Intervju: Maja Trstenjak
Foto: promo

Fanthrash dolaze iz Poljske i sviraju thrash metal. Bend je osnovan 1986. godine te nakon kratkog djelovanja prestao sa radom i opet se oformio 2007. godine. Za Venia-Mag imali smo zadovoljstvo porazgovarati sa gitaristom Gregom ne samo o Fanthrashu nego i o sceni u Poljskoj koja je, složiti ćete se, tako slična našoj domaćoj. Obratite pažnju!

VENIA: Molim te predstavi svoj bend našim čitateljima.
GREG: Pozdrav svim metal manijacima u Hrvatskoj. Zovem se Greg, guitarist sam i autor tekstova u poljskom bendu FANTRASH. Bend čine preostali članovi: Mary (bas), Less (vokal), Pilate (glavna gitara) i Radd (bubnjevi). Bend je osnovan u staro vrijeme kada je komunizam još vladao našom zemljom, 1986. da budem precizan. Nakon nekoliko godina aktivnosti i nekoliko demo snimki bend je nakratko suspendiran i to „kratko“ je potrajalo do 2007. Tada je bend opet počeo svirati, nastupati i pripremati materijal za novi album.

VENIA: Opiši vaš album „Duality Of Things“.
GREG: To je teško pitanje, ha ha ha. Kada bih morao u detalj opisati naše voljeno dijete, album ”Duality of Things” to bi trajalo cijeli intervju i izmorilo vaše čitatelje do smrti. Ali da pokušam. Album ”Duality of Things” je naš pravi debi, prvi LP u našoj povijesti. Na njemu se nalazi novi materijal, nove skladbe iz vremena otkada se bend opet okupio 2007. Samo je jedna pjesma iz 80.-ih, vremena predivnog za metal glazbu: Aggressor. Napisana je oko 1986./87. i nanovo je aranžirana za ovaj album. Pogledajte popis pjesmaa na albumu ”Duality of Things”:

FANTHRASH – „DUALITY OF THINGS“ LP / 2011
01. Intro
02. Allocation Of The Soul
03. Aggressor
04. Forced
05. Duality Of Things
06. Under The Open Sky
07. Trauma Despotic
08. Green Tattoo
09. Lizard Skeleton
10. Toxic Mind
11. Domino
12. Rita From The Hills

Ne bih želio opisivati samu glazbu i pojedine pjesme. Trebate ih samo poslušati puno puta kako bi stvorili mišljenje o našem radu. Neka glazba govori. Mogu samo dodati da smo grafiku za album napravili sami, ja i naš sveobuhvatni talent, pjevač Less.

VENIA: Kako je prošlo snimanje albuma?
GREG: Snimili smo ga u TZAR STUDIO koji pripada našem prijatelju Czareko Sochi koji je ujedno i koproducent albuma „Duality of Things“. Najveći dio albuma snimili smo 2010. Cijeli se proces razvukao u vremenu jer smo tijekom snimanja još uvijek mijenjali aranžmane, konstrukcije pjesama, a dvije pjesme, ”Allocation of the Soul” i ”Green Tattoo” skladane su u to vrijeme. Nije nam se žurilo. Znali smo da će ovaj album biti naša posjetnica, referenca na sav naš rad. Znali smo da će „DoT“  biti najbolji: pjesme, tekstovi, zvuk. I najmanji detalj morao je biti savršen i nadam se da smo uspjeli. Shvatili smo da na kraju nismo ništa nikomu trebali dokazati i jedina stvar koju je trebalo napraviti je snimiti najbolji mogući album i onda će se glazba sama braniti. Nismo željeli ići prečacem dok smo radili na „DoT“ ni kada je riječ o zvuku pa smo odlučili vjerovati Jocke Slogu iz FEAR AND LOATHING STUDIOS u Švedsj s miksanjem i masteriranjem albuma. Naposlijetku, on je radio za tako poznate bendove poput Meshuggah, a i sam svira klavijature u Clawfinger.

