Intervju: Ivana Sataić  i Darija Šimunov
Asistencija: Lidija Kovač
Foto: www.myspace.com/kyvlen

Kris Kylven u određenim je krugovima u Hrvatskoj najpoznatiji kao nekadašnji bubnjar Killing Jokea. No, Kris Kylven ujedno je i jedan od najboljih electro DJ-eva u Europi, čovjek koji sebe smatra elektoničkim slikarom stalno nastojeći održati live nastupe i različite avant-gardne koncepte. U posljednjih 10 godina Kris Kylven producirao je mnogo albuma i bio uključen u mnogo projekata a na ove je godine nastupio kao jedan od tri DJ-a na Hallowen partyju u Zagrebu. Tom prilikom porazgovarali smo s Krisom za Venia-Mag, provjerite o čemu!

VENIA: U Hrvatskoj si prvi put. Podijeli s nama svoje utiske.
KRIS: Što da kažem? Vrlo lijep grad, jako mi se sviđa grad, stari dio je vrlo zanimljiv i vrlo inspirativan i izgleda lijepo. Podsjeća pomalo na Italiju, više kao stari mediteranski stil, ne sve ali opet u tom stilu. Sviđaju mi se takvi gradovi sa svim tim kućama i crkvama, izgleda lijepo.

VENIA: Široj publici poznat si kao bubnjar Killing Jokea. Koliko je duga tvoja DJ karijera I kako je započela?
KRIS: Bio sam DJ već sa 17 ili 18. DJ-irao sam u malom klubu na jugu Francuske. Puštao sam stari poput Iggyja Popa, znate više rock i pomalo rane elektronike. Ali nakon toga napustio sam DJ-iranje zato što…. ranih 90-ih sam imao dućan u Parizu i bio je to početak techna pa sam uvozio techno ploče. Tako da sam tri dana u tjednu miksao i praktički krenuo od tamo. Onda sam nakon toga prestao i otišao u London i radio nešto techna ili trance ili svejedno i to je došlo kasnije zbog činjenice da si ljudi nisu mogli priuštiti svirku zato što je bila prilično skupa u to vrijeme akda smo to radili zato što je to bilo nešto sa elektroničkim bubnjevima i mnogim drugim stvarima. Tehnički je to bio veći party pa sam odlučio biti DJ. Pitali su me da sviram svoje vlastite stvari ali bilo je dosadno svirati samo svoje stvari zato što sam, naravno, imao mnogo glazbe različitih autora, glazbe koja još nije bila objavljena. To je bilo zanimljivo. I tako je to krenulo, mislim…. ne znam…. prošlo je negdje 10 godina otkada sam počeo puštati na partijima. Imao sam mnogo partija; ne znam… stotine partija. Stotine flyera, rekao sam vam da sačuvam jedan svaki put kad negdje nastupam. Više od 500. Tako je to počelo. Iz činjeice da ljudi nisu mogli platiti nastup pa su me pitali da nastupim kao DJ.

VENIA: Kao DJ-u koje su ti pjesme najzanimljiviej za remix? Imaš li neki poseban kriterij?
KRIS: Moram…. ako ne vidim što mogu napraviti. Ako postoji bend ili pjesma koju ne mogu remixirati, to znam. I neću to napraviti zato što znam da to neću moći. Ponekad sam pogriješio kada sam rekao nekim ljudima: možda mogu napravit remix ove. Sa The 69 Eyes, zapravo, bilo je pet pjesama, dali su mi ih pet i nisam bio u stanju to napraviti na stvarno dobar način a ne želim uništiti original, osobito s bendom. Druga je stvar što želim producirati što je više moguće zato što volim pjesme i jednostavno napravim remix, volim old school stvari koje sam remixirao. Moraju mi se sviđati ili moram vidjeti što mogu napraviti. Ali nemam neki drugi kriterij, to može biti bilo što…. vrsta glazbe ako je osjećam. Ako osjećam pjesmu, to će ići, sve je pitanje osjećaja. Ako osjećaš nešto kad slušaš, to je to.

