KURT COBAIN: MONTAGE OF HECK

KURT COBAIN: MONTAGE OF HECK

cobain_montage

Datum izlaska: 24.01.2015. / 24.04.2015.
Izdavač: HBO Documentry Films
Universal Pictures
Public Road Production
The End Of Music
Redatelj: Brett Morgen
Ocjena: 5/5

Kurt Cobain, legendarni je pjevač, gitarist i autor pjesama vječne Nirvane, benda koji je i 20 godina nakon smrti svog frontmana kontroverzan i fenomenalan baš kao i za života rock ‘n’ roll ikone kada su glazbenim svijetom vladali Guns N’ Roses i kada je Nirvana sa svojim albumom „Nevermind“ i potpuno novim glazbenim izričajem koji je izrastao iz korijena post-punka bio vjerojatno najpoznatiji bend na svijetu.

Ne mogu reći da se od tih dana ubrajam u poklonike Kurta Cobaina i Nirvane jer sam bila tek na putu upoznati svoj osobni tinejdžerski bunt, ali jako se dobro sjećam naslovnica tada egzistirajućih domaćih glazbenih časopisa koje je krasio prodoran pogled Kurta Cobaina kao i nekih trenutaka kada sam prvi puta čula primjerice danas bezvremensku „Smells Like Teen Spirit“ u glazbenoj TV emisiji prije poslijepodnevne smjene u višim razredima osnovne škole. Bio je to početak moje tada i nesvjesne naklonjenosti Nirvani koja je kulminirala klasičnom tinejdžerskom dramom neshvaćanja i neprihvaćanja kada mi nije dopušten odlazak na Nirvanin koncert u Rim… jer to je, iako tada to nisam shvaćala, doista bilo daleko izvan dosega za 13-godišnju djevojčicu iz zemlje u kojoj su se smjenjivale uzbune za zračnu opasnost. Baš tada u Rimu, 03. ožujka 1994. Kurt Cobain se predozirao i u komatoznom stanju je prevežen u rimsku bolnicu te koncert nikada nije odsviran. Bio je to vjerojatno početak kraja ne Kurta Cobaina jer, kako je prikazano u autoriziranom dokumentarnom filmu o njegovu životu Kurt Cobain: Montage Of Heck Kurtova samodesktrukcija i dekadencija započela je negdje paralelno sa planetarnom popularnošću Nirvane, već grungea kao glazbenog pravca, ali i pokreta koji je svojim stanjem svijesti i razmišljanjem privukao stotine tisuća ‘klinaca’ u svakom kutku našeg globusa koji su svoje ispremiješane emocije pripisivali neshvaćanju svijeta njihovih razmišljanja i potreba i pronašli sebe u riječima koje je iz svog života crpio i u glazbu pretakao Kurt Cobain.

Kurt Cobain: Montge of Heck zbog tog je mentalnog i fizičkog poistovjećivanja sa samozatajnim i svakako karizmatičnim Cobainom karika koja je neodstajala u razumijevanju čovjeka kojemu smo se kao klinci divili zbog hrabrog progovaranja svojih razmišljanja i osjećaja. Ovaj je dokumentarac doista neisplakana suza svih obožavatelja Nirvane, iako ih je isplakano more kada je Cobain 05. travnja 1994. godine počinio samoubojstvo. U današnjem kontekstu, unatoč kultnom statusu koji Nirvana uživa i uživati će vjerojatno i za 20 godina jer tinejdžerski bunt, otuđenost, usamljenost i senzibilnost neće nestati već će se, da zvučim pomalo zlokobno i apokaliptično u budućnosti vjerojatno i pojačati, pitanje je koliko je životna priča Kurta Cobaina bitna bilo kome osim nama koji smo bili i jesmo suvremenici jednog od najbiljantnijih glazbenih umova 1990.-ih. Pogledamo li oko sebe dobiti ćemo dojam da se grunge vraća na velika vrata i da je Brett Morgen u svom glazbenom dokumentarcu samo osvježio lik i djelo, ali prvenstveno duh koji su uvijek prisutni. Oko nas su danas neki novi klinici u poderanim trapericama i kariranim košuljama, ali njihov je bunt izražen mnogo tiše od onoga kako smo to činili mi uz Nirvanu i njihove žestoke nastupe koji bi završavali poderanim glasnicama i uništenim gitarama Kurta Cobaina. Mnogo se toga promijenilo u 20 godina otkada Kurt nije među nama, no to ne umanjuje činjenicu da je Kurt Cobain: Montage of Heck jedan od najboljih glazbenih dokumentaraca i audio-vizualnih portreta jednog glazbenika ikada. Brett Morgen ne samo da je ušao u samu mentalnu srž grugne spektra kojeg je predvodila Nirvana, a ne zaboravimo spomenuti i onu drugu stranu koju su svojevremeno držali Alice In Chains i Pearl Jam, već je ušao i u samu mentalnu sliku koju je Cobain živio i koju je pretakao u svoju glazbu. Iz te perspektive, doslovce ući u um jednog glazbenika i proživjeti njegovu percepciju svijeta i života doista je neprocjenjivo.

