Ovaj je petak za metalce u Grazu prošao u znaku hladnog black metala. Lokalni klub Explosiv je ugostio Kampfar koji je pod okriljem turneje Spreading the Plague okupio bendove Hate, Velnias i Iskald. Svaki od ovih bendova stvara u nekom svom mračnom kutku ovog metal žanra koji se u posljednje vrijeme našao skoro pa u samom mainstreamu.

a4_IskaldVečer je započela s Iskaldom, norveškim melodic black metal bendom kojeg su rane 2005. godine osnovali Simon Larsen i Aagen Krekling. Diskografiju im čine 4 studijska albuma, jedan EP i demo koji nije doživio svoje službeno izdanje. Četvrti album imena “Nedom og Nord” objavili su u prvom mjesecu ove godine za Indie Recordings pa ga tijekom ove turneje aktivno promoviraju.
Za njihov je zvuk najkarakterističnija atmosferična melodioznost gitara koje u svojim solo dionicama vuku čak i u progresivu. Bas nije sramežljivo prikriven, nego ga se izvrsno čuje u svoj njegovoj punini, dok je bubanj u potpunosti ispunio moju želju za slušanjem bržih agresivnih ritmova već na samom početku. Tijekom koncerta vokalne su dužnosti izmjenjivali frontman i gitarist što je unijelo malo dinamike na pozornici. Sam scenski nastup je posve očekivan za ovaj tip “mladog” black metala – bez corpse painta i nekakvih posebnih odjevnih predmeta koji se vezuju uz ovaj metal žanr. Sve u svemu, bio je to kratak, ali stvarno zanimljiv nastup.

Sljedeći su nam se predstavili dečki iz benda Velnias.
a11_VelniasRadi se o još jednom bendu zanimljivog mračnog, hladnog, okultnog zvuka koji dolazi iz Bouldera u američkoj saveznoj državi Colorado. Ovim sam se koncertom prvi put susrela s njihovom glazbom i mogu reći da mi se njihov pristup jako sviđa. Glazbeno se savršeno uklapaju u ambijent koji je stvorio Iskald, čineći ga gotovo pa transcendentalnim. Usporedila bih ih sa zemljacima Wolves In The Throne Room i Agalloch. Tijekom njihovog sam nastupa imala dojam kao da sam dio nekog opijumskog psihodeličnog rituala u potrazi za nekim višim smislom u bijegu od mračne isprazne stvarnosti i civilizacije koja propada, a ne na koncertu. Prva se pjesma neprimjetno prelijevala u sljedeću i tako do samog katarzičnog kraja. Sljedeća stvar koju sam primijetila jest da cijeli bend funkcionira kao jedno jedino biće, jedna organska tvorevina sastavljena od ritmova i melodija.
Nije bilo direktnog obraćanja publici, ali kao i da jest. Ono što su Velnias za nas pripremili je snažno okupiralo pažnju svakome tko se našao u publici, što je govorilo i više od pukog “hey, hey” ili “good evening Austria”. Scenski nastup je pratio svu ritualnost instrumentalne i vokalne podloge pa su se članovi benda doimali kao da su zapali u stanje transa. Takvom je ambijentu pridonijela i artistička rasvjeta kao i način na koji su se članovi benda kretali pozornicom.
Sad sam doista znatiželjna vidjeti u kojem će ih smjeru odvesti njihov glazbeni put.

Nakon kraće pauze tijekom koje je publika cirkulirala između koncertnog prostora, dvorišta i šanka, došlo je vrijeme i za poljske velikane extreme metal scene – Hate.
a18_HateSvoj set otvaraju u agresivnom tonu pjesmom Omega sa albuma Metamorphosis iz 2008. godine kojoj slijedi još jedan hit – Erebos sa istoimenog albuma. Publika se lagano koncentrira u prvim redovima, ali neku veću reakciju na samom početku nije pokazala.
Hate su na pozornici savršeno tempirani i usklađeni u koreografiji – pogotovo basist Kain i gitarist Destroyer. Pawel “Pavulon” Jaroszewicz se izvrsno snašao u ulozi novog bubnjara benda i gotovo je sasvim sakriven iza svojih bubnjeva odsvirao pravu ritmičku groovy bombu. Pred sam kraj koncerta kada je Adam The First Sinner najavio Sadness Will Last Forever uz posvetu prerano preminulom baistu benda Mortiferu (kojem je 6. travnja bila prva godišnjica smrti op.a.) publika počinje življe reagirati i napokon kreće benganje. Šteta što je takva reakcija stigla tek na predzadnjoj stvari.

Setlista: Omega | Erebos | Resurrection Machine | Hex | Wrists | Festival of Slaves | Alchemy of Blood | Sadness Will Last Forever | Luminous Horizon

I na samom kraju, gonjen hladnim vjetrovima sa sjevera na krilima đavolje moći – albuma Djevelmakt – na pozornici se pojavljuje Kampfar.
a24_KampfarDok svi slušamo intro pjesme Mylder napokon dočekujemo frontmana Dolka koji svojom pojavom i neljudskim urlikom “Helvete!” nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Mylder se pokazala kao idealan izbor za otvaranje koncerta. Agresivna je, ali i dovoljno melodična i ritmična da pokrene publiku koja je sve do sada djelovala inertno. Bez pauze krećemo u još jednu nemilosrdnu stvar s novog albuma De dødes fane koja se izvrsno nastavlja na Mylder. Sudeći prema reakcijama publike Djevelmakt im se jako sviđa i bez ikakvog problema se povezuju s glazbom. U prvom smo dijelu koncerta, koji je bio baziran na novom albumu, čuli i jedan hit iz 1999. Troll, død og trolldom. Na kraju prvog dijela Kampfar su nam odsvirali Swarm Norvegicus – jednu od pjesama s novog izdanja koja se ističe posebno mračnom atmosferom – riffovi, demonski vokali s vriskovima i dubokim growlanjem, opake melodije na kalvijaturama i ritam sekcija koja vam prožima cijelo tijelo.
Drugi dio koncerta započinje paketom pjesama sa Kvassa (2006.), a to su nerazdvojne Lyktemenn i Til Siste Mann. Publika se najviše razveselila legendarnoj pjesmi Ravenheart s istog albuma počastivši bend povicima oduševljenja.
Kao točku na i bend je pripremio Hymne, još jednu legendarnu stvar sa svog prvog albuma Mellon Skogkledde Aaser (1998.), a napustio nas uz Our hounds, our legion posljednju pjesmu s Djevelmakta. Kako se pjesma bližila kraju tako su polako odlazili s pozornice, baš onako kako su i došli.
Kampfar me oduševio svojim scenskim nastupom – bili su potpuno divlji i pomahnitali, održavali su atmosferu u koncertnoj dvorani uzavrelom. Čak bi bilo još i zanimljivije da smo bili u nekom puno manjem klubu, ali i ovako se stvorio onaj underground ugođaj koji je najzahvalniji za slušanje black metala.

Setlista: Mylder | De dødes fane | Troll, død og trolldom | Swarm Norvegicus | Lyktemen/Til siste mann | Vettekult | Altergang | Ravenhart | Hymne | Our hounds, our legion

!!!KONCERTNA GALERIJA – KLIK!!!

Izvještaj i foto: Martina Šestić (martina@venia-mag.net)