VENIA: DJ si posvuda u Europi, živio si neko vrijeme u Londonu. Po tvom mišljenju koje su sličnosti i razlike između scena u Parizu, Londonu, Helsinkiju, Budimpešti i Zagrebu?
KRIS: Helsinki je dobar zato što možeš puštati sve. U Finskoj su vrlo otvoreni, na jednom setu mogu svirati rock, break-bit, techno i štogod, sve će proći. U Londonu to treba biti neka vrsta ‘full-long’ ali recimo također više chill out. U Londonu zapravao više u glavnim dvoranama, uživo u glavnim dvoranama ne toliko DJ-iranja tamo. Ali mjesta poput Japana i također Njemačke, oni doista žele cijelo vrijeme, set cijelu noć. Pa ne znam… Budimpešta je bila jako čudna zato što mi nisu dali nikakvu smjernicu kakav će party biti pa sam pokušavao otkriti što su ljudi htjeli i oočeo sam sa više gothic rock stvari ali to nije baš prolazilo pa sam onda prešao na neku vrstu electro klase i stvari poput toga ali ni to baš nije prolazilo pa sam počeo sa EBM-om, old school EBM-om, više elektronskim zvukom poput ovog kakav sam puštao ovdje, to je dobro prošlo. Nisam znao jer oni tamo govore o Gothic partiju, Gothic i EBM su prilično različiti, to su različite stvari. Ali mislim da sada nova generacija to svrstava zajedno i ne mogu znati razliku između ovog dvoje ali postoji velika razlika pa kada sam pitao tipa koji je bio organizator kakav je party, što da puštam on je rekao: “Ne znam, puštaj što hoćeš”, pa nisam znao mnogo. Ali on je znao zato što je DJ od tamo koji je puštao nakon mene puštao stirkno elektoronske stvari i ja sammogao to napraviti jako dobro da sam svirao samo elektroniku.

VENIA: Surađivao si sa The 69 Eyes na albumima “Paris Kills” i “Devils”. Kako je raditi s njima i možemo li očekivati neki drugi aspekt suradnje?
KRIS: Stvar je u tome što sam za “Paris Kills” napravio tri remixa “Stigmate”. Oni su to prilično dobro iskoristili jer jedan od tih remixeva je bio nešto poput filmske stvari pa su ga upotrijebili na početku svojih koncerata i na DVD meniju i remixevi prolaze jako dobro zato što su licencirani svugdje. Kad su počeli radit “Devils” posudili su mi tih pet pjesama, zato što im se sviđa što sam napravio sa “Stigmata” remixevima i rekli su: imamo pjesmu “Sister of Charity”…. zamolili su me da napravim, da ju probam programiratili ili štogod. Pa i jesam, sve violine i sve te stvari i idea je zapravo mix poput Enigme zato što to i je, kad čuješ pjesmu sa violinom i gregorijanskim vokalima i svime, sve to dolazi od Enigme. Od tuda sam izvukao ideju. To je nešto što s njima nema veze ali ipak ide. I bio je tamo bit iz “Justify My Love” – Madonna, tamo sam našao ideju, znate i to funkcionira jako dobro.
Išao sam u Japan, oni su govorili da bi mi dali neko autorsko pravo, ja sam bio na turneji pa sam novost primio kad sam se vratio da sam se izgubio se na omotu albuma koji sam dobio mjesec dana nakon partija u povodu objavljivanja. Rekao sam: ‘Ok, neću više biti uključen u originalne pjesme. Mogu raditi remixeve ali ne želim više raditi originalne pjesme jer to nije baš bilo fer. Ali kako god, nisam želio započeti rat, jdnostavno sam pustio. Ali stvar je sljedeća, biti ću uključen samo u remixeve i ništa više sa originalnim stvarima zbog toga. Nisam uključen u proces albuma. Samo sam otišao u studio nekoliko puta i otpjevao neke back vokale, to je sve.