VENIA: Koja ti je najdraža pjesma na albumu i zašto?
GREG: Pitala si me stvarno teško pitanje na koje nema dobrog odgovora (ha ha ha). Normalno je da voliš svu svoju djecu. Ali ok, da pokušam. Moji favoriti na albumu mijenjali su se ne samo tijekom snimanja neko i poslije, kad je album već izašao. Trenutno mi je naslovna pjesma „Duality of Things“ najbliža srcu. Mislim da ta skladba trenutno najbolje reflektira duh našeg benda i predstavlja najbolju produkciju. Dvije pjesme, „Under the Open Sky“ i „Rita From the Hills“ su mi također bliske srcu, ali na kraju, svaka pjesma mi je jako važna, kako glazbeno tako i tekstualno. I nema šanse da neću spomenuti i skladbu našeg gitarista Wojteka Pilata (Pilate) „Lizard Skeleton“ koja je jedini instrumental na albumu.

VENIA: Kako nastaje tipična Fanthrash pjesma?
GREG: Ne postoji nešto kao tipična FANTHRASH pjesma. Nastojimo si ne postaviti nikakve okvire kada je riječ o stvaranju glazbe. Svaki glazbenik doprinosi sa svojim najdražim zvucima, fascinacijama i glazbenom inspiracijom. Za mene – budući da ne mogu govoriti o ostalima –  ja obično počinjem od osnovnih riffova na kojima je stvoren kostur skladbe. Tako polako počinjem graditi cijelu skladbu oko te konstrukcije. Ugođaj pjesme je njezina duša. Istovremeno pišem i tekst. Ali ima i slučajeva kada prvo nastaje tekst,a  kasnije glazba. Sve ovisi o inspiraciji i kreativnom impulsu, a ne o obavezi raditi po određenim naredbama.

VENIA: Što vas inspirira? Koje bendove bi naveo kao najutjecajnije na vaš rad?
GREG: Pitaš me što je to što nas inspirira. Odgovor je sve: život i umjetnost. Glazba gotovo svake vrste nas inspirira, stvarnost oko nas, dobri i loši događaji ostavljaju trag u tekstovima… A što se tiče glazbene inspriacije svatko od nas navesti će svoju listu bendova i albuma i onda bi čitatelji umrli od dosade. Imamo vrlo različite ukuse u bendu: od jazza i progresivne koje fasciniraju našeg gitaista Pilatea i bendova poput Dream Theater do thrash metala, od old school-a iz 80-ih poput Slayer, Destruction, Exodus, Testament, Overkill i Metallica preko Vovido, Mekong Delta, Death, Atheist, Sadus i Cynic do novijih bendova poput Lamb Of God, Mastodon i Meshuggah kojeg sam već spomenuo. Zanima nas i death metal scena i bendovi poput Immolation ili Asphyx kao i novi deathcore i groove bendovi poput Protest The Hero ili Born ili Osiris. Svi ovi bendovi, i mnogo drugih, koji mogu biti daleko od metal glazbe , utjecali su na našu produkciju i vjerujem da to tako treba biti. Glazba treba biti stvarana bez ikakvih granica kako su to pokazali TOOL prije nešto godina sa svojim vizonarskim i svevremenskim albumom “Ænima“.

VENIA: Osnovani ste 1986. Što se otada promijenilo?
GREG: Pa, što se promijenilo? Sve se promijenilo i uopće ništa. Sistem se promijenio u Poljskoj i sada imamo dugo željenu demokraciju i slobodno tržište. Imamo pristup svim dobrima i postali smo konzumenti velikih međunarodnih korporacija. Sve bi trebalo biti divno i krasno, ali nije tako. Ljudskost se izgubila negdje u procesu.
Zahvaljujući pristupu informacijama, zahvaljujući internetu, svijet je preplavljem medijskim smećem. Naravno, sve moderne tehnologije su jednostavno cool, ali ne znaju svi kako se mudro sa njima služiti. Nažalost, sve češće prestajemo biti ljudska bića i postajemo pasivni konzumenti.
Što se tiče glazbe i sptoova, tehnologija je dosegla novu razinu o kojoj prije nismo mogli ni sanjati. Ali sa svim tim, umjetnik će uvijek ostati najvažniji faktor, znoj na pozornici i zahtjev publike za još. Tako bi trebalo biti i nadam se da te emocije neće zamijeniti virutalni svijet.

