Intervju: Ivana Sataić
Foto: Paula Moreia

Moonspell je zasigurno jedan od najdugovječnijih i najcjenjenijih predstavnika dark metala te bend koji je u 20-godišnjoj karijeri svojim specifičnim i jedinstvenim izražajem osvojio srca nekoliko geneacija poklonika mračnog i žestokog zvuka.
Portugalski velikani tame i osjećaja za točno mjesec dana objaviti će svoj novi studijski album ”Alfa Noir / Omega White” o kojem smo ekskluzivno za Venia-Mag porazgovarali za klavijaturistom i gitaristom Pedrom Paixãom.

VENIA: Moonspell će uskoro objaviti novi album “Alpha Noir”. Bi li nam rekao neke detalje o cijeloj ideji ili konceptu albuma ako ga ima?
PEDRO: Zaista nismo započelli sa pisanjem ovog albuma kao konceptualnog, ali znamo da ga uvijek tražimo, eventualno, da nam pruži cijeli smjer glazbe i zvuka. U ovom slučaju, nakon prvih nekoliko pjesama našli smo se sa revolucionarnim osjećajima i i rezolucijama iz unutrašnjeg i vanjskog svijeta. Na neki način to je propaganda pro-individualnosti gdje se svatko od nas mora boriti za svoje zasluženo mjesto na svijetu. Zato smo se dodatno potrudili da nemamo previše harmoničnih linija simultano tako da se poruka može jasno izraziti. Naravno svi elementi koji definiraju Moonspell su tamo, kao i smjer koji je Moonspell zacrtao kroz zadnje uratke.
Moram također spomenuti da Alfa Noir ima i mnogo osobnosti sa ”Omega White” jer možemo svoju atmosferu ostaviti sa strane za svoj vlastiti album. Iako Moonspell uvijek ima drugačije stilove na albumu istina je da sam ja uvijek imao ovakvu namjeru stvaranja albuma kao cjeline. U našoj prošlosti rekao bih da je Irreligious dobar primerj albuma sa istim osobenim zvukom i skladanjem pjesama.

VENIA: Kad ste započeli sa radom na albumu jeste li imali vrlo preciznu sliku konačnog rezultata ili na kraju album slijedi svoj put?
PEDRO: Postoji trenutak kad se to dogodi i bolje da se dogodi na polovini procesa. Vrlo je umjetnički napraviti sve oko koncepta od početka, ali to nije realistično. Trebaš visoku razinu zrelosti da bi napisao glazbu baziranu na jednoj ideji, nadalje je dobro dati svijetu glazbu i dopustiti da se prvi udarci i riffovi pokažu i siguran sam da nakon određenog rada s tim nađemo pravu motivaciju iza njih. Tako da, mi smo balansirani: tražimo preciznu sliku onoga što želimo, ali nikad tomu ne dopustimo da preuzme spontano pisanje.

VENIA: Što ”Alpha Noir” znači i predstavlja?
PEDRO: Mračnu dominaciju. Svatko ju može personalizirati, ja je osobno uzimam kao skupinu buntovničkih principa koje treba slijediti. Ali kada bih u potpunosti mogao opisati riječima ne bih bio tako uključen u nastanak ovih 9 pjesama. One su najbolji izražaj toga.

VENIA: Sa ”Alpha Noir” objaviti ćete i album ”Omega White”. Što možeš reći o tom djelu i gdje je veza između crnog (noir) i bijelog, alfe i omege u ovom slučaju?
PEDRO: Spomenuo sam ranije da ovaj album poboljšava ”Alpha Noir” jer smo jasno razdvojili svoje dvije ekstremne strane. I naravno ”Omega White” je osvojila svoju osobnosti iako smo u početku ove ideje u biti imali jednu pjesmu (”Omega White” pjesmu) koja je odlična pjesma ali nismo je mogli spojiti sa tri ili četiri pjesme koje smo imali za ”Alpha Noir”. ”Omega White” je beskompromisni album koji predstavlja vrlo važnu stranu Moonspella.

VENIA: Još jednom ste radili sa producentom Tue Madsenom, zašto ste ga odabrali za producenta vaših zadnjih albuma, što je najbolji dio u suradnji s njim?
PEDRO: Tuea nam je sugerirao naš manager kada smo snimali za Satanae (ponovna snimanja) i iznenadio nas je sa svojim profesionalizmom, svojom mirnom osobnošću i odličnom radu sa zvukom. On je definitivno moj gospodar jer može snimiti različite stilove i elemente sa kvalitetom i osobnošću. I sve učini lakšim! Mike je snimio bubnjeve s njim u njegovom studiju i onda je došao u Portugal u naš Inferno studio da bi pripremio i sve ostale instrumente i pustio nas da snimimo na svoj način u mnogo više vremena nego što bi to  mogli u unajmljenom studiju.
Moram naglasiti i da je Moonspel uvijek radio sa pre-producentom. U novijoj prošlosti radili smo s Waldom Sorychtom, ovaj put radili smo s mladim Nijemcem Bennyjem Richterom koji je odlični glazbeni aranžer i preproducent. On je uglavnom radio na Alpha Noir ostavljaući neke ideje i za Omega White. Glazbena produkcija je nešto stvarno važno jer ne mijenja samo pjesme nego i zvuk.

