Intervju: Helena Torstensson
Foto: Martina Tornemyr

Shara Worden je poznata po svom radu sa Sufjanom Stevensom, također je bila vođa New York benda zvanog AwRY i diplomirala je operno pjevanje na Universiy of North Texas. Okolnosti pod kojima smo upoznali Sharu su zabavne posebno jer smo upoznali nju i njen presscontact u backstageu , i nisu nigdje mogli održati intervju, ali srećom smo došli u press šator u kojem smo bili ranije te smo šetali po njemu s Sharom i Jamesom da bismo pitali možemo li tamo odraditi intervju. Nitko ih nije preponao ili ih primjetio kada smo došli tamo, neki su bili iznenađeni da je ona izvođač. Bio je to lijep intervju sa Sharom jer osobno volim njenu glazbu i bilo je zaista zanimljivo razgovarati s njom bez ograničenja, i zaista sam zahvalna za njeno izdvojeno vrijeme!

VENIA: Kako bi predstavila bend hrvatskoj publici?
SHARA:  Mislim da je zvuk na ovom albumu kombinacija žica i bubnjeva. Radila sam na spajanju tih dvaju instrumenata zajedno koji se baš i ne slažu i otkrivala i uspoređivala i gdje im se ne sviđa kompromis i takav je to zvuk za nas.

VENIA: Koja je priča iza imena?
SHARA:  My Brightest Diamong je osnovan prije 4 godina, a prije sam imala bend zvan Awaray i izdali smo dva albuma, bila je to suradnja između jednog gitarista i mene, i tada sam napustila New York gdje smo živjeli i počela sam aranžirati skladbe za gudačke instrumente i tada je to krenulo u drugom smjeru te sam tada upoznala gudački kvartet te su to bile u potpunosti drugačije pjesme. Prije sam pisala također, ali ovo je bila kao nova era kada sma napisala pjesmu „The Diamond“ koja se nalazi na novom albumu „ A Thousand Shark’s Teeth“, ta slika dijamanta me stalno vraća na nešto vizualno ženstveno. Tada sam nekako zaglavila s tim.

VENIA: Što te inspirira kada pišeš glazbu i riječi?
SHARA:  Volim vizualnu umjetnost Antona Kiefera, koji je njmački slikar i vizualni umjetnik, fotograf Robert Parke Harrison, to su dva umjetnika koji govore o muškim vezama sa zemljom i do zvijezda i njihovu požudu za rajem, pa su mnoge pjesme snimljene zbog toga. Neke od njih su zaista inspirirane Zemljom, a neke o svemiru i planetama i zvijezdama te željom da budem tamo.

VENIA: Jesi li posebno raspoložena dok pišeš pjesme?
SHARA:  Glazba na ovom albumu je prilično osobna i nekada dobileš osjećaj climbe kao u pjesmi „Apples“ , te sam zato napisala tu pjesmu za 10 minuta jer je to bila interakcija s novim instrumentom. Pjesme ponekad znaju biti borba, pa proces pisanja dugo traje. Ali mislim da prolaziš kroz različita lica, i kada sam provela jednu godinu u Moskvi u Rusiji, pisala sam i pisala pjesmu tjedan dana kao disciplinu radeći na mojoj vještini. Moje pisanje je kao trudnoća imam jedan veliki period opravdavanja, i tada prolazim kroz napadaje i pišem mnogo pjesama u malom periodu vremena. A ponekad otkrijem novi instrument i tada dobijem inspiraciju te napišem nešto vrlo brzo.

VENIA: Znači instrumenti su važni?
SHARA:  Da, oni su razlog zašto koristim različite tehnike. Stavim olovke na gitare ili koristim različite tonalitete ili pronalazim mnoge instrumente na ulici kada šećem Brooklynom, u dućanu ili kada uvijek gledam na dječjem odjelu, i nađem karaoke mikrofone i te stvari proizvode tonove i zvuče te proizvode zvuk koji odgovara s gitarom i tada zaglavim u ponavljanju sebi i pokušavam simulirati te to napraviti drugačije nego prije.

