju još uvijek da to nisu Gunsi, već Axl i prijatelji i da Axl i Slash ne vrijede puno jedan bez drugog, može se se samo reći sljedeće: Slash je prošle godine je imao fantastičan nastup u Beogradu, Axl je vjerojatno premašio očekivanja mnogih, i ovaj koncert teško tko će uspjeti nadmašiti.  I Axl i Slash imaju odlične bendove, zvuče odlično.

Ovogodišnji Exit će biti upamćen po slabijem programu nego prethodnih godina i manjem broju posjetitelja, prije svega domaćih.  Razlog se može tražiti u programu festivala, koji je po mišljenju domaće publike napravljen po mjeri strane, prije svega britanske publike. Ovo nije prvi put da se skreće pažnja organizatorima po ovom pitanju, ali za sada se ništa ne mijenja. Možda je Exitu potrebna konkurencija. Za sada, jedini kandidat koji bi mogao pomrsiti račune Exitu i natjerati ih da nešto promijene je Belgrade Calling koji je ove godine održan po prvi put, i, nadam se, kao i mnogi, ne i posljednji. Uostalom, i najboljima je potrebno malo zdrave konkurencije!

Izvještaj: Olga Ivković