Intervju: Ivana Sataić
Foto: Christian Death

Christan Death, američki velikani pravca koji se naziva deathrock na europskom se kontinentu smatraju brojem jedan Goth bendom, rame uz rame s Britancima The Sisters Of Mercy. Unatoč tomu što su zbog samog naziva benda često izloženi kriticizmu i nerazumijevanju, Christian Death tijekom gotovo 30 godina na sceni ističu se slobodoumnim idejama i respektiranjem ljudskog instinkta koji stoji u suprotnosti sa stegom i nametanjem.
Njihov kultni album “Ashes” objavljen 1984. godine u rujnu je doživio rezidanje, a Christian Death 24. nam siječnja, kao pratnja Fincima The 69 Eyes, dolazi u zagrebački Boogaloo.  Tim povodom razgovarali smo sa Valorom, pjevačem i gitaristom benda.

VENIA: Tijekom godina, neovisno činjenicama, Christian Death postao je sinonim za Gothic rock pokret. Tijekom gotovo tri desetljeća postojanja bend je prošao kroz mnoge promjene članova benda i stilova. Kako vidiš evoluciju Christian Deatha?
VALOR: Uvijek sam smatrao Christian Death kao umjetnost samu po sebi, kao da nema veze s ljudima. Christian Death je o teoriji i o svim porukama i pokušava biti alternativa onomu što ljudi misle o stvarima u svijetu. Želio bih reći da je to novi oblik umjetnosti koji se nastavlja razvijati, koji dovodi nove ljude. Možda će moji unuci biti u Christian Death i pridonijeti nečem drugačijem.

VENIA: Ime Christian Death aludira na moguća antikršćanska uvjerenja pa je izloženo kriticizmu i nerazumijevanju. Reci mi nešto o značenju Christian Death, radi li se o antikršćanskim vjerovanjima, simbolu nevjernosti ili nečem trećem?
VALOR: Pa originalno to je bila igra riječi, nije to bio moj koncept. Meni Christian Death znači nešto povezano sa vrlo snažnim i provokativnim, u značenju da je Kršćanstvo bila najmoćnija religija koja je utjecala na svijet. To je ultimativna enigma da je Kršćanstvo imalo utjecaj na svijet u kojem živim što je zapadnjački svijet. I prisiljava svijet u kojem danas živim, a to je ono što je Kršćanstvo radilo tijekom 1500 godina od vremena Cara Konstantina koje je promijenilo način na koji su ljudi živjeli, promijenilo je ljudske živote, po mom mišljenju, na vrlo bezdušan i okrutan način, vrlo sebičan i vrlo neuk. Nitko, koliko znam, s kim sam radio nije bio potpuno protiv vjerovanja. Ljudi mogu vjerovati u koju god religiju žele pa tako i u Kršćanstvo. Ne radi se o tome da je protiv ljudi koji vjeruju u Kršćanstvo. Protiv je organizacije i korupcije iza organizacije, iza toga kako je religija došla u dio Zapadne Europe. Nemamo problema i ne mrzimo ljude koji vjeruju u Kršćanstvo i koji vjeruju u Isusa. Ne poričemo da je Isus postojao ali imamo ozbiljnih problema sa interpretacijom onoga što je napisano u Bibliji i kako je Biblija sastavljena od strane rimskih vlasti i kako ljudi danas tumače nešto što je iskvareno od početka.

VENIA: Koncept vašeg aktualnog albuma „American Inquisition“ su i teorije zavjere i politika Georgea Busha. Sada se politička slika u Sjedinjenim Državama promijenila jer predsjednik je Barack Obama. Kakvi su tvoji pogledi na trenutnu političku klimu u Americi?
VALOR: Zapravo, ništa se nije promijenilo. Samo je omot knjige drugačiji. Sve unutar knjige ostalo je isto. Barack Obama šalje 30 000 vojnika u Afganistan. Po mom mišljenju rat nije zaustavljen, rat se nastavlja i apsolutno nema promjene. Jedino što se promijenilo je površinska politika da bi ljude razveselila, znaš, da im da malo više osiguranja za njihove medicinske tretmane i ponudi ljudima mrkve, malo govorancije o nekoj vrsti promjene ali zapravo ništa se nije promijenilo. Možda čovjek nije bijelac iz Texasa neto crnac iz, ne znam zapravo odakle je on, s Havaja. Radi se samo o načinu da uvjeriš ljude da misle da se nešto promijenilo, slogan je bio „Da možemo, učinimo promjenu“. Ali ništa se nije promijenilo. Samo male stvari.

