Intervju i foto: Ivana Sataić

Christian Death nazivani su brojem jedan Goth bendom na svijetu ili čak bogovima Gothica. Zanimljivo je to da se bend nikada nije smatrao Goth, sebe su opisali kao istaživače neistraženih zvukova i emocija a od svojih početaka do danas bend pozornost plijeni ne samo svojim, za neke, kontroverznim pjesmama već generalno idejama o slobodumlju i respekritarnju ljudskog instinkta koji se protivi bilo kakvoj stezi ili nametnutom. O svemu ovomu, netom nakon zagrebačkog koncerta 15. svibnja 2008. porazgovarali smo s Valorom, središnjom osobnosti benda.

VENIA:  Voljela bih započeti sa stvarima o kojima ljudi govore sa različitih stajališta već godinama pa mislim da bi bilo zanimljivo dobiti i tvoje stajalište. Ako govorimo o počecima Christian Deatha, s jedne strane postojala je Gothic scena ovdje u Europi, a s druge Deathrock scnea u SAD-u…
VALOR: Ljudi to misle ali ne. Jer kad smo počeli nije bilo takve stvari kao Gothic rock s druge strane Atlantika. Radili smo nešto totalno novo.
VENIA: Upravo sam to željela čuti od tebe. Jer ono što ljudi obično misle je ta stvar o Gothic pokretu ovdje i Deathrock pokretu s druge strane Atlantika a to nije uvijek točno.
VALOR: Ne, nije bilo takve stvari. Zapravo, sa Gothicom, nije nastao do…. kraja 80.-ih. Izmislio ga je engleski tisak pa…
VENIA: Da, vezano uz Batcave club u Londonu.
VALOR: Da, ali to je bilo i nakon Batcave cluba, mnogo nakon Batcavea.

VENIA: Svi ovdje obično vaš glazbeni stil nazivaju Gothic. Iako ne možemo izbjeći neke Gothic utjecaje, je li Gothic opis kojim bi opisao vašu glazbu ili bi preferiraoneki drugi izraz koji bi bio bolji opis?
VALOR: To je ograničenje. Ekstremno ograničenje. Mislim da zaslužujemo spoj utjecaja onoga što Gothic je, kako god, mnogi bendovi koji su Gothic imaju namjeru ograničiti se modom, zvukom i zapeti u mloj uskoj rupi. Ali Christian Death uvijek su bili razvoj ideja. Baš kao Bauhaus, ali govorim o Bauhausu iz 1920.-ih, ne o bendu. Utjecaj dolazi iz umjetnosti 1920.-ih, škole Bauhaus. Pa, umjetnost Bauhausa umjetnost kreiranja inovacije je širina… totalna ekspanzija. Pa bi ograničiti bend ili stil Christian Deatha ili Gothic glazbe u malu crnu rupu bila nepravda. To je nepravda prema umjetnosti ludima i aktivnosti. Kako vrijeme prolazi ne možeš samo reći da smo ograničeni, ne možeš reći sve su godine, ne možeš reći da je sve što radim je 12 godina staro i  moj utjecaj, znaš. Na nas je utjecalo mnogo, mnogo različitih stvari. Umjetnost je vrlo skupa stvar i mi radimo ono što je neograničeno, to je vrlo važno reći. Štogod, 80.-e, 90-e ili 2000.-e, dobro je razvijati i vidiš, Avril Lavigne ili Madonna, one će ostati na istom mjestu, mi želimo ostati nigdje. Želimo se razvijati i želimo biti u mogućnosti istaživati. Želimo biti umjetnici sljeeće generacije, zadnje generacije. Ove generacije i generacije nakon, i generacije nakon, i nakon.

VENIA: Vaš novi album “American Inquistion”, po mnogim mišljenjima, povratak je benda korijenima, kako glazbeno tako i tematski.
VALOR: Ne, uopće ne. Nije povratak korijenima, povratak je jednostavnosti. Naši su korijeni bili vrlo jednosavni. Moram priznati da su na mene ujtecale mnoge, mnoge različite stvari ali kad se sve ove stvari događau u Americi najbolji  način da bih objasnio politiku je jednostavnost. Zato što smo jednostavni ljudi misle da se vraćamo korijenima. Nije to. Jer ako ti kažem da je gore dolje, onda je gore dolje. To je jednostavno, nije pokušaj biti 80.-te ili 90.-te, nego biti iskren, sve je o iskrenosti i….
VENIA: Stanju uma….
VALOR: Točno, stanju uma.

