Intervju: Ivana Sataić (ivana@venia-mag.net) i Maja Trstenjak (maja@venia-mag.net)
Foto: Elena Crnković

Jedan od najutjecajnijih finskih power metal bendova je upravo Stratovarius koji su u sklopu promotivne „Are You Metal“ zajedno s Helloweenom posjetili Zagreb. Njihov aktualni album „Elysium“ izašao je sredinom siječnja pa smo o novom albumu, turneji i ostalim stvarima prije zagrebačkog koncerta popričali s izuzetno pristupačnim i dobro raspoloženim Jensom Johanssonom, klavijaturistom grupe Stratovarius.

VENIA: Kako si, kako je na turneji, kakav je osjećaj biti na turneji sa Helloweenom?
JENS: Zapravo sam dobro. Mislim da turneja ide dobro. Pomalo smo se vratili na tračnice nakon što smo tokazali dva koncerta odmah na početku  zato što je Timo bio bolestan. To nisu obično problemi s grlom, mislim da je pokupio nešto jako, jako loše baš pred Božić, neku vrstu trovanja hranom i to ga je totalno sjebalo, doslovno se nije mogao micati gotovo tjedan dana. Mislim da je isušio glasnice i vratio se na turneju 10.siječnja i krenuli smo u Pariz. I kao štoznaš Jörg je bio bolestan, imao je rak i vratio se i onda je Timo bio bolestan i rekli smo kao ok, moramo otkazati Pari i što će se sada dogoditi jer smo otkazali Pariz i Lyon i otišli u Bilbao u Španjolskoj i počeli svirati od tamo. On još nije u najboljoj formi ali vraća se pomalo svaki dan, sa nekoliko nota dnevno. Ali vidim dvije stvari ovdje: prvo, kada bi ovo bilo jednostavno onda bi svi to radili. Druga stvar je, naravno, mogli bismo to raditi na jeftin način kao Madonna ili netko takav jer ona se samo pretvara da pjeva, pritisne snimku i pjeva kao ptica. Ako to ne radiš evo što se događa, ponekad imaš problema sa stvarnim ljudima koji to zapravo rade.

VENIA: Ok. A kakav je osjećaj biti na turneji s Helloweenom?
JENS: Zapravo je dobar. Mislim da je to vrsta turneje gdje će mnogo ljudi koji vole Helloween voljeti inašu glazbu i možda su zaboravili na nas ili nisu znali za nas…. Oni imaju brojniju publiku u svim tim mjestima, oni su veći bend, i onda sviraš novim ljudima koji ti daju priliku. Tako da je stvarno dobro i, naravno, praktično govoreći mi moramo svirati samo jedan sat, ne umoriš se jako i završiš vrlo rano, kao obično smo gotovi u 23:00.

VENIA: Budući da su Helloween i Stratovarius bendovi istog pravca, postoji li rivalitet ili natjecanje među vama u glazbenom smislu?
JENS: Mislim da ga je bilo jer oba su benda išla paralelno. Mislim da oni imaju… to je smiješno; razgovarao sam sa basistom o njihovim problemima u prošlosti. Imali su slične probleme kao mi, ali čini se da su ih imali nešto ranije, kao tužbe od strane diskografske kuće i takve stvari. Na neki su  način imali iste probleme kao i mi, samo u drugo vrijeme. Ali naravno da smo se natjecali oko onih koji kupuju albume nekih 15 ili 20 godina. Ali još uvijek mislim da je glazba drugačija i to nije zapravo pravo natjecanje. Nije kao da ih stalno pokušavamo… *razmišlja*
VENIA: Izgurati s ceste….
JENS: Da, upravo to. Mislim da je dovljno drugačije, mislim na glazbenoj razini, ne mislim da je natjecanje u smislu da smo mi bend koji će odsjeći Helloween ili da su oni bend koji će odsjeći nas. Uvijek sam osjećao naše stvari malo sporijima i možda melodičnijima. Ali i jedni i drugi smo vraški power metal bendovi.