VENIA: Nedavno je izašlo re-izdanje vašeg odavno kultnog albuma „Ashes“ znanog po apokaliptičnoj viziji hladne i mračne budućnosti. Slijedeći činjenicu da je „Ashes“ vaš treći album, postoji li skrivena poruka ili značenje iza reizdanja možda čak povezana i sa istim temama o kojima govorite na „American Inquisition“?
VALOR: Pa, Catastrophe Ballet stvarno je ono gdje sam ušao u sliku. Bilo je to prije Ashes. I od Catastrophe Ballet bio je to nastavak koncepta koji sam imao u glavi otkad su mi kao djetetu govorili o Nostradamusu i o kraju svijeta 1999. Shvatio sam to kao nešto ozbiljno i da neću moći postati starac, da ću umrijeti do 1999 i mislio sam da ću biti ovdje na kraju svijeta. To je ono kako drugi ljudi tumače Nostradamusovo proročanstvo. Sada sam došao do toga da saznajem da ljudi govore o 2012. i to je uistinu bazirano na istim stvarima o kojima je govorio Nostradamus. Tako da sve ovisi o tvojoj interpretaciji i tomu kako vidiš proročanstvo. Tako da su Catastrophe Ballet i Ashes oboje bili nastavak onoga što sam radio u svom bendu prije Christian Death, Pompei ’99 a govorimo o konceptu 1999. Također ga povezujem sa time kako je uništena bol, istom vrstom katastrofa. I zato je Catastrophe Ballet. A Ashes je gledao u mračnu budućnost misleći da to nije kraj svijeta, a ono što je ostalo nije jako lijepo. I to je isto kao što  ljudi sada gledaju na 2012, nebitno radi li se o tomu da Planet X dolazi na planet, mijenjaju gravitacije, promjeni klime, nuklearnom ratu. Ljudi dolazi sa svim tim teorijama, konceptima. Ali za mene, proveo sam toliko mnogo vremena posvećujući strahu svom životu mračnoj budućnosti i onda kada se ništa nije dogodilo 1999. obećao sam si da ću uništiti strah i uživati u vremenu koliko god da ga je preostalo. A sve o Christian Death je više-manje bazirano na tom neobičnom konceptu.

VENIA: Na sceni si gotovo 30 godina. Gdje nalaziš nove izazove za bavljenje glazbom i je li ti ih teško pronaći?
VALOR: Ne. Jer osjećam se kao vodoskok. Voda uvijek pada i vrlo je jednostavno pisati pjesme, samo je pitanje koliko ću vremena uzeti i stvoriti nešto za što osjećam da će biti neka vrsta doprinosa onomu što ljudi misle. To je težak dio, stvoriti nešto i raditi to na način da osjećaš da pridonosiš nečime hladnoći planeta. *smijeh*

VENIA: Vaša je glazba utjecala na mnoge poprilično popularne bendove sa moderne alternativne scene, kako se osjećaš zbog toga i što misliš o tomu? Neki ljudi misle da ste utjecali i na umjetnike kao što je primjerice Marilyn Manson.
VALOR: Točno. Čak… dolazimo u Zagreb sa The 69 Eyes i to je još jedan primjer utjecaja na bendove.
VENIA: Da, i to bi bilo moje sljedeće pitanje. *smijeh*
VALOR: *smijeh* Ok, oprosti. Izostaviti ću to. *smijeh* No onda pretpostavljam da bi odgovor na tvoje pitanje bio da osjećam da radim… mora biti da radim nešto dobro. Mora biti… kao što sam rekao, želim doprinijeti tomu da ljudi razmišljaju o svijetu, želim da ljudi razmotre sve mogućnosti zašto smo ovdje i kako učiniti ono što je pozitivna stvar. I pretpostavljam da svi ti ljudi kažu da su pod utjecajem onoga što smo napravili. Zbog toga osjećam da sam na pravom putu.