VENIA: Kako bi opisao Moonspellov karakteristični zvuk ili/i stil? Što misliš o oznakama poput dark metal, gothic metal ili black metal i gdje vidiš poveznice i granice među njima?
PEDRO: Oznake su potrebne kao reference. Kad se netko buni protiv oznaka to mi je uvijek zabavno jer to je dio komunikacije i pomaže ljudima da zvuk opišu pomoću riječi. Naravno, ponekad se i sam zbunim, na primjer, gothic metal danas uvijek uključuje ženski glas, a ’90.-ih to nije bilo tako. Ali mislim da je to dio evolucije.
U našem slučaju običavam nas okarakterizirati kao dark metal. Razlozi: pijemo iz crnog, poigravamo se sa smrću i flertujemo sa Gothicom. Sve mračno!

VENIA: Što ti znači biti na pozornici? Je li to najbolji dio stvaranja glazbe za glazbenika?
PEDRO: Stvoriti pjsmu iz… ničega je meni uvijek veliki osjećaj. A sviranje uživo je intenzitet unutra. S druge strane, napisati album uvijek je bolan proces, za sve uključene emocije i ega, a sviranje uživo uvijek zahtjeva mnogo vremenske posvećenosti i emotivne kontrole. Tako da su ove dvije stvari neusporedive.

VENIA: Po tvom mišljenju, kakva je pozicija glazbenika u usporedbi sa drugim oblicima umjetnosti?
PEDRO: Gotovo sve je bazirano na onomu što vidimo ili barem ono što vidimo uvijek drugačije utječe na druga osjetila. Glazba ne ovisi o tom. Možeš zatvoriti oči i jednostavno osjećati. Nema druge umjetnosti  koja to može. Plus, glazba nadopunjuje druge umjetnosti od filma do dizajna. Ali ne postoji hijerarhija umjetnosti! Mislim da je svako izražavanje valjano sve dok je iskreno od stvaratelja i dok je tamo netko tko želi primiti njegovu poruku.

VENIA: Prisutni ste na metal sceni 15 godina, što vas tjera naprijed?
PEDRO: Rekao bih naš radni kapacitet i naš stav otvorenih očiju. Nisu svi od nas odlični glazbenici i naš talent ne bi nam bio dovoljan da održimo glave iznad vode (mnogo je talenta svuda uokolo), ali mi puno radimo i  mogu reći da nas to čini drugačijima. Također i činjenica da sam uvijek željan učiti i gledati mngo  koncerata i pokušati nas okružiti sa najboljima bez straha da će nas to minimalizirati već očekujući bolje znanje.
Ne manje važna činjenica je to što netko može reći da Moonspell ima svoj vlastiti zvuk. Za mene je to najvažnija stvar u bilo kojoj umjetničkoj formi: raditi svoju vlastitu stvar, biti osoben.

VENIA: Kada bi mogao odabrati samo jedan, koji trenutak u svojoj karijeri bi opisao kao najvažniji do danas?
PEDRO: Kao što sam rekao, mi smo bend koji puno radi i stvari dolaze kao posljedica. Plus, imam strašno pamćenje i mogu izabrati trenutak. Pa da te ne razljutim evo malog popisa važnih događaja s Moonspellom: potpisivanje za Century Media, rad sa Waldemarom Sorychtom, prva turneja 1995., turneja s Type O Negative 1996., stabilni line up 1997., sviranje na Rock In Rio Lisabon 2004., itd.

VENIA: U Hrvatskoj ste svirali već nekoliko puta. Sjećaš li se tih koncerata, kakve su ti impresije o hrvatskoj publici?
PEDRO: Hrvatska je uvijek bila zavodljiva zemlja sa velikom povijesti i predivnom obalom i pejzažima. Ali sve što smo imali je kontakt sa klubom i ljudima. A to dvoje nam je uvijek stvorilo predivnu atmosferu i stvorilo odličnu kemiju sa bendom.

VENIA: Na kraju, tvoja poruka za Venia-Mag čitatelje.
PEDRO: Dočepajte se našeg novog albuma (novih albuma) i uživajte u njima koliko i ja uživam. I VIDIMO SE USKORO!!

Službeni Facebook: http://www.facebook.com/moonspellband