VENIA: Što te navodi da nastavljaš raditi s glazbom?
SHARA:  To je nešto u DNA, mislim, moja obitelj, moji roditelji su oboje glazbenici, moja uža obitelj u njoj je puno profesionalnih glazbenika, moj djed  je svirao gitaru, tako da je glazba dio mojih kostiju. Okružuje me cijeli život te je nešto u tome što imaš u krvi od ćega ne možeš pobjeći

VENIA: Što je najbolja stvar koja ti se je dogodila u karijeri dosad?
SHARA:  To je teško reći jer mislim najbolje je to što imam odlične svirače u mom životu, ljude o kojima obavezno ne pišem nego ubijek imam puno prekrasnih ljudi s kojima mogu razgovarati i od kojih mogu učiti. Pa tako ako sviraš samo bubnjeve ili imaš gudački kvartet koji bi svirali sa mnom, godinama su veliki utjecaj. Zbog toga što možeš kod kuće sjediti pred kompjuterom i pisati male djelove za gudački instrument, ali sada možeš dobiti odgovor od ljudi i raditi s drugim ljudima i ne znaš kako je to. Počinješ dobiti ideju i tada shvati da u stvarnom životu to neće uspjeti i ti osjećaš da neće uspjeti? Imati takav proces omogućuje ti da rasteš, mijenjaš se i razvijaš se.

VENIA: Je li to nešto u tebi, i želja da drugi čuju kako to zvuči?
SHARA:  Da, i ponekad shvatiš da je mašta prljava, da nije onakva kakvu si je zamislila. Možda imam tu ideju ali također moram raditi unutar mojeg svijeta jer ovaj instrument nije da radi ovako il onako, kao npr violina sa 4 žice je jeko svjetla, pa imaš tu ideju na umu da i pjesme tako zvuče. Fizički je instrument građen na jedan način i trebaš komunicirati na praktičan način tvoje mašte koja počinje prihvačati ponašanje instrumenta i ne znal dali to ima smisla, ali je jako specifično.

VENIA: Što nam možeš reći o posljednjem albumu „A Thousand Shark’s Teeth“?
SHARA:  Pisan je 6 godina tako da se vrti oko dugo vremena glazbe te je kao druga strana novčića za razliku od mojeg prvog albuma „Bring me to the workhorse“. Moj prvi album se više bazira na roku, ali ima i gudačkih glazbala u svakoj pjesmi , ali više su samo kao šlag na torti. Gudači i orkestar je sada više srce albuma, pa sam radila na oba albuma u isto vreme. Pokušavala sam pronaći naćine da uvedem svoju ljubav prema klasićnoj glazbi u pisanje, i bio je to moj naćin i jedan od odabira koji me je natjerao da pišem umjesto da idem u operu. Moj trening je opera i moje školovanje u lokalnom nastupu te sam uvijek imala stopala u opernom svijetu, ali nisam bila baš u potpunosti u tome. Nisam mogla prestati pisati pjesme, kada su mi se roditelji rastali ili nešto jer su moji glazbeni roditelji živjeli u drugim kužama a ja sam željela se družiti s klasičnom glazbom i rock svijetom, ali je ovaj album za mene osobno i osjećam se oslobođeno.

VENIA: Znači mogli bismo reći da je novi album više intimniji i zanimljiviji?
SHARA:  Pa, oba albuma su jako osobna mi mislim da naćin u mojem prvom albumu je mračniji, pa mislim da taj osjećaj te intenzitet je više dramatičan i ima granicu dinamike te mislim da postoji veća emocionalnost, pa imam osjećaj da je moj posljednji album pomalo svjetiliji. Tada shvatiš da nemaš više objektivnosti što se vlastite glazbe tiče. *smijeh* Kako je ja vidim je različito od drugih ljudi, ali to je OK, onako kako jest.

VENIA: Koje te pjesme s posljednjeg albuma pokreću?
SHARA:  Ima nekih pjesama koje volim izvoditi uživo i „From the top of the world“ to je jako zabavno izvoditi te je to jedna od onih pjesama zbog kojih se osjećaš sretno, mirno i svjetlo. Nešto je u njoj, kao kada izađeoš iz tame na svjetlo, mislim tako ju ja osjećam. „Inside a boy“ je također zabavno izvoditi uživo.

VENIA: Kako se zagrijavaš prije showa?
SHARA:  Radim si frizuru! *smijeh* Ponekad pjevam da budem sigurna da će sve biti u redu, ali hidracija je također jako važna. Ako sam prije toga cijeli dan pričala, ne trebam se zagrijavati, jest da bih se trebala više ali to ne radim.

