Intervju: Nerissa Alison
Foto: promo

Kad netko ima viziju, ona obično to i ostaje, samo da bi nam dala zadovoljstvo i omogućila nam da pobjegnemo od dnevne rutine na nekoliko minuta kada je ponovo posjetimo. Kako god, kad ta vizija polako oživljava pred stvoriteljevim očima, mogu samo zamisliti nestvarnost njihove stvarnosti i samo nekoliko ih može priznati taj apstraktni osjećaj. Među tim privilegiranim sanjarima je Tobias Sammet čija je originalna vizija bila dupli CD, konceptualni album koji govori o priči iz ranog 17.stoljeća koja je iz one o progonu vještica prerasla u pronalazak izgubljenih voljenih. Ovaj album, znan kao ‘The Metal Opera parts 1 and 2’, kasnije je prerastao u drugi, još osobniji 3-CD konceptualni album kao i dvije svjetske turneje i iznimno zadovoljstvo raditi sa svojim idolima.
Nakon što je početkom 2010 izdao ‘The Scarecrow, The Wicked Symphony and Angel of Babylon’, Tobias se otisnuo na drugu, zvijezdama ispunjenu svjetsku turneju. Oni sretnici koji su bili na jednom od 12 koncerata, 13. će biti u ljeto 2011., imali su sreću gledati nevjerojatna i vibrirajuća tri sata dug koncert sa spektakularnim nastupima svih glazbenika. Oni koji su propustili priliku vidjeti Avantasiu uživo ili se samo žele podsjetiti remek djela kao ‘Serpents in Paradise’, ‘Lost in Paradise’, ‘Lost in Space’, ‘Shelter from the Rain’ između ostalih reemk djela koja su još snažnija kada su na pozornici Avantasia je uzela najbolje od prve turneje i stavila na dupli DVD, ‘The Flying Circus’.
Bez druge isprike osim debija ovog DVD-a, imala sam novu priliku razgovarati sa genijalnim Tobiasom Sammetom. Iako je objekt bio dobiti što više informacija o njegovim mislima o ‘The Flying Circus’ ulovili smo toliko drugih tema uključujući njega i njegova dva voljena projekta, Avantasiu i Edguy, i evo što je imao za reći… 

VENIA: Pa, krenimo sa intervjuom jer mogu misliti da imaš više od jednog ovih gana.
TOBIAS: Pa, da, da, znaš to su intervjui i intervjui i intervjui ali to je OK. Sretan sam što znam da ljude zanima što radim. Tako da je dobro biti zauzet na taj način!

VENIA: Istina. Prije nego zaboravim, htjela bih ti čestitani na Avantasia 2010 turneji. Bilo je briljantno!
TOBIAS: Gdje si bila?
VENIA: Essen, jedan od zadnjih koncerata i također jedan od odličnih.
TOBIAS: Hvala ti puno. Mislim da je to zapravo bio zadnji koncert, ne jedan od nego zadnji koncert. Bio je tužan trenutak za nas opet razdvojiti putove. Turneja je prebrzo završila. Činilo se kao da je završila tek što je počela. Mislim da je Essen bio dobar koncert, bilo je loše vrijeme ali dobar koncert.
VENIA: Oh, ali bilo je prekrasno kad je sniježilo!
TOBIAS: Da, bilo je tako prekrasno da se skoro nismo uspjeli vratiti iz Južne Amerike na vrijeme. Tako da je bilo prekrasno ali stvarno, stvarno zastrašujuće jer smo skoro zapeli u Južnoj Americi i morali bi otkazati koncert u Fuldi i koncert u Essenu, zadnja dva koncerta na turneji. U Fuldi je bilo 4500 ljudi i u Essenu 3500 pa bi 8000 ljudi imalo priliku uživati u snijegu ali ne otići na koncerte. (smijeh) 