VENIA: Što misliš o metal sceni u Poljskoj?
GREG: Mislim da je poljska metal scena dobra i dobro prezentirana međunarodno od bendova poput Behemoth, Vader, Decapitated ili Hate. Mnogo je stvarno dobrih bendova koji sviraju na visokom nivou. Publika u Poljskoj je fantastična, posvećena glazbi i uglavnom su ludi za metalom. Ono što nedostaje ovdje je novac, velike booking agencije i koncertni agenti koji bi bili zainteresirani za nove bendove koji obećavaju. U svijetu je mnogo odličnih glazbenika i predivne publike. Ono što nedostaje je tzv. „glazbeno tržište“ u kojemu se ulaže mnogo nvoca i gdje postoji interes za nove bendove i organizaciju koncerata. To je rezultat toga da smo relativno siromašno društvo. Cijela bi stvar bila mnogo bolja kada metal fan ne bi morao birti hoće li kupiti kartu za koncert ili platiti račune. Poljska metal scena u cijelini nije uopće loša samo zbog strastvenih ljudi koji rade sve sami kako promovirali i podržali na najbolji mogući način. 

VENIA: Što je potrebno metal bendu da uspije u Poljskoj?
GREG: Osim dobre glazbe – što je očito – potrebni su sponzori, glazbeni promoteri i booking agencije, nešto o čemu sam ranije govorio. Nažalost, samo je nekoliko kompanija u Poljskoj koje su uglavnom zainteresirane za promociju već establiranih umjetnika. Često se događa da je bend lokalno poznat, ali teško pronalazi put izaći na nacionalnu pozornicu. Tomu je uzrok nedostatak novca, novca koji bi se trebao uložiti u metal scenu. No tu je i nedostatak profesionalaca koji bi preuzeli svoje dužnosti ozbiljno i tretirali glazbenike i umjetnike, koncerte i fanove, kao veliki potencijal koji bi sa dostojnom organizacijom mogao donijeti mnogo novca svima uključenima u ovaj posao. Nažalost, sve češće moram zaključiti da nikoga u Poljskoj nije brga. I tako, uz nekoliko iznimki, poljski bendovi ne mogu doći na međunarodnu scenu.

VENIA: Kakva je budućnost Fanthrasha?
GREG: Samo je svijetla budućnost pred nama (ha ha ha). Moramo uspjeti. Ne dopuštam drugačije razmišljanje. Na vrijeme smo počeli ostvarivati svoj plan. Objavili smo album u zapadnoj Europi za britansku kompaniju Rising Records. Novo izdanje albuma će se pojaviti na poljskom tržištu ove godine. Počeli smo svoju prvu turneju u zemlji u proljeće i odsvirali ukupno 13 koncerata. Počeli smo raditi na novom albumu kojeg planiramo snimiti sljedeće godine, nekad u proljeće 2013. U jednoj riejči, idemo naprijed i pripada nam budućnost.

VENIA: Na kraju, toja poruka za čitatelje Venia-Maga?
GREG: Želio bih pozdraviti sve čitatelje Venia-maga i sve fanvoe metala u prekrasnoj Hrvatskoj. Kupite i slušajte naš album „Duality of Things“, posjetite naš website i Myspace gdje možete naći novosti o našem bendu. Sanjamo jednoga dana svirati za sve manijake u Hrvatskoj. Možda će se pronaći promoter koji će željeti pozvati FANTHRASH u Hrvatsku. Bez obzira gdje živimo podržimo jedni druge, cijelu metal scenu, underground i afirmiranu, jer bez nje bi svijet bio tužnije mjesto.

http://www.fanthrash.com/

http://www.myspace.com/fanthrashband

http://www.facebook.com/pages/Fanthrash/298168890254167

http://www.risingrecords.org/