VENIA: Što možeš reći o novom albumu, njegovu značenju i procesu stvaranja?
JENS: Oh, to je duga priča ali… njegovo značenje je…. To nije konceptualni album na bilo koji način al njegovo značenje je to da svaka pjesma ima svoje odvojeno značenje na neki  način. Ali mislim da smo od albuma Polaris, ako znaš povijet benda, bio je tipičan za napraviti. U vrijeme kada smo počeli raditi na ovom činilo se da će biti super velika katastrofa i mislim da je napraviti ga ovako… nismo imali naziv albuma do dva tjedna prije nego smo ga završili. Samo smo napravili pjesme i  počeli smo u travnju prošle godine, našli smo se ponovo  nakon prošle turneje koja je završila u veljači. Dakle našli smo se u travnju kako bismo vidjeli ima li itko išta za snimiti. Naravno svi su imali mnogo stvari, imali smo mislim 20 pjesama. Tako da smo mislili da je vrijeme da napravimo novi album zato što sada imamo diskografski ugovor. Sa Polarisom ga nismo imali; napravili smo ga iz svojih vlastitih džepova. Je li to bilo dobro ili ne, ne znam, ali ovaj put smo imali ugovor pa, naravno, onda moraš napraviti album. No mislili smo da imamo možda 10 mjeseci da ga napravimo, da si uzmemo vremena da ga završimo pa smo bili malo lijeni. Prvo smo napravili demo snimke, onda smo odabrali iz demo snimki, onda smo poslali demo snimke i svirali ih ljudima pokušavajući razviti pjesme i takve stvari. A onda smo otišli u Kinu na tjedan dana jer smo tamo bookirali hrpu festivala. Al imjesec ili nešto tako kasnije došao je telefonski poziv od Helloweena kao: ‘Bi li htjeli ići na turneju  nama?’ i ta će turneja početi krajem studenog. Pa, naravno, onda smo otkrili da moramo završiti tu jebenu stvar smjesta. *svi se smiju* Pa ako slušaš album primjećuješ a su ga zapravo miksala dva različita tipa paralelno, u jednom su danu napravljena dva miska. I također snimanje. Zato što smo stvarno morali pogurati. Tako da zadržimo kvalitetu no svejedno pogurati cijelu stvar da bude spremno na vrijeme. Zapravo je album izašao sada sredinom siječnja, a turneja je zapravo počela u studenom. Pa ipak, da je završen nekoliko tjedana ranije bilo bi bolje ali imali smo objavljen singl krajem studenog, a album je izašao u siječnju. Naravno da bi bilo bolje ići na turneju, započeti turneju kada je album vani ali nije bilo dovoljno vremena. Bilo je pomalo kaotično, ta Helloween stvar kada se dogodila, oni su zapravo zvali dva puta, zvali su jednom i rekli: ‘Idemo na turneju u kolovozu’ i onda ne bi bilo vremena da to napravimo. Onda su nazvali ponovo i rekli da su datumi prebačeni na studeni i mi smo rekli: ‘Hm, možda možemo ako stvarno poguramo’. Tako da smo ga zapravo završili super brzo na neki način, od travnja do listopada. I u tom vremenu smo snimili demo i otišli u Kinu i u početku nismo znali koliko ćemo malo vremena imati jer ova turneja s Helloween još nije bila na vidiku. Eto, to je proces. Možda ne zvuči vrlo romantično ali ja volim album, mislim da je ispao stvarno dobar. Volio bih da sam proveo više vremena radeći na nemu ali ja uvijek to kažem, sa svakim jebenim albumom.
VENIA: Mislim da je uvijek tako akd čuješ finalni ‘proizovd’, uvijek čuješ nešto što bi sada napravio drugačije.
JENS: Da!