VENIA: Što mi možeš reći o setlisti, je li to sve pripremljeno ili improviziraš?
SHARA:  Pa, ovisi. Sada je to drugačije s gudačkim kvartetom, ne mogu svirati sve drugačije pjesme koje sam mogla svirati s rock bendom. Ima nekih koje jednostavno ne idu te bi bilo jako problema sa zvukom. Svirati vane je nešto više direktnije, jer ne možeš svirati intimno, tako da se setlista tada mijenja.

VENIA: Što ti je na umu prije izlaza na pozornicu?
SHARA:  Kada sam zabrinuta mislim o tehičkim aspektima mojih gitarskih pedala i instrumenata, te to je gdje mi je glava. Kada sam na dobrom mjestu više se ohrabljujem da moram misliti o važnim stvarima od toga, tako da mislim o energiji koju moram izmjeniti sa ljudima. Ići do kostiju i ne biti orijentirani za površinu. Na primjer ako previše misliš „trebao bih odraditi dobar show i tako se i trebam ponašati“. Možda drugi ljudi ne mogu vidjeti razliku, ali ja si pokušavam reći da dam sve od sebe na pozornici. Ako ne mogu biti autentična, glazba ne može značini nešto meni osobno, pa kako onda mogu očekivati da će nekom drugom značiti? Uvijek možeš se vratiti svojoj originalnoj namjeri s bensnom, jer sam je možda napisala prije 6-7 godina, te ti je ta pjesma nešto značila, pa se toga danas moraš prisjetiti te će tako taj momenat imati smisla.

VENIA: Glazba je tako posebna da zapravo ne možeš vidjeti razliko je li netko strastven oko svoje glazbe ili prolazi kroz rutinu.
SHARA:  Da i to je umjetnikova uloga da počne davati kao rođendanski dar, ili nešto, njegova je zadaća da je odgovoran za određenu atmosferu u publici te ono što si zamišljaš u sebi treba prenjeti na njih. Ponekad je zaista to teško jer vidiš ljude i misliš si da nisu dovoljno uzbuđeni zbog toga, ali tvoj je posao da ih učiniš takvim. Ja iskreno mislim da moj tata je bio moj glazbeni svećenik tijekom većine mog života, kada je vodio pjesme i pjesnički odbor u crkvi, nikada nije kudio ljude, uvijek ih je ohrabrivao. To je jedna od stvari koje kod njega cijenim jer sam bila u mnogim situacijama gdje svećenstvo i rock bendovi su učinili publiku da se loše osjeća. Kao da nekome kažeš da prisustvuje više, te to onda ima baš suprotan efekt.

VENIA: Što glazba znači za tebe?
SHARA:  Većinu mojeg vremena to je pronalaženje smisla i to je mislim dosta mistična stvar. Jedna od najkompliciranijih stvari za mene je imati više od javnog života, realizacija glazbe, jer ponekad je zabava jer glazba nikad nije bila zabava za mene. To je nešto što moram navigirati, to su bile neke druge stvari koje su bile malo čudne. *smijeh* shvatiš da glazbene funkcije su način kako pomoći mnogim ljudima da se bolje osjećaju, i to je super. Glazba je veliki dio ljudskog iskustvaa, koja te dovodi to pozicije transcedentnosti, kada imaš loš dan i pustiš si zaista dobru pjesmu i bolje se osjećaš. Također koristim glazbu da pristupim nekim bolnim stvarima. Mislim da je mudno da netko kao Tori Amos koja je imala tolikok dubokog utjecaja na mnoge ljude, jer posebno u svojim ranim godinama, dirala je stvari za mene koje sama sebi nisam mogla reći. Bilo je teških stvari za reći i ona je nekako kreirala taj siguran prostor za tebe da istražiš stvari. Mislim da je to mudro da se toliko ljudi njoj probližilo kao u neki kult alito je drugačiji naćin doživljavanja glazbe.  Glazba nije samo da se osjećaš dobro, tu postoje neke vrijedne stvari s dobrim osjećajem. Ne pokušavam poništiti dobar osjećaj, također se i ja volim tako osjećati!