Kurt Cobain: Montage of Heck film je koji je nastajao osam godina u suradnji sa Kurtovim najbližima, majkom i ocem, bivšom djevojkom, ostalim članovima Nirvane i njegovom podjednako kontroverznom suprugom Courtney Love. Treba podvući i koproducentsku ulogu Cobainove kćeri Frances Bean Cobain u nastanku filma i intimna poveznica koja se sa Cobainom tako intenzivno osjeća nakon gledanja filma još je čvršća. Kurt Cobain: Montage of Heck nije klasična filmska glazbena biografija, nije čak ni film rađen za fanove koji će uz njega prolijevati suze sjećajući se svoje rane mladosti i nikad prežaljenog Cobaina baš kao što nije ni osvrt i zadiranje u smisao Nirvanine glazbe jer to je zadnje što bi Cobain želio vidjeti. Ovaj je film mnogo intimniji, emocionalniji, osobniji i ekstremniji pogled u samog Kurta Cobaina, onog kojeg nismo pročitali između redaka ispisanih o njegovoj glazbi i ovisnosti, o njegovim glazbenim usponima i statusu superzvijezde kojeg nikada nije želio. Ovo je pogled u život „iza scene“, u privatni život čovjeka koji je svoju nesigurnost ispoljavao kroz glazbu i slikanje, koji je svoje unutrašnje demone smirivao i izražavao kroz svoj vid umjetnosti. Kurt Cobain: Montage of Heck je film o tome kako je dijete iz razorene obitelji koje nikako nije pronalazilo svoj kutak svemira postalo rock zvijezdom. I nikako nije odgovor na pitanje generacije „Nirvana vs. Pearl Jam“ ili slična pitanja bez smisla i pameti servirana od popularnih medija.

Morgen je u svom filmu posegnuo za višeslojevitosti Nirvanine glazbe i Kurta Cobaina zavirivši ne samo u sjećanja Courtney Love i Krista Novoselica (nažalost ne i Davea Grohla) i Kurtovih roditelja već i u najintimnije dijelove Kurtove ostavštine koja tijekom cijelog trajanja filma provlači, naravno, Nirvaninu glazbu, već i u dnevnike, crteže i zvučne zapise intervjua Kurta Cobaina, ali i animacije koje su oživjele Kurtove crteže i njega samog i koji ovu osebujnu osobnost ilustriraju kao Nirvanu i Nirvanu kao samog Cobaina. Prije svega Kurt Cobain: Montage of Heck prožet je slojevitim i snažnim osjećajima jer kada druga supruga Kurtovog oca kaže: „Tužan je dio cijele stvari to što je Kurt doista želio biti sa svojom majkom“, a nakon toga se začuje uvodna linija „Something In The Way“ teško je zadržati suze i ne prodrijeti u samu srž Cobainove emotivne osjetljivosti koja ga je pratila do dana kada si je oduzeo život.

Kurt Cobain: Montage of Heck dokumentarno je svjedočanstvo o drugoj polovici Cobaina, onoj koju nismo vidjeli za života glazbenika prekrivenog velom uspjeha i konfuzne no intenzivne veze s Courtney Love koja je, kako je sada jasno, doista bila duboka i iskrena unatoč heroinskoj ovisnosti i ostalim emotivnim elementima koji bi mogli dovesti u pitanje iskrenost i dubinu osjećaja dvoje mladih ljudi u surovom svijetu show biznisa. Ipak, ovaj dokumentarac nije kućni video koji prikazuje dijelove intimnog i osobnog života. Ovi trenuci birani su osam godina iz cjelokupne ostavštine Kurta Cobaina kako bi se dotaknula sama srž Cobainove duše i srca kao i duše i srca onih koji su se gotovo wertherovskom  ljubavi i boli romantičnog junaka poistovjetili sa ovim izuzetnim glazbenikom.

Brett Morgen omogućio nam je da doista zaronimo u emotivnu rešetku čovjeka koji je ostavio traga u odrastanju mnogih od nas, da razumijemo i vidimo ono što je doista bitno na novi način. Morgen nije pokušao dati odgovor na pitanje zašto si je Kurt Cobain ispalio metak u glavu jer na to nam pitanje ne može odgovor dati nitko osim samog Kurta.… samo kada bi to bilo moguće! Morgen je odgovorio na pitanje zašto je Cobain živio onako kako je živio i to je nevjerojatan uspjeh, ne samo filmski.

Recenzija: Ivana Sataić – ivana@venia-mag.net

Add a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

*

U skladu s propisima EU koristimo kolačiće (cookies). / We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
Ok