Sziget festival jedan je od najvećih i najuglednijih glazbenih festivala u Europi. U proteklih 10-ak godina na pozornicama ovog festivala što se svake godine početkom kolovoza održava gotovo u centru mađarske prijestolnice izmijenila se velika većina respektabilnih imena svjetske pop, rock, metal, dark scene. Isto tako, tijekom godina Sziget je postao moje, uz rijetke iznimke, redovito ljetno odredište. I dok većina naše populacije svoj godišnji odmor podređuje odlasku na predivnu hrvatsku obalu središnji događaj mog ljeta je Sziget festival u Budimpešti.
Ove godine Sziget je ugostio imena poput: Obituary, Accept, The 69 Eyes, Sentenced, Saxon, Opeth, Natalie Imbruglia, Underworld, Korn, Toy Dolls, Franz Ferdinand, Skinny Puppy, Nick Cave & The Bad Seeds, The Hives…. znači za svaki glazbeni ukus ponešto. Osobito uzmemo li u obzir da svake godine na Szigetu egzistira izmedu 8 i 16 raznovrsnih programa, od dance arene do metal pozornice na kojoj se okupljaju neka od “najbrutalnijih” imena svjetske metal scene i njihovi poklonici. Ovako nešto nezamislivo je u Hrvatskoj, zar ne? Zamislite što bi se dogodio da se ovdje na jednom mjestu okupe darkeri, punkeri, metalci, danceri, raveri i poklonici ethno/word glazbe. Zato na Szigetu vlada prijateljsko ozračje i zajedničko druženje na popratnim sadržajima kao što je primjerice bungee-jump, zajedničke roštiljarke ili dijeljenje mjesta za kampiranje ako ne i samih šatora. No, vratimo se glazbi. Iako se moj posjet ovogodišnjem festivalu sveo na dvodnevni happening (festival inače traje punih 8 dana) a ujedno je to bio i jedini festival za koji naš webzine nije bio akreditiran, sve je bilo podredeno isključivo osobnom užitku. Susret s prijateljima s kojima se viđam uglavno na Obudai otoku svakoga ljeta i uživanje u glazbi koja nas svake godine iznova ondje okuplja ono su što Sziget festival čini posebnijim od svih drugih festivala kojima sam imala prilike nazočiti.
I dok prvog dana, a za nas je to bio 12. kolovoza na glavnom festivalskom stageu za nas nije bilo zanimljivih sadržaja dan smo posvetili pružanju potpore akciji Amnesty International pridruživši se tako tisućama mladih iz cijele Europe, “lunjaju” po otoku koji je ove godine, čini se, bio natrpaniji sadržajima nego ikada prije. Čim smo stupili na dobro nam znan “festival ground” postalo nam je jasno da je Sziget veći nego ikada i da nudi više nego ikada prije. Većina predvečerja provedena je ispred Hammer Stagea koji je kao i svake godine nudio zanimljivu retrospektivu mađarske metal scene (nastupili su Bridge to Solace, Insane, Mantra, Cadaveres te Replika) i kao glavne zvijezde večeri Fince The 69 Eyes koji su bili ujedno i naš razlog posjeta Szigetu tog dana. Kako se vrijeme kada su popularni Finci trebali izaći na pozornicu bližilo šator Hammer stagea bivao je sve skučeniji. Fanovi iz cijele Europe slijevali su se u prve redove gdje su uskoro zavladali transparenti s porukama bendu a cjelokupnom doživljaju i naš je team pridonio finskom zastavom u prvom redu koja, naravno, nije ostala nezamjećena kada je bend napokon izašao na pozornicu. ;)) The 69 Eyes nikada prije u Mađarskoj (a bio im je ovo ukupno četvrti nastup u toj zemlji, treći na Szigetu) nisu svirali pred toliko poklonika! Po završetku festivala dobili smo potvrdu da je to bio jedan od najposjećenijih nastupa na metal pozornici. A momci su te večeri, na vrlo vjerojatnih 40 celzijevih u šatoru, dali i više nego svoj maksimum. Na kraju gotovo dvosatnog nastupa tijekom koje su odsvirali zavidnu retrospektivu svojih uspješnica učinjen je i presedan – bend je dozvan na bis…. rekoše nam da Sziget ne pamti tako nešto.
Naš drugi festivalski dan podređen je velikom koncertu Korna na glavnoj pozornici te posljednjem nastupu dragih nam Sentenced u Mađarskoj. Već nekoliko sati prije nastupa Korna kada su na pozornci glavnog stagea okupljene zabavljali Švedani Mando Diao (odličan bend, iako pomalo izvan okvira našeg glazbenog usmjerenja) bilo je jasno da će kada dođe red na Korn zavladati kaos. Prve dvije pjesme u prvim redovima kada su se planetarno popularni Amerikanci pojavili bilo je dovoljno da se odlučimo za varijantu borbe za život svim raspoloživim sredstvima i dokopamo se rubnih područja pozornice sretni što smo izvukli živu glavu. Iako su očekivanja vezana uz ovaj bend bila velika i apetiti neskriveni moram reći da je razočaranje na kraju bilo u korelaciji sa apetitima i očekivanjima. Nevjerojatno ali Korn su zvučali možda i gore nego kada su kao demo bend svirali negdje u garaži! Ni nekoliko šlepera opreme koju su dovukli nije pomoglo! Bio je to dovoljan razlog da prošetamo prema metal šatoru gdje se očekivao Sentenced ciji je nastup bio pomaknut upravo zbog Korna na glavnoj pozornici… dakle, organizaciji festivala ne može se prigovoriti! Uskoro priča identicna prošlovecernjoj – popularni šator svake je minute postajao sve tješnji. Vrlo brzo u prvim je redovima postalo nepodnošljivo i ja ovim putem moram zahvaliti momcima koji su imali volje i strpljenja čuvati mi leda i ine vitalne organe tijekom cijelog Sentenced koncerta. O samom koncertu dovoljno će reći to da smo po završetku jedne glazbene priče, nakon što smo sa mnoštvom fanova pogledima ispratili bend kada su napuštali otok, satima besciljno hodali istim razmišljajući o svemu što smo uz njihovu glazbu proživjeli. Bez ijedne riječi… Samo tišina i misli. I pokoja prikrivena suza u oku…. istovremeno presretni što smo se našli među nekolicinom onih koji su imali prilike vidjeti ovaj bend na pozornici na njihovoj oproštajnoj turneji. U tom smo raspoloženju dočekali prve jutarnje zrake sunca i nakon probdjevene noći i zanimljve vožnje noćnim linijama autobusa uzduž i poprijeko Budimpešte (Lestate, puno hvala na smještaju!) se zaputili prema željezničkom kolodovoru i put Zagreba.
Ono što smo naknadno čuli jest to da su najupečatljivije nastupe na ostatku festivala očekivano imali izvandredni Nick Cave & The Bad Seeds, te Opeth a zavidnu posjećenost ostvarili su i Franz Ferdinand, Toy Dolls, Skinny Puppy i The Hives.
Za kraj zanimljiv podatak, Sziget 2005 je sa 385 000 posjetilaca nadmašio rezultat onoga od godine ranije koji je zabilježio 369 000 posjetilaca. To dovoljno govori. Stoga, 2006. se odvažite i posjetite ovaj festival, jamčim da će iskustvo biti nezaboravno!

Izvještaj & foto: Ivana Sataić