Intervju: Ivana Sataić (ivana@venia-mag.net)
Foto: službena promo fotografija

Morten Veland jedan je od pionira Gothic Metala, čovjek čije se ime u tom svijetu mračne, ali duboke glazbe često spominje kao utemeljitelja Sirenie te kao jednog od velikih umova iza Tristanie nekada. No Morten Veland ime je i iza benda nazvanog Mortemia koji se gotovo može smatrati nazivom imaginarnog svijeta u kojemu živi ovaj iznimni umjetnik. “Misere Mortem“ u potpunosti je uradak Mortena Velanda – od pisanja pjesama preko sviranja (ili programiranja) svih instrumenata do produkcije. I to u svom vlastitom studiju. Venia-Mag zamolila je ovog iznimnog Norvežanina da nakratko zaviri u njegov osebujan svijet, o čemu je bilo riječi pročitajte u nastavku.

VENIA: Zašto je metal tako popularan u Norveškoj i općenito u Skandinaviji?
MORTEN: Mnogo je metal bendova iz Norveške i općenito iz Skandinavije ali metal glazba je daleko popularnija drugdje, kao u Njemačkoj na primjer, i većem dijelu središnje Europe. Ali tijekom godina sam primijetio kako interes za rock i metal raste u mnogo novijih zemalja. U zemljama koje nikada prije nisu obraćale pažnju na to kad je neki album objavljen.

VENIA: Zato jer je tvoja glazba striktno definirna kao Gothic metal, kako bi ju opisao na način kako ju vidi Morten Veland?
MORTEN: Nikada se nisam previše zabrinjavao oko označavanja moje glazbe ili glazbe drugih. Pretpostavljam da je moja glazba označena kao Gothic metal i to mi je u redu. Kako god mislim da moja glazba sadrži i  mnogo elemenata iz drugih smjerova. Kao primjerice klasične glazbe i elemenata iz nekoliko tipova različitih metal smjerova.

VENIA: Što možeš reći o svom glazbenom zaleđu (bendovi i umjetnici koje slušaš i cijeniš) i svom glazbenom obrazovanju? Kako si se našao u glazbi?
MORTEN: Kupio sam svoju prvu gitaru kada mi je bilo 15 godina i osnovao bend 3 mjeseca kasnije. Odlučili smo svirati ravnu struju rocka, inspiriranu s Guns N’Roses i Mötley Crüe itd. Vrlo brzo počeli smo zvučati više i više kao metal bend pod utjecajem više riff baziranih bendova poput Metallice i sličnih.  Kanije su mi predstavili britansku gothic scenu i bendove poput The Sisters Of Mercy, The Fields Of The Nephilim, The Mission i Nosferatu i tako dalje. Tada sam zaista želio uključiti više gothic elemenata u svoju glazbu, kombinacija metala i gothica doista mi se ukazala odmah i to je ono s čim radim od tada. Uvijek pokušavajući usavršiti stil i uključite više i novih elemenata. Uzeo sam nešto sati gitare u nekoliko mjeseci, ali nije mi se sviđalo da mi netko govori što da sviram i kako da sviram pa sam odustao. Od tada se sam podučavam. Ja sam tip osobe koji voli sam otkrivati stvari rađe nego dati drugima da mi govore. I biti samouk daje ti mnogo individualniji stil po mom mišljenju, nisam želio zvučati potpuno isto kao svi drugi.

VENIA: Tvoja je glazba veliki utjecaj na Gothic metal smjer još od tvojih dana u Tristaniji. Kako misliš da su tvoji bendovi pomakli granice ne samo Gothic metala nego i alterntivne glazbe općenito?
MORTEN: Ovo je pitanje na koje mi je nekako teško odgovoriti. Da budem iskren nemam pojma koliko je moja glazba pomakla bilo koje granice. Iz povratnih informacija koje dobivam očito je da je značila nešto ali siguran sam da su drugi bendovi doprinijeli više od mene.

VENIA: Sa svakim bendom s kojim radiš tvoj zvuk se razvija, postaje razvijeniji i bogatiji. Što te inspirira da radiš s glazbom i istražuješ nove zvukove i ideje?
MORTEN: Život općenito me inspirira, zajedno sa gorućom strasti koju imam za glazbu. Glazbene ideje samo naviru kao rijeka bez kraja. Volio bih da sam imao više vremena realizirati sve svoje ideje.