VENIA: Ako usporediš ovaj album sa ‘Polarisom’, koje su prednosti i nedostaci?
JENS: Pa prednost je da smo sada odsvirali 120 koncerata zajedno, s ovim albumom. Tako da se poznajemo. Polaris smo počeli raditi samo dan nakon što sam upoznao Matiasa prvi put u svom životu. I nismo imali diskografski ugovor; praktički nismo imali ni ime jer na toj točki još nismo odlučili da ćemo nastaviti kao Stratovarius. Mislili smo: ‘Napravimo prvo pjesme.’. S moje točke, nisam znao ali mislio sam da ako zvuči kao Stratovarius treba biti Stratovarius ali ako ne zvuči kao Stratovarius nazovimo ga nekako drugačije.
VENIA: Ali stvar je u tome…  mi smo razgovarali malo nakon što je ‘Elysium’ izašao i ja sam vas vidjela nekoliko puta na nekim festivalima u Finskoj proteklih godina i ljudi misle, kada usporedimo albume prije ‘Polarisa’ i ‘Polaris’ da ‘Polaris’  ne zvuč toliko kao Stratovarius kao što sada opet zvuči ‘Elysium’.
JENS: Misliš? Ok. Mislio sam da je Polaris još više poput starih stvari. Pretpostavljam da svatko čuje drugačije. Za ovaj album milim da je kao… ali da možda ako govoriš o stvarno starom  Stratovariusu, čak i prije nego sam ja došao u bend, kao Dreamspace era kada je zvuk bio još progresivniji. No to je još uvijek melodični power metal i  mislim da je dobro da možeš pokazati da možeš to napraviti na drugačiji način.
VENIA: Slažem se.
JENS: I, naravno, to ovisi i o tomu tko piše pjesme. Mi zapravo imamo četiri momka koji to rade.
VENIA: To je zapravo bilo sljedeće pitanje pa samo nastavi. *svi se smiju
JENS: Ok. To je, naravno, jedan od razloga zašto smo to mogli naraviti od travnja do listopada, jer imamo materijala za snimanje. Očito, da nismo imali pjesme ne bi mogli snimati ali imali smo toliko da smo ih mnogo morali odrezati i mislim, na primjer, ona duga Matiasova pjesma je bila još duža kada je počeo na njoj raditi. 25 minuta ili tako nešto pa ju je morao odrezati.
VENIA: I to na pola.
JENS: Da! *smije se*

VENIA: Ok. Budući da ste svi uključeni u pisanje, kako izgleda kada pišete?
JENS: Mislim da svatko radi svoje. Nije toliko do toga da se preklapamo ili pišemo pjesme zajeno. Matias i Timo su najbaolji u toj suradnji kada svoje ideje stapaju u jednu pjesmu. Ja više volim raditi sam i msilim da je Lauri isto pomalo takav. Zapravo, za Polaris smo pokušali napisati neke pjesme zajedno i ispalo je dobro ali nikada nije završilo na albumu. No  možda na sljedećem albumu, ne znam.
VENIA: Znači u principu svatko od vas radi svoju stvar.
JENS: Tako je bilo sa stvarima koje su završile na albumu. Ali naravno postoji i dug materijal koji  nikada nismo završili. Isto je bilo i sa Polarisom. Mislim da smo imali 16 li 17 pjesama za Polaris i opet nismo imali vremena…. *smijeh*

VENIA: A što tebe osobno inspirira, koji su tvoji glazbeni utjecaji?
JENS: Huuuh, volim toliko mnogo različitih stvari i većina stvari koje slušam u svoje slobodno vrijeme vjerojatno ne zvuče baš kao Stratovarius. Volim bendove poput Meshuggah i takve stvari. Ali inspirira me sve što čujem, ili vidim, ili radim i za ovaj album, na primjer, sam napravio samo tri pjesme i u ožujku sam čuo od ostalih da Matias ima osam pjesama i Lauri deset. Znao sam da će to biti dosta pa se nisam zamaro time da spojim toliko mnogo stvari. Bilo bi glupo da sam odjednom došao i rekao: ‘Hej, imam 10 pjesama, radim k’o lud da završim 10 pjesama’. Na kraju ne bi bilo dovoljno vremena da ih završim. Volio bih da sam napravio više ovaj put ali….
VENIA: Drugi put
JENS: Drugi put!

VENIA: A kako ide sa klavijaturističkim dionicama u pjesmama, pišeš li ih sam ili ih netko drugi piše, ili oni samo sugeriraju kada čuu tvoj dio ili kako to ide?
JENS: Bilo je malo drugačije sa Matiasom jer on nponekad ima neke ideje koje sam ubaci u računalo. Ovisi, ponekad napravim što traže, ponekad sugeriram druge stvar, često snimim previše toga i pokušavam drugačije stvari da vidim hoće li ih oni moći koristiti. Ali, naravno, ne možeš sve staviti, moraš odrezati stvari.