VENIA: Istina, to bi bilo loše! Ali, šalu na stranu, mislim da je to bio fantastični koncert i drago mi je da ste uspjeli svirati tamo. I iako si rekao da svirate još Wacken i onda je gotovo, nakon što sam vidjela tako dobar koncert, mogu se samo nadati da to nije zadnji Avantasijin koncert i da će u budućnosti biti još Avantasijinih turneja.
TOBIAS: Pa, znaš, nikad ne reci nikad, ali ozbiljno, iskren sam, to nije zato što želim prodati karte i Wacken je ionako rasprodan, ne pridonosimo im prodaji ulaznica (smijeh). Ali zato to kažem, ozbiljno, ne vjerujem da će biti druge turneje jer problem je što je bilo doista teško sve spojiti zajedno, i, bilo je vrlo teško spojiti sve zajedno drugi put. Na prvoj turneji imali smo vremensko razdoblje od 10 tjedana, druga turneja je bila vremensko razdoblje od 3 i pol tjedna jer smo morali obratiti pažnju na individualni raspored svakoga od nas. Tu su ljudi koji obično pjevaju u Masterplan i Gamma Ray i Magnum, imenuj, Edguy, bilo je stvarno teško naći takvo vremensko razdoblje. I znam kako je moralo biti teško našoj agenciji spojiti sve zajedno. Znam da je bilo skoro nemoguće naći pravo vrijeme. Iako želim da se to ponovo dogodi, nisam baš optimističan.

VENIA: Istina. Pa, biti u mogućnosti, mislim da se osjećaš privilegiranim što si mogao izvući ovo na turneju po drugi put, kako si se osjećao? Organizacija? Jednostavno biti tamo i ponoviti iskustvo?
TOBIAS: Pa, zapravo nisam previše patio zbog organizacije zato što imam dobru agenciju koja je sve organizirala, putovanje i, pa, cijelu stvar, sve, da, predračune, oglašavanje. Tako da sam se zapravo mogao fokusirati samo na umjetničku misiju jer sam samo želio da to izgleda veliko, da zvuči veliko i samo sam bio sretan. Naravno ovaj put smo imali prednost što smo znali da će umjetnički koncept funkcionirati. U vrijeme kada smo bili na prvoj Avantasia turnjei, u vrijeme kad smo trebali izaći na pozornicu na prvom koncertu na turneji, nismo zapravo znali što će se dogoditi. Nismo znali ni što očekivati, čak i kad bi koncept funkcionirao. To je bila različitost za drugu turneju. Znali smo unaprijed pa sam bio mnogo opušteniji. Veselio sam se izaći na pozornicu sa Kyleom i Michaelom jer to je bio vrlo poseban trenutak za mene kao obožavatelja vidjeti ta dva tipa zajedno na pozornici. To je jednostavno bilo odlično! Moram reći da je i na prvoj i na drugoj turneji bilo stvarno čudno, do sada sam bio samo u jednom bendu u cijelom svom životu, Edguy, i odjednom, iako samo na nekoliko tjedana, u bendu si prijatelja koji je bio ili je još uvijek tvoj idol, ljudi poput Boba Catleya ili Joea Addisona, bilo je jednostavno odlično biti, bila je to druga vrsta prijateljstva kad ne kažeš samo: „Oh, on je kolega s posla ili on je moj prijatelj“. To je zapravo mnogo intimnije kada možeš reći: „Mi smo sada u jednom bendu. Sjedimo u jednom avionu. Idemo zajedno u Japan, izlazimo iz aviona, idemu hotel… Član si velikog organizma, novog organizma, grupe ljudi koji imaju jednu zajedničku misiju, koji se zbližavaju zajedno, povezani ste i možeš reći da si u jednom bendu za određeno vrijeme. Pa mogu uživati u tom osjećaju, teret organizacije svega skinut je s  mojih ramena. Jedina stvar zbog koje sam bio upucan, bilo je nebrojeno mnogo situacija kada smo se pitali hoćemo li uspjeti stići do sljedećeg grada. Prvi let na turneji koliko se sjećam, bili smo na probama ovdje u Njemačkoj, onda smo se našli na aerodromu u Frankfurtu, svi glazbenici, svi smo zapeli u Frankfurtu jer je naš let za Švicarsku bio otkazan. To je bilo stvarno smješno. Ekipa, tehničari, uključujući i tour managera i produkcijskog managera, svi su već bili u Švicarskoj i pripremali koncert, postavljali pozornicu i sve, radili preprodukciju. Sada, glazbenici, mi smo zapeli na aerodromu u Frankfurtu i morao sam organizirati alternativni put do Švicarske jer su svi letovi bili otkazani i evo me tamo, stojim u ulozi tour managera. Obično sam ja jedna od diva na turneji, ne organiziram ništa, samo kažem tour manageru: „Gdje je moj ručnik? Gdje je moje bijelo vino? Gdje je moja hrana? Gdje je moj bend? Gdje je moj mikrofon? Gdje je garderoba? Gdje je tuš? Gdje je toalet?“ Znaš, samo odjednom, bio sam u poziciji (lagani smijeh) kada me dvanaest glazbenika oko mene pitalo: „Gdje ej toalet? Gdje je kupaonica? Gdje je tuš? Gdje je prtljaga? Gdje je…?“ Znaš, ljudi pitaju i ja sam bio u poziciji organizatora. Pa, to je bilo kao, mislim da je to bilo jedini ili prvi put na turneji, jedna od nekoliko situacija kada sam dobio laganu glavobolju. 

