Da je Finska “najmetalskija” zemlja na svijetu trenutno, to je opće poznato. Na prethodnoj turneji Iron Maidena, frontman ovog benda Bruce Dickinson je rekao: “Helsinki je prijestonica metal svijeta!” Ovoga puta vam dajemo novi argument za to, izvještavajući vas ekskluzivno sa dva tradicionalna metal festivala koji se održavaju u Helsinkiju. U razmaku od samo dva tjedna održani su: Myötatuulirock festival (17.-18.06.) koji postoji od 2004. godine i TUSKA Open Air Metal Festival (30.06.-02.07.).
Myötatuulirock se održava u predgrađu zvanom Vantaa, sjeverno od Helsinkija. To je još jedan u beskrajnom nizu metal festivala koji se održavaju svakog ljeta na sve strane po Finskoj. Toliko ih ima, da čak i ako imate dovoljno vremena i novca, ne možete fizički izdržati da ih sve obiđete. Razlog našeg dolaska je bio program prvog dana, drugi je bio rezerviran za nešto “mekšu” glazbu i “Lordi” kao headlinere.
Na Myötatuulirock festivalu nastupaju samo domaći bendovi, kojih je ove godine bilo 14. Najpoznatiji sudionici, odnosno oni koji su postali poznati i izvan granica Finske su bili: Stratovarius, The 69 Eyes, Amorphis, Tarot, Charon, a naravno najveći interes bio je za Lordi. Pogađate zašto. Lordi je sasvim opravdao očekivanja i pružio izvanredan šou, kakav se od njega i očekuje.

Odlazak na TUSKA festival predstavlja pravo hodočašće za finske metalce koji uspiju doći do karte, ali i za one najupornije iz inozemstva.
Organizatori TUSKA festivala nisu opterećeni komercijalnim efektima, tako da je kompletna organizacija podređena što boljim uvjetima za posjetioce. Na tri pozornice tijekom tri festivalska dana nastupi uvijek 32-33 benda, a u noćnim klubovima skoro isto toliko. Budući da se park u kojemu se TUSKA održava nalazi u centru grada, broj ulaznica je ograničen na 33000, da bi se izbjegla pretjerana gužva i incidenti.
Pravu sliku o značaju ovog festivala dobijate tek kada čujete da je uvijek akreditirano novinara iz preko 70 zemalja. Ono što je posebno ilustrativno je to da svi značajniji glazbeni časopisi iz Njemačke (najvažnijeg metal tržišta na svijetu) prate ovaj festival.
Reći ćemo po nekoliko riječi samo o onim bendovima koji su zaslužili najveću pažnju.
Ove godine su festival otvorili svojim nastupom Impaled Nazarene, finski bend koji je imao veoma uspješno gostovanje u Zagrebu i Beogradu prije nekoliko mjeseci. Uz pomoć velikog broja fanova, otvaranje je bilo dostojno festivalskog ugleda. Interesantna je bila priča koju je ispričao Mika Luttinen (vokal i vođa benda) o tome kako im je bilo zabranjeno da održe koncerte u Nemačkoj i zatražio od fanova podršku.
Anathema je prvi veliki strani bend koji je nastupio na otvaranju festivala. Ovi Britanci imaju iza sebe dovoljno godina ali i dobrih albuma da zaslužuju poštovanje koje su i dobili ovom prilikom. Svaka njihova pjesma je bila propraćena burnim pljeskom što baš i nije uobičajeno na koncertima metalaca. Vaš izvjestilac mora priznati da se naježio kada su kao posljednju pjesmu svog nastupa izveli jednu pjesmu Pink Floyda sa albuma “The Wall”. Ne kao obradu već u originalu, za to su nagrađeni pljeskom svih prisutnih kao da je uspješno završena kazališna predstava. Bila je to gotovo nevjerojatna atmosfera za metal festival.
Gothic bend iz Švedske Deathstars je imao vrlo dobar koncert. Od njih se tek očekuje mnogo. Momci iz ovog benda izgledaju kao lutke i bilo je primjetno da zbog toga privlače veliku pažnju djevojaka, mada je ostala dilema koliko one njih zanimaju.
Power metalci sa sjevera Finske Sonata Arctica, napravili su uobičajeno dobar show. Poznata lista hitova i izvanredna atmosfera su ono što uvijek karakterizira Sonatine nastupe.
Švedska grupa Arch Enemy sa svojim atipičnim ženskim vokalom Anđelom (“Diva Satanica”) i njenim moćnim growl-om, uvek kada se pojavi na pozornici stvori kaos. Tako je bilo i ovoga puta. Vrlo dobar koncert, ali na zahtjev benda fotografima nije ostavljeno dovoljno vremena da to odgovarajuće i zabilježe.
Prvi dan su zatvorili The Sisters of Mercy. Za razliku od njihovog nedavnog nastupa u Zagrebu i Beogradu, na TUSKA festivalu su to odradili mnogo ozbiljnije. Ipak, među gotičarima je zaključeno da su se našli u krivo vrijeme na krivom mjestu.
Za drugi dan se može reći da je bio gotovo rezerviran za domaće bendove. Istakli bi nastup grupe Norther, predvođene izvanrednim gitaristom i pjevačem Petri Lindroosom (on je također i u grupi Ensiferum koja je nastupila na ovogodišnjem Sziget Festivalu na istim mjestima). Takva žestina se ne opisuje, to se mora doživjeti.
Svaki nastup kultnog finskog benda Amorphis predstavlja iskustvo koje pokazuje zbog čega imaju ugled kakav imaju. Njihovim nastupima nazoče i mnogi glazbenici iz drugih bendova. Za opis je dovoljna samo jedna riječ: izvanredno!
Veliko ime švedskog metala Opeth, zabilježili su možda i najintenzivnije reakcije publike. Čak i oni koji obično iz prikrajka prate događanja na pozornicama prišli su main stage-u da bi vidjeli ovaj nastup.
Britanski veterani Venom su imali više metala na sebi od bilo koga drugog, ali očigledno nedovoljno metala u srcu. Počeli su karijeru prije četvrt stoljeća, i unijeli dosta toga novog u metal, ali izgleda da je to prošlost. Njihovim nastupom se završio drugi dan festivala.
Posljednjeg dana su na main stage-u nastupili bendovi koji postoje više od 20 godina: Sodom (Njemačka), Tarot (Finska) i Celtic Frost (Švicarska). Dok je Sodom jednostavno mljeo publiku, a Tarot predvođen uvijek dobro raspoloženim Marcom Hietalom (Nightwish) prašio jako dobar stari metal, mračni Frostovci su ohladili publiku a zatim je zapalili. Teško bi se odlučili tko je od njih održao bolji koncert, ali u svakom slučaju među njima treba tražiti najbolji bend festivala pored mnogo mlađih Norther.

Izvještaj i fotografije: Miloš Ristić