VENIA: Pa recimo sada nekoliko riječi o The 69 Eyes. Kao što si već spomenuo jedan su od bendova koje ste inspirirali (imaju čak i pjesmu Christina Death posvećenu vašem bendu). U siječnju dolazite s njima u Hrvatsku. Što misliš o bendu, koliko si informiran o njihovom radu i kako to da ćete biti na zajedničkoj turneji?
VALOR: Sreli smo se… svirali smo zajedno u Nizozemskoj prošle godine i od onda se dopisujem s Jyrkijem. Razgovarali smo o tome kako bi bila dobra ideja da odsviramo neke koncerte zajedno. Možda oni u Sjevernoj Americi žele svirati prije nas ili možda možemo odsvirati neke koncerte zajedno u Europi, a ovo je prva prilika gdje smo i jedn i drugi slobodni i možemo raditi zajedno pa… evo nas.

VENIA: Ovo te moram pitati jer smo tijekom proteklih tjedana nekoliko puta čuli to pitanje pa, kako to da su Christian Death predgrupa The 69 Eyes a nije obrnuto?
VALOR: Zato… mnogo je stvari uključeno i zapravo imamo nekih problema oko politike oko turneje, da budem iskren. A bendovi s time nemaju ništa, to je stvarno stvar izdavačkih kuća i managementa. Mi ćemo ići na južnoameričku turneju i ne vjerujem da su oni bili tamo i može biti da će svirati tamo s nama. I ići ćemo u Australiju i… To je tako da mi ogrebemo leđa njihovih koncerata i oni naših. U osnovi, mi surađujemo na svoj vlastiti način.
VENIA: Da, razumijem te. I mislim da je odlično imati vas sve na istoj turneji jer imate mnogo toga zajedničkoga, a istovremeno ste totalno drugačiji. Pitala sam te ovo jer ljudi uvijek uspoređuju na način da su Christian Death mnogo važniji za scenu od The 69 Eyes. Kako god, to je činjenica ali…
VALOR: Da, ali znaš… u isto vrijeme to je ono kako želimo proširiti svoju publiku. I ne mislim da tko god od ljudi dođe na The 69 Eyes koncert neće doći na Christian Death. Zato mislimo da je ovo dobar način za nas da dosegnemo novu publiku, ljude koji će malo otvoriti oči za nešto drugačije. Na isti način The 69 Eyes žele pridobiti Christian Deathovu publiku.

VENIA: Vi ste ovdje bili već nekoliko puta. Što misliš o zemlji i ako si uspio naučiti ponešto o ljudima i kulturi ovdje možeš li usporediti Hrvatsku sa drugim europskim zemljama ili čak Amerikom?
VALOR: Zapravo mislim da se Hrvatska izdvaja u mom umu kao vrlo jedinstvena zemlja. Nijedna zemlja u Europi nije kao Amerika. Amerika je drugačija konceptualno, sveukupno je drugačiji mentalitet. Jedina stvar koje je slična između bilo čega u Europi i Amerike je emocionalizam. Mislim da je u Hrvatskoj više karakteristika klasičnog europskog osjećaja, osobito otkad je komunizam, otkad se Jugoslavija raspala. Otkrio sam da Hrvatska sada pokušava sakupiti neke klasične osjećaje koje je imala prije II. Svjetskog rata i vratiti ponešto od kulture koja je bila ondje. Otkrio sam to i nalazim to cijelo vrijeme. Volim to. Ljudi sa kojima sam razgovarao također imaju drugačiji koncept onoga što je postojalo prije zato što su imali toliko nevolja i različitih problema sa ratom i tim stvarima i drugačije gledaju na stvari od ljudi u Zapadnoj Europi. Mislim da su snažniji i koloričniji ljudi. Prošli put kad smo bili u Zagrebu razgovarao sam sa čovjekom koji mi je rekao kako mu je bilo teško gledati kako mu otac umire u ratu, ljudi u Zapadnoj Europi to nemaju. Također ni kultura nije komercijalizirana. I to mi se sviđa.

VENIA: I na kraju, imaš li poruku koju bi želio poslati svojim fanovima ovdje?
VALOR: Moja poruka je, kao što kažem u glazbi, uvijek otvorite oči, uvijek pitajte svako pitanje na koje želite pronaći odgovore i odgovorite na pitanja, upitajte odgovor.

službena web stranica: www.christiandeath.com