VENIA: Na neki način, “American Inquisition” može se opisati kao politički aktivan album. Dovesti o društvenih i političkih promjena u SAD-u danas gotovo je himera, osim ako imaš neke utjecaje u medijima, glazbi ili nekoj drugoj vrsti umjetnosti. Nedavno je predsjednik Bush bio u Hrvatskoj, sada ste vi ovdje i ljudi crtaju poveznice. Mnogo američkih bnedva danas radi neku vrstu političkih albuma, kao primjerice London After Midnigh, misliš li da vaša glazba može dotaknuti mase i napraviti promjene?
VALOR: Pa znaš, ne znam ništa o London After Midnight ali moram ti reći da mislim da je Bushov dolazak u Hrvatsku vrlo hipokratski. Sve o njegovoj politici je propaganda. Nebitno je li to Amerika, Engleska, Hrvatska ili Inija ili gdje god, to je propaganda. To je pokušaj da se proda posao, pokušaj a se proda posao njegovih prijatelja. Dopredsjednik Amerike, njegovo je ime Dick Cheney, bio je vlasnik tvrtke koja obnavlja Irak. Znaš, oni zarađuju milijune i milijune dolara i aj Cheney se jednostavno pretvara kao da nema ništa s tim. To je korupcija, politički skandala, i to je zlo, zlo, zlo. I mislim ako samo možemo obrazovati ljude da budu na oprezu od korupcije…. iskreno to je jednostavno u Hrvatskoj ali nama vrlo teško u Americi. Jer u Americi su ljudi žrtve televizije i novina. U Hrvatskoj, ne živite u Americi pa možete vidjeti vijesti iz perspektive kriticizma. U Americi mi se moramo nositi sa 250 milijuna ljudi koji su ucijenjeni propagandom i koji me plaše. Jako su zastrašujući. Mogu biti iskreniji u Hrvatsoj ili čak Londonu nego u Americi. Jer Amerikanci su zalijepljeni neznanjem i propagandom i kada želim reći što želim reći o stvarnosti svijeta napasti će me, što je upravo ono što se dogodilo u Leipzigu prije par dana.
VENIA: Na Wave Gotik Treffenu?
VALOR: O da. No to nije imalo veze s politikom; to je bilo o drugim ljudima koji su pokušali kapitalizirati ono što radim otkad sam se pridružio Christian Deathu. A ti su ljudi samo zli i  korumpirani.

VENIA: Vjerojatno ima ljudi koji ne znaju da si upotrijebio isječke dokumentarca Alexa Jonesa u pjesmi “XIII” koja zatvara album. Možeš li našim slušateljima reći ponešto o isječcima koje si upotrijebio i zašto ih smatraš pogodnima za “American Inquisition”?
VALOR: Alex Jones je jako bizarna osoba jer živi u istoj državi kao i George Bush, u Texasu. Vrlo je političan i kad sam prvi put čuo za njega pomislio sam: o moj Bože, ovaj je tip vrlo ekstreman. Ali nakon šest mjeseci slušanja njegovih stvari i razmišljanja pomislio sam da ovaj tip ima mnogo hrabrosti živjeti u Texasu, živjeti u Americi i ustati da bi radio to što radi. Pa moram pohvaliti hrabrost nekoga tko riskira, po  mom mišljenju, svoj život. Jer, znaš, možda se ne pokušava kandidirati za predsjednika ili senatora, jer da je pokušao oni bi ga ubili. To se dogodilo Kennedyju. Zato što ovaj tip ne pokušava biti predsjednik neće umrijeti. Pa kada sam upotrijebio njegove isječke iskreno sam mislio da će mi CSI pokucati na vrata.

VENIA: Pored političke strane albuma, što inspirira tvoje pjesme, tvoj život i iskustva ili životi i iskustva drugih? Ovdje je mnogo različitih utjecaja, poput primjerice, droga.
VALOR: To je iskustvo mog iskustva. I ja sam totalno u povijesti. Proučavam povijest unazad 5000 godina. Poušavam razumijeti čovječanstvo. I mislim da ljudi koriste droge tisućama godina. Ljudi su koristili alkohol, sve ove stvari su ljudi koristili tisuljećima, to je neophodna stvar. Možeš vježbati, možeš ići trčati da se oslobodiš frustracija, prirodni je instinkt biti oslobođen svojih frustracija. Kada dođe do druga mislim da je za društvo posebice Ameriku i Englesku, to bijeg. Znaš to je isprika za probleme s novcem ili politikom, za sve krive droge. Ali ljudi to rade tisućama godina. I mislim da su ljudi žrtve sebe samih. Neki ljudi koji koriste droge ne mogu sebe kontrolirati. Na primjer, u Švedskoj je alkohol vrlo ograničen i mnogo je alkoholičara, u Italiji je lako doći do alkohola i nema toliko alkoholičara. Ali u Americi su ograničili alkohol i mislim da kada nekome kažeš da nešto ne može raditi to ga samo potakne da to čini još više. Mi kažemo ne drogama i ljudi misle da to znači da drogama. Ako kažeš ne možeš ići i zabavljati se ljudi kažu jebi se, idem se zabaviti. Droge su nešto što ljudi moraju raditi. Mislim da tisućljećima kad su ljudi išli u ratove koristili su opijum, heroin jer su im ruke bile odsječene i morali su to raditi. Isto je s alkoholom. I naravno radili su to i za zadovoljstvo; za zabavu. Ali problem je što ljudi ne znaju stati kad je dosta. Ja da. Ja znam gdje je limit. Ako ne ne znaš postati ćeš ovisnik o drogama, govno na ulici i ne možeš ništa napraviti sa sobom. Sve je kontrola. Sve je u kontroli tvog tijela i kontroli tvog uma. Ako se možeš kontrolirati tada si i fizički i psihički ljudsko biće i u svom životu nećeš postati propalica.

VENIA: Kako se osjećaš ponovo svirati u Hrvatskoj i Europi?
VALOR: Zabavio sam se. Zaista volim Europu jer su Europljani mnogo otvoreniji od Amerikanaca. Amerika je jako mračna, znaš, propaganda, televizija, fakultet, škole. Ono što ljudi u Americi misle… Amerikanci su jako naivni. Jesi li gledala film Hostel?
VENIA: To je savšreno tipični način razmišljanja. Pa…

VENIA: Na kraju, želiš li nešto dodati? Imaš li poruku koju bi htio poslati svojim fanovima?
VALOR: Budite slobodoumni. I… it’s not about CSI, it’s not about Doomsday, it’s not about Christian, Muslim or Jew, it’s about…
VENIA: You.

www.christiandeath.com
www.myspace.com/christiandeath