VENIA: Govoreći o tvojoj suradnji sa The 69 Eyes, što nam možeš reći o svom bendu/projektu sa Archzijem i Janom iz Amorphisa? Zanimljivo je vidjeti rock momke poput Archziea i Jana u elektronskom projektu.
KRIS: Jan je moj stari prijatelj; mislim, četiri sam remixa napravio s njim. S Janom. S njim sam miksao i sve pa je znao sve te stvari i u elektronskoj je glazbi. Jan, bubnjar Amorphisa. Ima side project sa tim prilično progresivnijim rock miksom sa elektronikom ili break beatovima ili čime god. Ima mnogo različith projekata. I Archzie. Došao je svirati u moj stan puno puta i zapravo voli svirati na vrhu electro stvari zato što voli toliko različith vrsta bendova. Mislim da je Archzie bio…. mislim za sada bi bilo u redu raditi tu DJ bend stvar, to je ono što smo namjeravali raditi, ali mislim da je Archzie bio, prošli put kad sam ga vidio bio je zainteresiraniji za napraviti pravi bend gdje možemo napraviti pravu elekronsku stvar. Ne remixeve nego svoje vlastite pjesme. To je dobro zato što ionako želim osnovati svoj vlastiti bend. Ti su ljudi vrlo otvoreni; Archzie je vrlo otvoren sa elektronikom pa to nije veliki problem zato što oni znaju što ja radim.

VENIA: Rođen si u Francuskoj, imaš egzotične korijene i živiš u Finskoj. Koje jezike govoriš?
KRIS: Francuski i loš engleski.

VENIA: Je li moguće u glazbenoj industiji imati dobre prijatelje i kako se nosiš sa svim novim licima koje susrećeš svaki dan?
KRIS: Da. Dobro se nosim s ljudima pa nemam problema. Sigurno je da u glazbenoj industriji postoje ljudi s kojima ne razgovaram ili štogod ali stvar je u tome… mislim da je Finska prilično dobra za to zato to, zapravo, svi momci vise u istim barovima ili tako nešto pa… Finci mrze kad ne razgovaraš s njima ili nešto tako pa se jednostavno družiš s ljudima.

VENIA: U Hrvatskoj ponekad postoje jake negativne tenzije između onih koji preferiraju electro glazbu i onih koji su orijentirani stiktno post punku i old school Gothicu. Ti uspijevaš balansirati izmešu. Kako gledaš na scenu, razdvajaš li ju?
KRIS: EBM glazbu možeš staviti u “Terminator”. Ako ju staviš u film “Terminator” jako dobro funkcionirali. Ali stavi tu glazbu u “Vranu”. Ne funkcionira. Pa, glazba koju možeš staviti u “Vranu” je Gothic. Glazba koju možeš staviti u “Terminator” je cyber/ebm. To je način na koji to možeš objasniti. Mislim da su filmovi dobar primjer. Vrlo je teško staviti EBM u Gothic stvar. Ja sam gotičar u srcu i volim EBM pa nemam problema s tim.