VENIA: Kakva je priča iza Mortemie? Zašto si je stvorio?
MORTEN: Prije nekoliko godina odlučio sam odvesti Sireniu u melodičnijem smjeru. Kako god još uvijek sam skladao mnogo glazbe u različitim smjerovima i završio sa velikim brojem ideja koje u biti više nisu odgovarale Sirenijinom glazbenom koncpetu. Pa sam bio suočen s dvije opcije, ili da bacim te ideje ili da stvorim novi projekt u kojem tim idejama mogu udahnuti život. Mislio sam da je mnogo tih sklabi predobro da bi ostale nezavršene pa sam odlučio osnovati Mortemiu. Započeo sam raditi sa svim tim idejama koje sam imao i koje se više nisu mogle uklopiti u Sirenijinu glazbu. Zbog toga što su bile suviše kompleksne, preteške ili nisu imali pravi izražaj glazbeno govoreći. To je u osnovi kako je došlo do ideje da osnujem Mortemiu. Definitivno nisam u sukobu sa Sireniom na bilo koji način, zapravo ovih dana radimo na sljedećem Sirenijinom albumu.

VENIA: Što možeš reći o albumu “Misere Mortem” i procesu snimanja jer odsvirao si sve instrumente i producirao album?
MORTEN:
Svirao sam  i programirao sve instrumente na albumu sam. Bio je to vrlo lijep i opušten način rada. Sve instrumente snimio sam u Audio Avenue Studios, što je moj studio ovdje u području Stavanger na jugozapadnoj obali Norveške. Kako sam radio na ovaj način većinu vremena sam u studiju proveo sam. Na taj način mogu se mogu stvarno visoko fokusirati i raditi vrlo efektivno. Osobno vidim mnogo prednosti u tomu da radim sam. Skladanje glazbe stvarno zahtjeva sav tvoj fokus i vještine, i samo imati drugu osobu u istoj sobi već kompromizira moj fous u značenju skladanja. Moje iskustvo mi govori da uvijek dođem do najboljih ideja kada radim sam bez uplitanja. To mi omogućuje da sviram najbolje štomogu i rezultat je također mnogo posvećeniji i osobniji. Jedina pomoć koju sam dobio od drugih bila je od francuskog zbora, to je isti zbor koji se pojavljuje i na Sirenijinim albumima. Mislim da je najzanimljivija stav i najveći izazov s ovim albumom bio tehniči dio sa produciranjem, inžinjeringom i miksanjem. Kako je to prvi album kojeg sam miksao sam nisam imao nikoga tko bi mi pomogao ili dao savjet ili štogod tijekom procesa. Izabirući ovaj način produciranja albuma na neki sam se način prisilio da naučim stvari koje nisam znao ranije. Osjećam da sam izašao jak i mnogo izrastao na ovom albumu, i kao glazbenik i kao inžinjer/producent. I to je upravo ono što sam želio doseći sa ovim albumom.

VENIA: Što je najvažnija stvar o ovom albumu, nešto što svaki fan mora znati? Što inspirira tvoje pjesme?
MORTEN: Album je vjerojatno moj  najosobniji album do sada. Ponosan sam što sam skladao, napisao, aranžirao, projektirao, producirao, miksao i izveo ovaj album sam. Sva pomoć koju sam dobio bila je od francuskog zbora koji je izveo zborske dionice.

VENIA: Kada govoriš/pišeš/pjevaš o  ljudima je li to češće o pojedincima ili o konceptu mase?
MORTEN: Obično je o pojedincima, najčešće moja vlastita iskustva i osobne opservacije života i ljudi koji su mi bliski.

VENIA: Jesi li doista melankoličan i mračan kao tvoje pjesme? I možemo li uopće govoriti o melankoliji i tami?
MORTEN: Mislim da svatko ima svoju melankoličnu stranu, netko tu stranu samo osjeća bližom od drugih. Ja puštam svoju mračniju stranu kroz glazbu i riječi.

VENIA: Većina bi se složla da si jako mlad i već prilično dugo na vrhu jednog glazbenog pravca. Jesi li ikada mogao zamisliti da ćeš dospjeti tako daleko sa svojom glazbom? Što je sljedeće za Mortena Velanda?
MORTEN: Vidio sam mnogo i iskusio mnoge lijepe stvari kroz glazbu. Uvijek sam se nadao da ću postići mnogo pozitivnih strani sa svojom glazbom ali možda sam postigao malo više od onog što sam mislio da je realistično.

VENIA: Na kraju, želiš li nešto dodati? Imaš li poruku za svoje fanove u Hrvatskoj?
MORTEN: Pozdrav mojim fanovima u Hrvatskoj, nadam se da se vidimo uskoro na turneji. Take care and keep on rocking!

VENIA: Hvala ti!

službeni website: www.mortemia.no