VENIA: Na ovoj točki, misliš li da si dosegao sva očekivanja koja si imao od Avantasie?
TOBIAS: Paaaaaaaaaaaa, što točno misliš?
VENIA: Pa, kada si pokrenuo projekt imao si za njega cilj, na primjer, kad ja započinjem s pisanjem imam plan gdje s time želim ići, želim li to objaviti ili ne, što god da je. Pa, kada si pokrenuo Avantasiu, cijeli ovaj projekt, zamišljam da si imao ciljeve za njega, jesi li ih dostigao?
TOBIAS: Uhm, znaš, kada sam pokrenuo Avantasiu mislim da su ciljevi zapravo bili, mislim da sam nadmašio očekivanja, ako ih zoveš očekivanjima jer sve što sam tražio bilo je naći izdavačku kuću koja bi (smijeh) bila dovoljno glupa da plati produckiju za san jednog mladog glazbenika koji je u to vrijeme bio iznimno uspješan sa svojim glavnim bendom. Pa, moje očekivanje je bilo samo snimiti najbolji mogući album, napisati svoju vlastitu malu priču, ako želiš, stvoriti svoj vlastiti mali svijet. To je bio san koji sam imao. Nisam imao nikakve naklade i prodaje u glavi, samo sam želio izdati album i odjednom, dobio sam prvu reakciju, to je bilo 2000., mislim, jer album je bio objavljen 2001., kopije za novinare poslane su u jesen 2000. i prve reakcije su bile sjajne, moram priznati, zaboravio sam loše, negativne recenzije u kojima su ljudi rekli, „Oh, to je sirasto, keč i sranje i nitko to ne treba i neće ništa prodati“. Ta mišljenja definitivno dobro pamtim (smijeh), samo ih pokušavam zaboraviti. Ali generalno, znaš, bila je to vrlo pozitivna reakcija i to je kada sam shvatio da to stvarno može biti nešto što će ići preko vrha. Ali ne mogu ti reći jesam li imao stvarnih očekivanja. Sve što znam je da nisam očekivao da će ovo pojačati cijelu moju karijeru i mislim da je to čak i kada je Edguy postao establirani bend. Mislim da je prvi Avantasijin album upalio iskru. 

VENIA: S obzirom da si nadmašio očekivanja, čemu se nadaš u budućnosti za Avantasiu?
TOBIAS: Nemam pojma. Znaš, ne mislim da ću razmišljati o novom Avantasijinom albumu u naredne tri ili četiri godine jer sada ćemo ući u studio i raditi na novom Edguy albumu koji će izaći u kolovozu. Napisali smo pjesme, gotovo je skladano, sada ih samo isprobavamo i krećemo u studio. Nakon toga idemo na svjetsku turneju sa Edguy. Dok ta turneja završi biti će 2013. i onda, polako ali sigurno, mogu početi razmišljati o pisanju novog poglavlja Avantasie ako se to dogodi, mislim, da budem iskren s tobom, izdati ću DVD koji će zatvoriti poglavlje Avantasie. Mislim da je Avantasia došla u godine da, recimo to ovako, mislim da je Avantasia već živjela duže nego što sam očekivao. Namjera je bila da to bude projekt od dva albuma, sada je pet albuma i jedan live DVD, i dvije turneje. Zaista ne namjeravam razmišljati o sljedećem poglavlju. Ne znam ni hoće li ga biti, ali, ali ako ga bude neće ga biti u naredne dvije i pol godine. 