VENIA: Reci nam ukratko nešto o svojim drugim aktualnim glazbenim projektima.
KRIS: I have this Kris Kylven & Syb-Sonic chill-out side project. Više donosi staru world glazbu, različite stvari iz različitih zemalja poput plemena ili čega god. I… to je bio stari koncept mix sa elektronikom, nešto duboka šuma poput onoga što je Enigma radila ali mračnije sa dužim pjesmama, oko 10-12 minuta. Sada su me pitali za album i mislim da će sljedeći biti sa više ženskih vokala i stvari poput toga. Možda komercijalnije ali ipak sa istim pristupom i možda sa čišćim vokalima i još sjajnije, znaš. Zatim imam ovaj projekt Dismoto, jedan pjevač iz Danske, u kontaku smo preko Neta 6 godina ili tako nešto i pokušali smo raditi zajedno ali to je bilo teško zato što je on u Danskoj. Poslao mi je svoje fileove i ne znam, pjesme koje sam imao bile su više instrumentalne, nastale su da budu instrumentali jer kad smo dodali vokale bilo je ok ali u neku ruku teško da bi zaista išlo zajedno. Zatim smo imali mnogo prostora i ponovo smo razgovarali i poslao mi je neke fileove elektro/techno projekta i ista stvar nije išla nikamo. Ove smo se godine ponovo našli na Netu i ja sam mu poslao 5 mojih demo snimki, on je meni poslao vokale, na kraju je bilo stvarno dobro, jako lijepo. Pa sam odlučio otići završiti album s njim. Biti će to zanimljiva industrial/elctro stvar i jedna od stvari koju sam htio napraviti u jednom od side projekata. Svaki projekt koji pokušavam ostvariti je nešto što mi se sviđa, neki stil koji mi se sviđa i pokušavam, kao dijete, imati to za sebe i napraviti na pravi način, to je stvarno uzbudljivo. To je nešto što zaista volimo, glazbu, ona je kao naša osobna stvar. Sve je prilično otvoreno. Možda možemo odsvirati koncerte. On je dobar bubnjar, remiksira također svoje vlastite stvari. Radi vrlo različite vrste projekata od vrste vrlo čudnog bluesa do… producira hip-hop bendove i electro. Ima pjevača Francuza, to je stvarno dobro. Sve što producira je vrlo zanimljivo. Zatim ću imati taj projekt sa svojim bendom. Promoterima će biti teško bokirati nas ali imati ću svoj bend. Ne znam još ime, ali to je projekt.

VENIA: Kako ti se svidio nastup ovdje? Je li bio onakav kakav si očekivao?
KRIS: Bilo je lijepo, svidjelo mi se, da. Ljudi su stvarno bili u tome. Ne znam, ondje su bila dva partija, rock stvar i EBM stil. Ali bilo je jako dobro. Mislim, uvijek je tako kad negdje nastupaš prvi put. Drugi put kad dođeš ovdje sve je veće. Kao u Japanu, prvi put nastupaš u ne tako velikim prostorima ali drugi put nastupaš pred 5000 ljudi. Ali ljudi ovdje su se kretali na glazbu, ja sam najsretniji ako mogu natjerati ljude da plešu. Mislim da je problem ovdje što zapravo ne znaju što se sve događa vani. Ljudi ovdje nisu navikli vidjeti nekoga tko drugačije izgleda, osobito frizuru i odjeću. Pomalo su šokirani. Ali to je čudno, kao u Francuskoj krajem 80-ih. I s glazbom, zapravo ne znaju kako to ide. Jer vani ako si angažiran kao DJ moraš svirati kao DJ, nisi plaćen da samo puštaš pjesme, moraš zadržati ljude na plesnom podiju cijelo vrijeme. Inače si mrtav. Zapravo, ako pustiš krivu pjesmu mrtav si. Tako to ide. Ja sam navikao na druge stvari pa sam puštao tu neku vrstu techno stvari i za to treba vremena da bi se naučilo, ne tako komercijalno jer je momak koji je puštao prije mene puštao tu vrstu komercijalnih stvari. Ja sam pokušao napraviti mjesta za nešto drugo, dance floor party.

VENIA: Na kraju, slijedimo cliché, imaš li poruku za ljude koji će čitati ovaj intervju?
KRIS: Bilo je lijepo nastupiti i stvarno se nadam da ću se vratiti i možda puštati duže ili imati više vremena da ljude povedem na putovanje kroz set, kroz glazbu i naučim ih više stvari. To bi bilo super. Ali dobro sam se proveo i zabavio, ljudi su stvarno coo.

VENIA: A kako si zadovoljan “dadiljama”?
KRIS: Misliš one dvije lude? Dobro su odradile dadiljanje, jako dobro (svi se smiju)
VENIA: Bi li ih preporučio drugima?
KRIS: Da, definitivno. Jako dobar tretman.

službenai myspace: www.myspace.com/kylven