VENIA: Kad si počeo svirati klavijature, što je bilo presudno da ih izabereš za svoj instrument? Što čini klavijature tako snažnima, posebnijima od drugih instrumenata?
JENS: Ne znam… Mislim… Išao sam na sate piana kad sam bio mali i onda smo osnovali svoj vlastiti bend pa pretpostavljam da smo već imali gitarista. Moj brat je želio svirati bubnjeve, bili smo u istom bendu i… ne znam…
VENIA: Uzeo si ono što je ostalo? *svi se smiju*
JENS: Da! Ali, naravno, već sam znao ponešto… To zapravo nije bio plan, nisam studirao ili želio postati baš glazbenik, samo me zanimao instrument. Mnogo ljudi očito ne svira jako dobro. I tako evo me… u jebenom tour busu, u Zagrebu. *svi se smiju* Ne znam zapravo kako se to dogodilo. *smijeh*

VENIA: A surađivao si sa mnogo poznatih metal izvođača kao s Kamelot ili Sonatom Arcticom. S kojim je bendom bilo najbolje surađivati i zašto?
JENS: Huuuuuuuuuh.. Pa, među najjednostavnijim stvarima je zapravo bio Kamelot. Sascha Paeth, producent, je super jednostavan za dogovoriti se i gotovo sve što sam poslao bili su sretni i koristi i miksali. Ali Sonata je isto bila vrlo jednostavna. Na cijelom jednom jebenom albumu sam svirao mnogo solaža, kako se taj zvao? *razmišlja* Winterheart’s Guild. Zapravo, imam vrlo zanimljivu priču o tome jer je klavijaturist koji je bio u bendu, tip koji se zvao Mikko Härkin, bio sam onda s njim prilično dobar prijatelj, ovih dana ne razgovaramo toliko ali… Sjećam se da sam bio u Finskoj i snimali smo Elements albume. A on je govorio kao: „Ne mogu podnijeti te tipove“, on je zapravo žestoki Kršćanin. Mislio je da momci iz Sonate piju i psuju cijelo vrijeme, i rade takve stvari pa je govorio: „Ne mogu više biti u tom bendu, to je protivno mojim vjerovanjima.“ A ja sam govorio: „Ti si lud, nemoj napustiti bend!“. Naravno, morao je naučiti surađivati sa ne-Kršćanima jer, znaš, mnogo je ne-Kršćana na svijetu i, koji kurac, ne možeš staviti svoju karijeru na čekanje samo zato što ljudi piju. On je rekao: „Ne, ne, moram otići“. I ja sam rekao: „Nemoj otići! Jer ako odeš, prijetim ti, ja ću odsvirati sve jebene solaže.! *svi se smiju* Rekao sam to i drugim momcima u bendu: „Budite sigurni da neće otići. Zaprijetio sam mu sada, ako se jebeno usudi otići onda ću ja odsvirati sve solaže.“. Naravno da je kasnije otišao. *svi se smiju*
VENIA: Pa si morao to napraviti.
JENS: Onda je Tony nazvao i rekao: „Sjećaš se da si rekao da si prijetio Mikku da ćeš svirati sve solaže ako on ode. Misliš li da bi to stvarno mogao napraviti?“.  Pa, naravno, obećao sam pa sam to i napravio. To je kazna ako ode. Još uvijek mislim da nije trebao otići. Drago mi je da su kasnije našli zamjenu ali na toj točki nisu imali Henrika koji se, mislim, savršeno uklapa u bend. Nisam ga poznavao onda ali, sigurno, da Mikko nije otišao Henrik ne bi bio u bendu. Možda oni  ne bi bili gdje su sada ali vratimo li se u 2002. stvarno sam mu govorio: „Jebo te, nemoj to napraviti!“. Eto, to je priča iza suradnje. Ali bilo je također i zabavno jer Sonata i Stratovarius imaju zajedničke korijene, iz iste izdavačke kuće i tako dalje. Sjećam se kada je izašao prvi album Sonate Arctice da mi se stvarno sviđao i oni su bili pod Spinefarm gdje je bio tip koji je stvarno gurao bend u početku kao: ovo je sljedeća velika stvar. Kasnije je bio Stratovariusov webmaster a sada ima taj imperiumi.net, veliki finski web site. To je mali svijeti gdje se svi znaju.
VENIA: Da, ali ja sam stekla dojam da to tako ide u Finskoj, vi podupirete jedni druge. Ovdje je malo drugačije, ljudi su najprije ljubomorni, tek onda podupiru.
JENS: Mislim da su i ljudi u Finskoj ljubomorni ali.. ne znam, tamo je još uvijek neki dobar osjećaj. To je možda zato što je Finska tako mala, ne znam.
VENIA: Znala sam da ćeš to reći – Finska je tako mala. Hrvatska je još manja.
JENS: *smijeh* Koliko ljudi živi u Hrvatskoj?
VENIA: Manje/više isto kao u Finskoj.
JENS: 5 milijna ili tako…
VENIA: 4.5 milijuna možda.
JENS: Hm…. pa, ljudi, morate se više držati zajedno.