VENIA:  Kako rano si shvatila da želiš raditi s glazbom, bilo li je očito za tebe da ćeš biti pjevačica?
SHARA:  Da, mislim da sam imala prvi javni nastup sa 6 godina ili tako nešto jer je moj otac radio u crkvi, pa je publika bila samo dio našeg života, pa je to što sam definitivno znala u ranom svom životu.

VENIA: Koji su te glazbenici inspirirali na početku karijere, a koji te inspiriraju sada?
SHARA:  Učila sam klasičnu glazbu i napustila stvari koje su povezane s klasičnim kompozitorima. Također sam slušala mnogo hip hop, r’n’b glazbe u ranim osamdesetima te je glazba moja kultura. Tako da ljudi kao New Edition, Whitney Huston, Sade i takve stvari taj mainstream pop je također imao utjecaja. To je bio ran utjecaj, kasnije mi je bio predstavljen rocvk. Slušala sam Radiohead i PJ harvey te sam također voljela jako tešku glazbu kao The Hours. Za ovaj album inspirirali su me glazbenici kao Tom Waits Bjork i Peter Gabriel, ljudi koji koriste alternativne instrumente. Također sam tada voljela stare pjevače kao Nina Simone, Edith Piaf  i Frank Sinatra i takvo romantično pjevanje.

VENIA:  Slažeš li se da je tada glazba bila drugačija od današnje?
SHARA:  Da, i ta stvar je također bizarna jer je ova glazba događaj tjekom rada i što više razmišljam sve više shvaćam kako bizaran romantizam glazbe se uspoređuje s hororom.

VENIA: Možda su svi toliko u tome ratu da tako bježe od realnosti?
SHARA:  Da, mislim tako!

VENIA: Ako bi mogla nešto promijeniti u svojoj karijeri, što bi to bilo?
SHARA:  To je zabavno filozofsko pitanje jer sve što ti se dogodi u životu, makar bilo bolno, radi tebe osobno. Mislim da smo sad u razdoblju kada svi žele vidjeti što će se dogoditi s downloadanjem, i ja sam prisustvovala downloadanju takođr pa ne mogu reći da nikada nisam downloadala stvari. Još uvijek kupujem glazbu ali je to zaista jeopardirano vrijeme. Mislim, znam da su se mnogi glazbeni dućani zatvorili, te da glazbenik ovisi o izdavanju albuma. Kao da sam izdala svoju kolekciju parfena, moram biti dizajner odjeće, te kao sve što uradiš je cool i kreativno i ja to vjerujem.
Teško je reći što bih promijenila u mom životu, ali mislim da želim ostati pozitivna i shvatiti što se god dogodiolo da ću shvatiti da je to tvoj život i da si to ti te da to moraš prihvatiti, da si dio povijesti, te je to trenutno malo zastrašujuće. Svi želimo biti savršeni, ne želimo ristrikciju ili pravila protiv downloadanja, želimo osjećati glazbu te je osjetiti iako nemamo novaca. I tu se očito postavlja pitanje kako glazbenici prežive. Kako radiš glazbu, ne radiš albume besplatno. Možda će porasti zanimanje za live glazbu , te će porasti prodaja karata, i ne želim da ljudi moraju previše plačati za live glazbu.

VENIA: Da te pukne auto, da ležiš na zemlji na samrti, te da imaš samo jednu pjesmu u mogućnosti otpjevati, da te svijet po njoj se sijeća, koja bi to pjesma bila?
SHARA: Obiteljski prijatelj je preminuo u svojim osamdesetima prije mjesec dana, te sam tada napisala pjesmu „ The gentles gentleman“, i rekla svome suprugu da sam rekla Jamesu da bi to trebao svirati na mojem pogrebu. Pjesma govori o životu kada mu dođe kraj i samo pjevaš lalalalalala i to je naćin odustajanja i zagrljaja od kojeg se život sastojao, te to nije tužna pjesme, nego je nešto u njoj slatko, i pomalo nostalgično te romantično, i radi se o tvojoj finalnoj točci i odustajanju.

VENIA: Imaš li kakvu poruku za hrvatske fanove?
SHARA:  HELLO! Nice to meet you!

VENIA: Bi li htjela ići tamo i svirati?
SHARA:  Naravno! Nadam se da ćemo jednom moći!

Hvala ti puno na vremenu!

Tada nas je Shara napustila i otišla jesti prije nastupa.

Za više informacija posjetite njenu web stranicu: www.mybightestdiamond.com