VENIA: Vratimo se Avantasiji i svim likovima koje si stvorio u ovoj sagi, s kojim se najviše poistovjećuješ?
TOBIAS: Pa, sa protagonistom ‘The Scarecrow triology, The Wicked Symphony, The Scarecrow i Angel of Babylon“ jer taj je lik baziran na mojim pitanjima, osjećajima, dvojbama, mojim…. Mojim demonima, ne, ne zaista, nemam ih toliko kao glavni lik. Moram reći, postavio sam ga malo izvan proporcija kako bih stvorio dobru, jaku, epičnu priču. Ali mislim da se mogu poistovjetiti s likom. Naravno, kada stvaraš likove mislim, i ti vjerojatno znaš o čemu govorim jer pišeš novele, mislim da svaki lik kojeg stvaraš ima određene aspekte osobe koja ga stvara. Mislim, kada stvaram nekog mučitelja u prvoj Avanatasijinom Metal Operi, ili inkvizitora koji muči nedužnu ženu koja je optužena za prakticiranje čarolije, naravno nisam sadist i ne mislim da imam puno toga zajedničkog s tom osobom. Ipak, ne mogu poreći da sam fasciniran tom erom, srednjim vijekom, cijelom temom progona vještica i, naravno, tim mračnim, zlim i odvratnim i zločestim vremenima. Ali, kao što sam rekao, nemam baš mnogo toga zajedničkoga za mučiteljem (smijeh). Pa, općenito, rekao bih da bi to bio ili Luken van Droid, lik kojega je portretirao Michael Kiske u Metal Operi ili Gabriel, novak, kojega sam sam portretirao u Avantasia sagi, u prvom ili bi to mogao biti protagonist najrecentnije sage, mogao bi biti jedan od njih. Ako istražuješ malo dalje, mislim da su likovi koje portretiraju Bob Catey i Michael Kiske povezani sa likom kojeg ja portretiram, u obje priče, definitivno. Izgleda kao da sam učenik, novak i Michael je na sljedećm nivou, sljedećem spiritualnom nivou te osobe, možda, razvijenijem, mentalno i duhovno, razvijenija verzija tog lika i Bob je još iznad tog nivoa, on je, opet, još razvijenija verzija lika kojeg portretira Michael. Pa, mislim da smo mi, mi smo, smiješno je jer je ovo prvi puta da to promatram, sada u ovom trenutku, mislim da smo mi, pa, tri različite inkarnacije iste osobe, vjerojatno, u svakoj priči. 

VENIA: Vrlo zanimljivo. Pitati ću te pitanje koje si najčešće čuo, zašto Avantasia?
TOBIAS: Zato što sam pokušao naći sinonim, metaforu za spiritualni svijet u prvoj priči i želio sam,  kopao sam malo po mitologiji i dolazio na mješavinu fantazije, iz svijeta fantazije, i Avalona, što je drugi svijet u sagi o Kralju Arthuru. Tako sam iskombinirao te dvije riječi i stvorio svoj vlastiti duhovni svijet, Avantasia. Vrlo je znakovit, znaš, bilo je vremena u životu kada sam se odmaknuo od ovoga pomalo, kada sam rekao da Avantasia (duboki uzdah) kada više nisam vidio smisao ta prva dva albuma. Ali vraća mi se pomalo, nedavno sam kopao opet dublje u to, u cijelu duhovnu temu, i za mene je Avantasia sjajan naziv, to je najbolji naziv koji zapravo možeš, pa, mislim da je to najbolje ime benda na cijelom svijetu (smijeh), zato što toliko znači meni i priči. 

VENIA: Sa ovim zadnjim pitanjem intervju je završen. Hvala ti na vremenu i ovom odličnom razgovoru.
TOBIAS: Nema na čemu.

Službeni web: www.tobiassammet.com