VENIA: Da imaš priliku osnovati svoj vlastiti bend kao projekt, kako bi zvučao?
JENS: Zapravo ne znam. Nemam vremena razmišlajti o bilo kojoj drugoj stvari osim Stratovariusa u narednih godinu i pol ili dvije. Ali mislim da bi to ovisilo o onome što bih pisao. Pokušavam pisati stvari i skupljati ih u pilotima pa ne bi bilo… jedan pilot je možda 50 ili 60 minuta i mislim da bi mogao biti album. Naravno, završiti to na način da bude snimljeno kao album je još malo posla. Ne znam… vjerojatno bi to bile stvari kakve sam radio u prošlosti što je drugačije od Stratovariusa, bluesy rock ili stvarno čudne stvari. Ne znam.

VENIA: Vrlo si utjecajan klavijaturist na današnjoj metal sceni. Što bi savjetovao mladim ljudima koji žele postati veliki u poslu?
JENS: Uh, ne znam. Vježbajte. Vježbajte i slušajte glazbu.

VENIA: Pročitala sam kompjuterski frik, pa što misliš o promociji preko socijalnih mreža?
JENS: Dobro je to. Dobri su to alati. Imamo Facebook i mislim da je to odličan način da širimo novosti.
VENIA: Čitaš li komentare koje fanovi ostavljaju?
JENS: Ne uvijek. Bilo da su dva ili dvije tisuće komentara ne čitam ih. Često ljudi kažu:  „Dođite u Venezuelu! Morate doći! Mi u Caracasu krvarimo za vama!“ Uredu je to, ali to je do booking agenata. „Dođite u Kolumbiju! Zašto ne dolazite u Kolumbiju?!“ Pa…pokušavamo! „Dođite u Hrvatsku!“ Čekaj, došli smo u Hrvatsku! *svi se smiju*
VENIA: A o drugoj strani, skidanju glazbe što misliš?
JENS: Nemoguće je riješiti se tog problema ali bi trebalo biti lakše kupiti je na taj naćin. Te se dvije stvari trebaju bolje upoznati, skidanje i kupovanje. Ali ne znam, postoji Spotify, od čega izvođači baš i ne profitiraju, a i korisnici ne dobe toliko koliko dobiju od na primjer Piratebaya. Kod Spotifyja izvođači ne zarade zarade ništa, samo kompanija.
Skidanje glazbe je nanjelo mnogo više štete od presnimavanja kaseta. I to je istina. Mnogi ljudi, kao Helloween i mi moraju ići na turneje kako bi zaradili novac za hranu i sljedeći album. Mislim da trenutno ima dovoljno ljudi koji bi kuppii albume tako da možemo i živjeti od izdavanja novih albuma. Jer svi samo skidaju. Mi se u biti borimo za ljude koji će kupiti karte, a ne CDe. I teško je ići na turneje jer…
VENIA: Jer ne znate koliko ljudi možete očekivati na turneji i u kojim prostorima biste trebali svirati.
JENS: Tako je. Ako je na primjer Sonata Arctica svirala dva dana prije nas u gradu, ne možemo očekivati mnogo ljudi na koncertu. Ako se radi o grupama slične glazbe, nema mnogo ljudi koji bi išli gledat Sonatu Arcticu u srijedu i Stratovarius u četvrtak.

VENIA: Za kraj, želiš li nešto poručiti čitateljima Venia-Maga?
JENS: Nadam se da vam se sviđa novi album toliko koliko smo mi truda uložili u njega!
VENIA: Hvala ti!
JENS: Nema na čemu!